Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Monika Brodka
‹Granda›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGranda
Wykonawca / KompozytorMonika Brodka
Data wydania20 września 2010
Wydawca Sony BMG
NośnikCD
Czas trwania35:00
Gatunekfolk, pop
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
CD1
1) Szysza3:40
2) Granda3:33
3) Krzyżówka dnia3:16
4) Sauté3:41
5) Hejnał1:09
7) Bez tytułu2:48
8) K.O.4:04
9) Syberia2:39
10) Kropki kreski2:21
11) Excipit4:11
Wyszukaj / Kup

Szeptem, krzykiem…
[Monika Brodka „Granda” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Mimo wygrania popularnego telewizyjnego programu oraz wydania dwóch płyt, które nieźle się sprzedawały, Monika Brodka mogła do tej pory uchodzić jedynie za idolkę nastolatek. Na szczęście w połowie września ukazał się jej trzeci album „Granda”, opisywany już przed premierą jako radykalny odwrót od jej dotychczasowej twórczości. I rzeczywiście – wiele zmieniło się na lepsze.

Michał Perzyna

Szeptem, krzykiem…
[Monika Brodka „Granda” - recenzja]

Mimo wygrania popularnego telewizyjnego programu oraz wydania dwóch płyt, które nieźle się sprzedawały, Monika Brodka mogła do tej pory uchodzić jedynie za idolkę nastolatek. Na szczęście w połowie września ukazał się jej trzeci album „Granda”, opisywany już przed premierą jako radykalny odwrót od jej dotychczasowej twórczości. I rzeczywiście – wiele zmieniło się na lepsze.

Monika Brodka
‹Granda›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGranda
Wykonawca / KompozytorMonika Brodka
Data wydania20 września 2010
Wydawca Sony BMG
NośnikCD
Czas trwania35:00
Gatunekfolk, pop
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
CD1
1) Szysza3:40
2) Granda3:33
3) Krzyżówka dnia3:16
4) Sauté3:41
5) Hejnał1:09
7) Bez tytułu2:48
8) K.O.4:04
9) Syberia2:39
10) Kropki kreski2:21
11) Excipit4:11
Wyszukaj / Kup
Do pracy nad nowym krążkiem niepokorna artystka zaprosiła wielu interesujących muzyków. Kompozytorem i producentem całości został Bartosz Dziedzic, a swoje trzy grosze dorzucił także ojciec wokalistki i multiinstrumentalista Jan Brodka. To im w głównej mierze zawdzięczać możemy folkowe brzmienie „Grandy” – Monika w końcu nie skrywa swoich żywieckich korzeni, które w wielu momentach dają o sobie znać – chociażby poprzez użycie szeregu rzadziej spotykanych instrumentów (dudy, trombity, drumla i inne), dużą dozę temperamentu w kilku kawałkach albo specyficzny sposób śpiewania. Muzyczna podróż z „Grandą” nie ogranicza się jednak tylko do polskich gór, bowiem z jej dźwiękami odwiedzić możemy znacznie bardziej odległe zakątki świata – Afrykę, Indie, Australię czy Francję.
W tworzeniu tekstów pomagali piosenkarce Radek Łukasiewicz z zespołu Pustki oraz Jacek Szymkiewicz z Pogodna. Także dzięki nim nie uświadczymy jedynie przesłodzonych i banalnych przekazów, oscylujących wokół miłosnej tematyki. W zamian otrzymujemy wiele wariacji, absurdalnego humoru i zabaw słowem, które znakomicie współgrają z dynamiką krążka. Zaskakująca jest także dowolność i różnorodność wokalna „Grandy” – Monika raz pięknie śpiewa, innym znowu krzyczy, improwizuje, eksperymentuje czy wręcz zabawia się swoim głosem. Co najważniejsze, z całości emanuje pewność siebie i odwaga, które uwydatniają dużą dojrzałość ciągle bardzo młodej artystki.
„Granda” to eklektyczne (czerpiące z folku, rocka, muzyki klubowej), wypełnione różnymi konwencjami, popowe wydawnictwo, które na polskim rynku wprowadza sporo świeżości. Zwłaszcza dzięki etnicznym naleciałościom i olbrzymiej pozytywnej energii. Do tego trzeci album Moniki to również chwytliwe melodie i piosenki, które na długo potrafią przykuwać uwagę słuchaczy; wystarczy wskazać tytułową „Grandę”, singlowe „W Pięciu Smakach” albo zmysłowe „Saute”. Jednak całość stanowi przede wszystkim gwarancję, że nie staniemy się ofiarami nudy i monotonii – każdy z utworów ma coś innego, ciekawego do zaproponowania.
Tegoroczne wydawnictwo Brodki udowadnia, że w Polsce też można – jeśli ma się wystarczająco dużo chęci, pewności siebie i zaparcia – nagrać wciągający, a momentami nawet porywający popowy krążek. Krążek, którego nie trzeba się wstydzić poza granicami kraju. Warto chyba również odrzucić, tylko częściowo trafne, porównania dwudziestotrzyletniej góralki z innymi wokalistkami (Peszek, Nosowska, Kulka), bowiem już teraz bohaterka tego tekstu posiada swój własny i niepowtarzalny styl. Trzeba mieć nadzieję, że Monika pójdzie za ciosem i jeszcze nieraz da nam tyle radości – chociaż „Grandą” podniosła poprzeczkę bardzo wysoko.
koniec
14 października 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tu miejsce na labirynt…: Ente wcielenie Magmy
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Chociaż poprzednia płyta Rhùn, czyli „Tozïh”, ukazała się już niemal rok temu, najnowsza, której muzycy nadali tytuł „Tozzos”, wcale nie zawiera nagrań powstałych bądź zarejestrowanych później. Oba materiały są owocami tej samej sesji. Trudno dziwić się więc, że i stylistycznie są sobie bliźniacze.

