Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Andrzej Zwierzchowski w Warszawie

Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Od 12 do 30 listopada w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie odbędzie się wystawa prac Andrzeja Zwierzchowskiego.

Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Andrzej Zwierzchowski w Warszawie

Od 12 do 30 listopada w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie odbędzie się wystawa prac Andrzeja Zwierzchowskiego.
Andrzej Zwierzchowski debiutował u progu lat 80., a po wprowadzeniu stanu wojennego aktywnie uczestniczył w alternatywnym ruchu artystycznym. Po tym heroicznym okresie poświęcił się pracy pedagogicznej, rozwijając jednocześnie swój indywidualny malarski warsztat.
Jego twórczość, od zarania nacechowana wątkami metafizycznymi, ewoluowała formalnie i kolorystycznie. Wczesne, „ciemne” obrazy, nacechowane intensywnością skontrastowanych napięć kolorystycznych i kompozycyjnych, zastąpiły płótna utrzymane w jaśnieszej tonacji i bogatszej palecie barwnej. Ewoluowała również narracyjna warstwa jego dzieł – od syntetycznie i umownie traktowanego figuratywizmu, przez równie umownie traktowaną przedmiotowość i wątki pejzażowe, ku syntezie mającej wyrazić utajony, odwieczny dramat człowieka, który usiłuje wyzwolić się z doczesności, by dotknąć ideału; malarza, który wskazuje na niemożliwość osiągnięcia artystycznej harmonii bez usunięcia z pola widzenia tego, w co wikła nas życie.
Zaprezentowane na obecnej wystawie obrazy z ostatnich lat (2008–2012) ilustrują ten właśnie, syntetyczny okres twórczości artysty, wzbogacony o nowy akcent, jakim jest umieszczenie w licu obrazu komentarzy słownych, poetyckich tekstów i cytatów wyjętych z potoczności. Równoległe wątki narracyjne, na które składają się wspomnienia z dzieciństwa i wczesnej młodości, postać zmarłego przed rokiem ojca oraz autorefleksje związane z samym malarstwem łączy podobna metoda wypowiedzi: lakoniczne, choć niekiedy bardzo drapieżne, pierwszoplanowe interwencje malarskie rozgrywane są na znajdujących się „pod spodem” jasnych i delikatnych, niemal abstrakcyjnych płaszczyznach malarskiego tła.






koniec
4 listopada 2012
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Krakowskie Przedmieście 5, Warszawa

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Anna z Bronowic w Krakowie
Muzeum Krakowa: Rydlówka

26 VI 2024

„Anna z Bronowic”
Wystawa czasowa w Rydlówce
25.06.2024-15.09.2024

więcej »

Promocja: Naturalne metody pielęgnacji cery. Sekrety piękna z całego świata

25 VI 2024

Każda kultura ma swoje unikalne podejście do pielęgnacji skóry, oparte na tradycji, lokalnych zasobach i wiedzy przekazywanej z pokolenia na pokolenie. Obecnie możemy czerpać z mądrości różnych narodów, aby lepiej zadbać o swoją skórę. W tym artykule przedstawiamy kilka naturalnych metod pielęgnacji cery, które sprawdziły się w różnych zakątkach świata.

więcej »

Nic nie robię nic we Wrocławiu
Galeria Entropia

21 VI 2024

Nic nie robię nic – Tomasz Opania
Z cyklu SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
18.06–9.07.2024
kurator: Marcin Mierzicki

więcej »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.