Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Szczere kłamstwa w Katowicach

Galeria Rondo Sztuki
W imieniu organizatorów zapraszamy na wystawę SZCZERE KŁAMSTWA, która odbędzie się w katowickiej galerii Rondo Sztuki w dniach 25.02-14.03.2014. Esensja objęła patronat medialny nad tym wydarzeniem.

Galeria Rondo Sztuki

Szczere kłamstwa w Katowicach

W imieniu organizatorów zapraszamy na wystawę SZCZERE KŁAMSTWA, która odbędzie się w katowickiej galerii Rondo Sztuki w dniach 25.02-14.03.2014. Esensja objęła patronat medialny nad tym wydarzeniem.
Jakub Wróblewski
Jakub Wróblewski
Wyobraźnia, wedle definicji encyklopedycznych, to obrazy przedmiotów i sytuacji wywołane w świadomości bez wpływu bodźców zewnętrznych. Wyobraźnia odtwórcza opiera się głównie na procesach pamięci. Wyobraźnia twórcza właściwie nie jest w przypadku jednostki zdefiniowana. Przypuszcza się, że powstaje na podstawie wiedzy, wcześniejszych fantazji i doświadczeń. Dokładnie nie wiemy, co to takiego jest wyobraźnia. Psychologowie tak nazywają zdolność do przetwarzania i wzbogacania śladów doświadczeń, zdolność tworzenia wyobrażeń przedmiotów, sytuacji i zdarzeń dotąd nieznanych.
Jakub Wróblewski
Jakub Wróblewski
Spotykamy się też z definicją, że fantazja to twórcza wyobraźnia. Twórczość artystyczna nie powstaje z niczego. Podstawowym motorem działalności w sztukach plastycznych jest wyobraźnia. Ktoś, kto ma wyobraźnię, umie marzyć. Wielki rzeźbiarz Michał Anioł Buonarotti wierzył w istnienie kształtu dzieła ukrytego w bloku marmuru. Miał wyobraźnię, umiał zobaczyć postać Dawida. Nie wystarczy widzieć, aby zobaczyć. Czymże jest zatem wyobraźnia? Francuski filozof Gaston Bachelard tak pisał na ten temat: „Pragnie się zawsze, aby wyobraźnia uważana była za zdolność formowania obrazów, otóż jest ona raczej zdolnością deformowania, których dostarcza percepcja, a zwłaszcza zdolnością uwalniania nas od obrazów pierwotnych, dokonywania w nich przeobrażeń. Jeśli nie ma tych przeobrażeń-nieoczekiwanego wiązania się obrazów-wówczas nie ma wyobraźni, nie ma procesu wyobrażania.
Jakub Wróblewski
Jakub Wróblewski
Jeżeli jakiś obraz oglądany w danej chwili nie przywodzi na myśl obrazu nieobecnego, jeżeli jakiś obraz przygodny nie wywołuje nadmiaru obrazów ubocznych-eksplozji obrazów, wówczas nie ma wyobraźni, jest tylko percepcja lub jej przypomnienie – pamięć rzeczy już znanych, nawyki kształtów i barw. Dlatego słowem fundamentalnym, które odpowiada pojęciu wyobraźnie nie jest obraz, lecz czynność wyobrażania.” W tej wypowiedzi Bachelard wyraźnie przeciwstawia sobie i rozróżnia wyobraźnię i percepcję na niekorzyść tej drugiej.
Jakub Wróblewski
Jakub Wróblewski
Ze swoich doświadczeń wynoszę przekonanie, że percepcja jest bardzo ważna w procesach twórczych, ale zgadzam się, że w akcie twórczym wyobraźnia zajmuje miejsce pierwsze. Bliska jest mi wypowiedź Andre Bretona, który pisał: „wyobraźnia nie jest darem przyrodzonym człowieka, lecz obiektem jego podboju. Jest instrumentem poznania i terenem wciąż poznawanym. Jest podstawą sztuki, a ta z kolei jednym z instrumentów jej poznania. Jednak nie jest częścią składową sztuki, jest mechanizmem generującym jej energię.” Te cytowane wyżej wypowiedzi są zgodne z moimi doświadczeniami, ale nie wyczerpują i nie do końca udzielają odpowiedzi na pytanie.
Jaśmina Wójcik
Jaśmina Wójcik
Przez kilka tysięcy lat ludzkość stworzyła systemy komunikacyjne między ludźmi, które służyły do porozumiewania się, były bazą dialogu. Umiejętność budowania świątyń, grobowców, rzeźbienia czy malowania możemy podziwiać na własne oczy. Egipskie piramidy, rzeźby starożytnej Grecji czy freski w Pompejach podziwiamy i nie starcza nam wyobraźni, aby sobie odpowiedzieć jak zostały stworzone czy wybudowane. Konny posąg Marka Aureliusza w Rzymie do dzisiaj stanowi niedościgniony wzór. Ale nie wiem czy fotografia tego pomnika lub nakręcony na wideo film zastąpi nam spotkanie sam na sam z tym dziełem sztuki. Na pewno nie. Miałem szczęście oglądać w Palmirze fragment wspaniałej rzeźby przypisywane Fidiaszowi, stałem jak oniemiały. Nigdy przedtem nie widziałem tak wspaniale wyrzeźbionej tuniki w marmurze. Zapragnąłem dotknąć, poprosiłem o to gospodarzy i byłem szczęśliwy, bo dopiero dotyk tego kawałka marmuru dopełnił całkowitego zespolenia mnie jako odbiorcy z dziełem wielkiego rzeźbiarza. Takie przypadki we współczesnych muzeach się nie zdarzają.
Jaśmina Wójcik
Jaśmina Wójcik
Dzieła sztuki chronione przed dewastacją są za grubymi pancernymi szybami. Widza od obiektu dzieli wygrodzona przestrzeń, tłumy zwiedzających uniemożliwiają kontemplację. Zawsze czuję zmęczenie i frustrację. Zakupione albumy, taśmy wideo, slajdy czy multimedialne zestawy promujące muzea to tylko towar. Na pewno najnowsze zdobycze techniki, obraz czy dźwięk cyfrowy nie są tymi mediami, które są w stanie zastąpić osobiste spotkanie z rzeźbą czy malarstwem. Nawet najdoskonalsza reprodukcja obrazu „Mona Liza” Leonarda da Vinci nie zastąpi ducha tego płótna. Niestety bezpośredni kontakt z dziełem dany jest tylko nielicznym. Całkiem inaczej ma się z tą sztuką, która tworzona jest współczesnymi mediami. Pierwszą z tych sztuk jest fotografia, później film a obecnie mamy prawdziwą inwazję nowych kierunków sztuki opartej na mediach cyfrowych. Czym są media cyfrowe i jaką rolę w nich odgrywa wyobraźnia?
Jaśmina Wójcik
Jaśmina Wójcik
Jedną z najbardziej istotnych cech tych mediów jest możliwość manipulowania wszystkimi źródłami, można informacje filtrować, poprawiać i zmieniać. Ponieważ źródła nie opierają się na materialności, ale na tematyce, ograniczenia są zależne od logiki. Rzeźbiarz obrabiając kamień musi posiadać instynktowną koordynację ręki i oka. „Cyfrowe dłuto” będzie wyprostowywać numerycznie zdefiniowany kamień, nie znacząc go. Tego typu działanie wyklucza jakąkolwiek intuicję, potrzebę dobrego oka i sprawnej ręki. Tu wyobraźnię musi mieć raczej twórca programu, komputer kreuje obrazy, nie korzystając z tradycyjnych narzędzi. Komputer zrewolucjonizował grafikę projektową, animację, film. Druk cyfrowy eliminuje krok po kroku tradycyjne techniki. Jego powszechność i łatwość obsługi eliminuje wszelkie bariery, niestety likwiduje też barierę wartości. Jak na razie wyobraźnię zastępuje program komputerowy a myślenie ogranicza się do umiejętności kompilacji. Jestem jednak optymistą i już za niedługi czas sztuka nas jeszcze zaskoczy, bo w prawdziwej sztuce nie ma postępu.
Jaśmina Wójcik
Jaśmina Wójcik
tekst: prof. zw. Stanisław Wieczorek, 25 luty 2007 w Jabłonnie
Tytuł wystawy zaczerpnięty z wypowiedzi Pablo Picassa: „Artysta musi umieć przekonywać ludzi o szczerości swoich kłamstw.”
SZCZERE KŁAMSTWA
od 25 lutego do 14 marca 2014
Wernisaż: 25 lutego 2014, godz. 18:00


