Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Mikromusic
‹Sova›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSova
Wykonawca / KompozytorMikromusic
Data wydania11 października 2010
NośnikCD
Czas trwania47:11
Gatunekjazz, pop
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
CD1
1) Oczko3:54
2) Chmurka3:36
3) Niemiłość3:05
4) Jesień6:22
5) Manna3:50
6) Słowa3:52
7) Do kieszeni4:26
8) Porzeczki4:51
9) Szkodnik4:45
10) Maliny4:43
11) Por fim3:47
Wyszukaj / Kup

wySmakOVAne dźwięki
[Mikromusic „Sova” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Po dwóch udanych i ciepło przyjętych krążkach zespół Mikromusic musiał liczyć się z dużymi oczekiwaniami, ciągle stosunkowo nielicznych, ale wiernych i zafascynowanych, fanów. A trzeba przyznać, że nagranie trzech kolejnych, ambitnych i tak samo dobrych płyt to zadanie co najmniej trudne. Jak poradziła sobie z nim wrocławska formacja i ile warta jest jej nowa płyta „Sova”?

Michał Perzyna

wySmakOVAne dźwięki
[Mikromusic „Sova” - recenzja]

Po dwóch udanych i ciepło przyjętych krążkach zespół Mikromusic musiał liczyć się z dużymi oczekiwaniami, ciągle stosunkowo nielicznych, ale wiernych i zafascynowanych, fanów. A trzeba przyznać, że nagranie trzech kolejnych, ambitnych i tak samo dobrych płyt to zadanie co najmniej trudne. Jak poradziła sobie z nim wrocławska formacja i ile warta jest jej nowa płyta „Sova”?

Mikromusic
‹Sova›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSova
Wykonawca / KompozytorMikromusic
Data wydania11 października 2010
NośnikCD
Czas trwania47:11
Gatunekjazz, pop
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
CD1
1) Oczko3:54
2) Chmurka3:36
3) Niemiłość3:05
4) Jesień6:22
5) Manna3:50
6) Słowa3:52
7) Do kieszeni4:26
8) Porzeczki4:51
9) Szkodnik4:45
10) Maliny4:43
11) Por fim3:47
Wyszukaj / Kup
Październikowy album otwiera utwór „Oczko”, który wita nas charakterystycznymi dźwiękami trąbki i zmysłowym śpiewem Natalii. W tle pobrzękuje delikatnie fortepian, a perkusja wyznacza zaledwie leniwy, jazzowy rytm. Całość zaczyna się całkiem nieźle i od razu przypomina klimat z poprzednich płyt… zaskoczeniem może być jedynie dość mocny, ale dobry finał kawałka.
To właśnie dzięki onirycznemu i jednocześnie niebanalnemu nastrojowi Mikromusic uważane jest dzisiaj za jedną z ciekawszych, niekomercyjnych formacji w kraju. Grupa powstała we Wrocławiu w 2002 roku, a jej czołowymi postaciami są: gitarzysta i aranżer – Dawid Korbaczyński oraz wokalistka, kompozytorka i autorka tekstów – Natalia Grosiak. Ich pierwszym wspólnym wydawnictwem było znakomite „Mikormusic” z 2006 roku, które wypełniły jazzowe, nieco swingowe brzmienia z domieszką trip hopu i funku (z wiodącymi dźwiękami gitary, trąbki i fortepianu). Dwa lata po debiucie ukazał się „Sennik”, na pewno nieodstający muzycznym poziomem od swojego poprzednika; złożyły się na niego, zgodnie z tytułem, trochę bardziej ospałe, ale co najważniejsze wcale nienudne, a do tego ciepłe kawałki.
Jeszcze przed premierą „Sovy” dało się słyszeć głosy, iż będzie ona odzwierciedleniem „koncertowej energii zespołu”, a także, że nie należy spodziewać się po niej „łzawych tekstów o miłości”. Potwierdzeniem pierwszego okazuje się być już druga na playliście „Chmurka”, na której stopniowo podkręcane jest tempo – w końcowej części utworu aż trudno wysiedzieć. Kolejna pozycja, zatytułowana „Niemiłość”, uwagę przykuwa nie tylko błogim, melodyjnym brzmieniem, ale również tekstem – wystarczy wspomnieć, że rolę refrenu pełni fraza: „W nosie to mam”. W dalszej części płyty dominują żywsze, różnorodne brzmienia, często sprawiające wrażenie improwizowanych, a czasem nawet lekko psychodelicznych („Jesień”, „Słowa”, „Do kieszeni”, „Szkodnik”); rzeczywiście nie brakuje też ironicznych, celnych i niełatwych treści. Pośród jedenastu kompozycji mamy też bardziej stonowane, jak „Manna” i świetne, zamykające krążek, „Por fim”. Co ciekawe, to ostatnie zaśpiewane jest jako jedyne w języku obcym, a autorem tekstu i współwykonawcą jest pochodzący z Portugalii Joao Teixeira de Sousa. Należy nadmienić, że na „Sovie” mamy jeszcze dwoje bardzo interesujących gości: perkusistę i specjalistę od wibrafonu Miłosza Pękalę oraz wokalistkę Natalię Lubrano z zespołu Miloopa.
Bez wątpienia na nowym studyjnym albumie Mikromusic dominują żwawe aranżacje. Z jednej strony, mamy więc spore pobudzenie (zwłaszcza w odniesieniu do „Sennika”), dynamizm i muzyczny eklektyzm – prym wiodą oczywiście gitary, fortepian i rytmiczna perkusja, a sporadycznie pojawia się trąbka. Z drugiej strony, znaczny ładunek energetyczny, eksperymentatorskie i psychodeliczne zacięcie powodują, że krążek nie jest już tak łatwy w odbiorze i lekki – niektóre pozycje mogą stanowić dla słuchaczy zaskoczenie albo wywoływać nawet rozdrażnienie. Warstwa dźwiękowa wydaje się też nieco zimniejsza i bardziej szorstka. Niezmienna jest za to Natalia – uwodząca swoim enigmatycznym, dojrzałym, a jednocześnie czasem dziewczęcym głosem, którym na nowej płycie udowadnia, że wokalnie nie ma dla niej rzeczy niemożliwych. Do tego napisała teksty, mogące samodzielnie stanowić materiał do znacznie głębszej analizy.
„Sova” pokazuje, że Mikromusic to ciągle ten sam, skądinąd świetny zespół, który jednak odkrywa swoje nowe oblicze. Duża swoboda aranżacyjna i wyraźny ładunek energetyczny powinny zamknąć usta wszystkim sceptykom, którzy do tej pory zarzucali grupie monotonię i nudę. Czy odbędzie się to kosztem najzagorzalszych fanów? Nie sądzę.
koniec
6 stycznia 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tu miejsce na labirynt…: Ente wcielenie Magmy
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Chociaż poprzednia płyta Rhùn, czyli „Tozïh”, ukazała się już niemal rok temu, najnowsza, której muzycy nadali tytuł „Tozzos”, wcale nie zawiera nagrań powstałych bądź zarejestrowanych później. Oba materiały są owocami tej samej sesji. Trudno dziwić się więc, że i stylistycznie są sobie bliźniacze.