więcej »

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
Sebastian Chosiński

25 IV 2024

Arild Andersen to w świecie europejskiego jazzu postać pomnikowa. Kontrabasista nie lubi jednak przesiadywać na cokole. Mimo że za rok będzie świętować osiemdziesiąte urodziny, wciąż koncertuje i nagrywa. Na dodatek kolejnymi produkcjami udowadnia, że jest bardzo daleki od odcinania kuponów. „As Time Passes” to nagrany z muzykami młodszymi od Norwega o kilkadziesiąt lat album, który sprawi mnóstwo radości wszystkim wielbicielom nordic-jazzu.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Oniryczne żałobne misterium
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

Martin Küchen – lider freejazzowej formacji Angles 9 – zaskakiwał już niejeden raz. Ale to, co przyszło mu na myśl w czasie pandemicznego odosobnienia, przebiło wszystko dotychczasowe. Postanowił stworzyć – opartą na starożytnym greckim micie i „Odysei” Homera – jazzową operę. Do współpracy zaprosił wokalistkę Elle-Kari Sander, kolegów z Angles oraz kwartet smyczkowy. Tak narodziło się „The Death of Kalypso”.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja słucha: Trzeci / czwarty kwartał 2010
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Michał Perzyna, Kuba Sobieralski, Jakub Stępień

Brodka rachuje kości na żywo
— Kuba Sobieralski

Tegoż autora

Bez noży, krzyży i polowań
— Michał Perzyna

Siostry na wznoszącej fali
— Michał Perzyna

Senne marzenia ciągle żywe
— Michał Perzyna

Rozpromienione oblicze
— Michał Perzyna

Krocząc sprawdzoną ścieżką
— Michał Perzyna

Mały jazzowy pożar
— Michał Perzyna

Nie tylko o rozstaniach
— Michał Perzyna

W idealnej harmonii
— Michał Perzyna

Złe wieści – dobre wieści
— Michał Perzyna

W słodkiej melancholii
— Michał Perzyna

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.