Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 12 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Anatomia samolotu w Warszawie

Galeria Propaganda
Od 4 sierpnia do 22 września w Galeria Propaganda w Warszawie odbędzie się wystawa Włodzimierza Pawlaka pt. „Anatomia samolotu”

Galeria Propaganda

Anatomia samolotu w Warszawie

Od 4 sierpnia do 22 września w Galeria Propaganda w Warszawie odbędzie się wystawa Włodzimierza Pawlaka pt. „Anatomia samolotu”
Znowu malarstwo i tylko malarstwo, może być i jest odpowiedzią na wszystko co nas dotyczy i dotyka. Jego zaistnienie nie jest nigdy bez przyczyny, ale ta może być zaskakująca, nieprzewidziana, nieświadoma lub przeciwnie dokonana z rozmysłem. Najczęściej jest to splot tych wszystkich możliwości, wewnętrznych przeżyć, nie zawsze dających się uchwycić w słowa, bo nie słowa są ważne, ale ono.
Czwartego sierpnia Galeria Propaganda zaprasza na otwarcie wystawy Anatomia samolotu. Impulsem do powstania tego najnowszego cyklu obrazów wybitnego malarza, członka historycznej Gruppy, Włodzimierza Pawlaka były wydarzenia z 10 kwietnia 2010 roku. Katastrofa smoleńska stała się pretekstem poszukiwań odpowiedzi na pytanie, czy sztuka współczesna, a przede wszystkim malarstwo abstrakcyjne, może rezonować wydarzenia polityczne i funkcjonować w społecznym kontekście.
Cykl geometrycznych obrazów, które można również nazwać „analizą przystawalności trójkątów”, jest rozwijającą się opowieścią, a jednak oddala się od wszelkiego rodzaju narracji.
Pierwszy z obrazów przedstawia jedynie białą sylwetkę samolotu na uwodzicielsko czerwonym tle. Jego forma została zgeometryzowana, sprowadzona do prostego szkicu przywołującego na myśl papierową zabawkę dziecka, figurę origami. Cała kompozycja stanowi mocny znak. Jest to też, nie pierwsza u Pawlaka, wariacja na temat barw narodowych. Wyseparowany trójkąt samolotu na kolejnych obrazach zostaje zmultiplikowany, zamknięty w siatki „tablic dydaktycznych”, przeformułowany. Figura geometryczna staje się jednym z elementów układanki, jej magiczne znaczenie zaczyna przeważać nad dosłownym rozumieniem. Eksplozja trójkątów cichnie na mniejszych płótnach, które budzą skojarzenia ze zbliżeniem filmowym, są jak wniknięcie w strukturę poszczególnych klatek-tablic. Wyprowadzenie obszernego cyklu prac z jednej figury – trójkąta – kontrastuje z feerią użytych barw. Obrazy dosłownie wibrują kolorami, chwytają spojrzenie w pułapkę odważnych zestawień.
Włodzimierz Pawlak urodził się w 1957 roku w Korytowie koło Żyrardowa, gdzie do dziś mieszka i pracuje. Najpierw jako wolny słuchacz, a od 1980 pełnoprawny student kształcił się pod kierunkiem prof. Rajmunda Ziemskiego na Wydziale Malarstwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom otrzymał w 1985 roku. Na trzecim roku studiów związał się z Gruppą – jedną z najbardziej wywrotowych formacji artystycznych tamtego okresu. Już w jednym z pierwszych cykli malarskich – Świnie z 1983 roku – wymierzył „policzek” panującej władzy, dając wyraz buntowniczym ideałom spajającym Gruppę. Jak pisze Anda Rottenberg: „do roku 1988 twórczość Pawlaka interweniowała w polskie realia społeczne i polityczne, a jego pełne brutalności i szyderstwa, nonszalanckie malarstwo drażniło kpiną z uświęconych kanonów i wartości”. Zwrot w twórczości artysty nastąpił wraz z serią Tablice dydaktyczne, następującym po nich okresie Dzienników i Notatek pośmiertnych.
Symbolicznym zamknięciem czasu zaangażowania w sprawy publiczne miał być obraz z przełomowego 1989 roku – Polacy formują flagę narodową. Biało-czerwone tło zgodnie z metodą powstawania Dzienników zostało pokryte drobnymi kreskami, wyrytymi jedna obok drugiej w tkance grubo nanoszonej farby. Jednak najbardziej nawet wsobna, egzystencjalna czy teoretyzująca twórczość Pawlaka nie była nigdy do końca oderwana od polityki i kontekstu społecznego. Jak zauważa Maryla Sitkowska, nawet w dialogach z historią sztuki polskiej Pawlak zawsze silnie akcentował jej polityczne aspekty. W notatkach artysty czytamy: „Tylko sztuka potrafi owe wstrętne myśli o okropności lub niedorzeczności istnienia nagiąć do wyobrażeń, z którymi można żyć: są nimi wzniosłość jako artystyczne okiełznanie okropności: konieczność jako artystyczne wyładowanie wstrętu do niedorzeczności”.
koniec
4 sierpnia 2012
Galeria Propaganda
00-372 Warszawa, ul. Foksal 11 lok. 1
tel. 22 670 12 02
fax 22 670 12 02

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2012-08-04 17:00
Do: 2012-09-22
Galeria Propaganda, Warszawa, Foksal 11

Najnowsze

Renkas w Chorzowie
Galeria MM

29 IV 2024

Kaja Renkas – grafika / 20-lecie pracy twórczej
6 maja 2024, 18:00 – 24 maja 2024, 18:00

więcej »

Sytuacja jest doskonała we Wrocławiu
Galeria Entropia

28 IV 2024

Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki

więcej »

Promocja: Dostawca wody do firm - transport Gratis na terenie Polski

27 IV 2024

Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

Galeria Propaganda
— Niebieski najpiękniejszy kolor świata w Warszawie

Galeria Propaganda
— Haven’t We Met Before w Warszawie

Galeria Propaganda
— Sceny rodzajowe 2012 w Warszawie

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.