więcej »

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
Sebastian Chosiński

25 IV 2024

Arild Andersen to w świecie europejskiego jazzu postać pomnikowa. Kontrabasista nie lubi jednak przesiadywać na cokole. Mimo że za rok będzie świętować osiemdziesiąte urodziny, wciąż koncertuje i nagrywa. Na dodatek kolejnymi produkcjami udowadnia, że jest bardzo daleki od odcinania kuponów. „As Time Passes” to nagrany z muzykami młodszymi od Norwega o kilkadziesiąt lat album, który sprawi mnóstwo radości wszystkim wielbicielom nordic-jazzu.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Oniryczne żałobne misterium
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

Martin Küchen – lider freejazzowej formacji Angles 9 – zaskakiwał już niejeden raz. Ale to, co przyszło mu na myśl w czasie pandemicznego odosobnienia, przebiło wszystko dotychczasowe. Postanowił stworzyć – opartą na starożytnym greckim micie i „Odysei” Homera – jazzową operę. Do współpracy zaprosił wokalistkę Elle-Kari Sander, kolegów z Angles oraz kwartet smyczkowy. Tak narodziło się „The Death of Kalypso”.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Gdzie jest koniec?
— Michał Perzyna

Tegoż autora

Bez noży, krzyży i polowań
— Michał Perzyna

Siostry na wznoszącej fali
— Michał Perzyna

Senne marzenia ciągle żywe
— Michał Perzyna

Rozpromienione oblicze
— Michał Perzyna

Krocząc sprawdzoną ścieżką
— Michał Perzyna

Mały jazzowy pożar
— Michał Perzyna

Nie tylko o rozstaniach
— Michał Perzyna

W idealnej harmonii
— Michał Perzyna

Złe wieści – dobre wieści
— Michał Perzyna

W słodkiej melancholii
— Michał Perzyna

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.