Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Wielość w jedności w Bydgoszczy

Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy
Od 24 września do 2 grudnia w Bydgoszczy odbędzie się wystawa „Wielość w jedności. Techniki wklęsłodruku w Polsce po 1900 roku”.

Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy

Wielość w jedności w Bydgoszczy

Od 24 września do 2 grudnia w Bydgoszczy odbędzie się wystawa „Wielość w jedności. Techniki wklęsłodruku w Polsce po 1900 roku”.
Andrzej Jurkiewicz, W plenerze, mezzotinta, 1932
Andrzej Jurkiewicz, W plenerze, mezzotinta, 1932
Ekspozycja nawiązuje do wystawy i sesji naukowej „Wielość w jedności. Drzeworyt w Polsce po 1900 roku”, zorganizowanej w bydgoskim Muzeum w 2009 roku. W ramach współpracy z SMTG w Krakowie, w kolejnych latach planujemy kontynuację naszego cyklu wystaw, prezentując zasadnicze grupy technik graficznych, następujące w historii po druku wypukłym i wklęsłym – druk płaski oraz techniki cyfrowe i grafikę multimedialną.
Wystawa „Wielość w jedności. Techniki wklęsłodruku w Polsce po 1900 roku” będzie obrazowała dzieje jednej z klasycznych już grup technik graficznych – wklęsłodruku. Na ekspozycji przedstawimy zespół ponad 200 plansz graficznych, autorstwa wybitnych twórców, dla których główną formę artystycznej wypowiedzi od strony warsztatowej stanowił i stanowi druk wklęsły. Tradycyjne techniki metalowe, zarówno cięte (miedzioryt, mezzotinta, sucha igła), jak i trawione (akwaforta, akwatinta, miękki werniks, odprysk) uzupełnią techniki wklęsłodruku realizowane na nietypowych podłożach (fluoroforta, ceratoryt i aktualne niekonwencjonalne rozwiązania). Pomiędzy tym bogactwem samodzielnych technik zaistnieją grafiki wykonywane w technikach mieszanych i autorskich.
Jan Rubczak, Kwitnący sad, akwatinta w tonie brązu, 1908
Jan Rubczak, Kwitnący sad, akwatinta w tonie brązu, 1908
Zespoły grafik, obejmujące wybrane zagadnienia problemowe, ukażą najważniejsze zjawiska w historii i współczesności wklęsłodruku, m.in. genezę kształcenia w zakresie technik metalowych w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, rozwój tej dziedziny grafiki w środowisku warszawskim, znaczenie I Konkursu Graficznego im. Henryka Grohmana w Zakopanem (1911) i bogactwo eksperymentów warsztatowych w dwudziestoleciu międzywojennym w oparciu o dominujące ośrodki Krakowa i Warszawy oraz kształtujące się środowiska – Lwowa i Wilna. Na ekspozycji zaakcentowana zostanie powojenna kontynuacja poszukiwań nowych rozwiązań warsztatowych w obrębie wklęsłodruku, ale przede wszystkim nowatorska twórczość mistrzów lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku. Rozwój technik druku wklęsłego w grafice ostatnich dziesięcioleci zaprezentowany zostanie w oparciu o przegląd dzieł twórców działających w różnych ośrodkach artystycznych, ukazując inspiracje grafiką dawną (powrót do małego formatu i „czystej” techniki), jak i indywidualne doświadczenia warsztatowe.
Mieczysław Wejman, Rowerzysta I a, akwaforta 18/50, 1966
Mieczysław Wejman, Rowerzysta I a, akwaforta 18/50, 1966
Bogaty zespół tak różnorodnych rycin zobrazuje przemiany jakie zaistniały w obrębie tradycyjnych technik metalowych i pokrewnych, zarówno w zakresie zagadnień warsztatowych, jak i formalno-stylistycznych oraz ikonograficznych.
Na tytułową „wielość” złożą się m.in. subtelne suche igły Józefa Pankiewicza, głęboko trawione akwaforty Jana Rubczaka, wielobarwne akwatinty Wandy Komorowskiej, monochromatyczne akwatinty Zofii Stankiewicz oraz przypominające szkice miękkie werniksy Józefa Mehoffera. Podobną różnorodność wykorzystania możliwości techniki – w innym wydaniu formalnym i tematycznym – zobrazują światłocieniowo „rysowane” akwaforty Mieczysława Wejmana, rozedrgane fakturalnie płaszczyzny plansz Haliny Chrostowskiej (techniki metalowe mieszane), przesycone światłem mezzotinty Włodzimierza Kotkowskiego, wirtuozersko cięte miedzioryty Krzysztofa Skórczewskiego, wyciszone barwne akwatinty Barbary Narębskiej-Dębskiej oraz wielkoformatowe, ekspresyjne w formie i kolorze plansze Henryka Ożoga (sucha igła z mezzotintą). Odmienne efekty fakturalne przybliżą grafiki powstałe w wyniku eksperymentowania z matrycą, widoczne w planszach Krzysztofa Tomalskiego i Marcina Surzyckiego lub stanowiące połączenie skrajnych technik druku, np. wklęsłego z cyfrowym, stosowane w pracach Andrzeja Węcławskiego i Mateusza Dąbrowskiego. Ingerencją w przestrzeń są wycięte po konturze formy Grzegorza Hańderka (intaglio), a multiplikacją motywu, ukazującą bogactwo rozwiązań warsztatowych – plansze Stanisława Wejmana (barwna akwaforta z akwatintą). Odbitki stanowe, wersje kolorystyczne i matryce do wybranych technik częściowo odsłonią tajemnice graficznego warsztatu.


Józef Pankiewicz, Port w Fécamp, akwaforta, 1907
Józef Pankiewicz, Port w Fécamp, akwaforta, 1907
koniec
6 października 2012
Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy
85-006 Bydgoszcz, ul. Gdańska 4
tel. 52 585 99 66
fax 52 585 99 68

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2012-09-24 18:00
Do: 2012-12-02
Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy, Bydgoszcz, Mennica 8a
Od: 2012-09-24 18:00
Do: 2012-12-02
Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy, Bydgoszcz, Grodzka 7-11, Spichrze nad Brdą

Najnowsze

Renkas w Chorzowie
Galeria MM

29 IV 2024

Kaja Renkas – grafika / 20-lecie pracy twórczej
6 maja 2024, 18:00 – 24 maja 2024, 18:00

więcej »

Sytuacja jest doskonała we Wrocławiu
Galeria Entropia

28 IV 2024

Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki

więcej »

Promocja: Dostawca wody do firm - transport Gratis na terenie Polski

27 IV 2024

Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy
— Dzieje Pieniądza. Starożytny Rzym w Bydgoszczy

Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy
— Monety, banknoty i medale w Bydgoszczy

Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy
— Etnodizajn wczoraj i dziś w Spichrzach nad Brdą

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.