Paweł Miszewski
Paweł Miszewski


Paweł Miszewski
Paweł Miszewski


Piotr Welk
Piotr Welk


Piotr Welk
Piotr Welk


Piotr Welk
Piotr Welk


Roch Forowicz
Roch Forowicz


Roch Forowicz
Roch Forowicz


Smolińska
Smolińska


Smolińska
Smolińska
koniec
11 lutego 2014
Galeria Rondo Sztuki
40-121 Katowice, Rondo im. Gen. Jerzego Ziętka 1
tel. 32 720 11 32
Czynne: wt-pi 11.00-19.00; so-ni 10.00-18.00

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2014-02-25 18:00
Do: 2014-03-14
Galeria Rondo Sztuki, Katowice, Rondo im. Gen. Jerzego Ziętka 1

Najnowsze

Renkas w Chorzowie
Galeria MM

29 IV 2024

Kaja Renkas – grafika / 20-lecie pracy twórczej
6 maja 2024, 18:00 – 24 maja 2024, 18:00

więcej »

Sytuacja jest doskonała we Wrocławiu
Galeria Entropia

28 IV 2024

Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki

więcej »

Promocja: Dostawca wody do firm - transport Gratis na terenie Polski

27 IV 2024

Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

Galeria Rondo Sztuki
— Kiedy matematyk spotyka artystę w Katowicach

BWA Katowice, Galeria Rondo Sztuki
— Prześwity i (nie)pamięci w Katowicach

Galeria Rondo Sztuki
— Design it w Katowicach

Galeria Rondo Sztuki
— Miszung w Katowicach

Galeria Rondo Sztuki
— Ryby, ptaki, ssaki i inne wilkołaki w Katowicach

Galeria Rondo Sztuki
— Mapy Światła w Katowicach

Galeria Rondo Sztuki
— Pano-rama 2013 w Katowicach

Galeria Rondo Sztuki
— Wszystko poza tym w Katowicach

Galeria Rondo Sztuki
— SilesiaTopia we Wrocławiu

Galeria Rondo Sztuki
— Świat z cegieł w Katowicach

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.