Światło w Jastrzębiu-ZdrojuGaleria Ciasna Fotografia Dominiki Dzierżymirskiej-Podpłomyk jest niezwykłym studium światła, ale również tego, co to światło jest w stanie wydobyć.
Galeria CiasnaŚwiatło w Jastrzębiu-ZdrojuFotografia Dominiki Dzierżymirskiej-Podpłomyk jest niezwykłym studium światła, ale również tego, co to światło jest w stanie wydobyć. Autorka krąży wokół tematu pejzażu oraz detalu – może to być przedmiot, element architektoniczny, plama światła. Pejzaże na zdjęciach Dzierżymirskiej są starannie wybranym fragmentem rzeczywistości – zarazem swojskim, jak i niezwykłym poprzez swoją nieoczywistą malarskość. Autorka stara się wyzyskać zarówno jego estetyczny potencjał, jak i metaforyczność. Droga, biegnąca diagonalnie do ciemnego boru, lśniące w blasku księżyca szyny za horyzont, zagubione domostwo – istnieją zamknięte w swoim bycie, a jednocześnie odsyłają nas do rzeczywistości uniwersalnej. Dzierżymirska posiada ogromną umiejętność dostrzegania szczegółów otaczającego świata. Klamerki do bielizny lub drabina porzucona w niszy z oknem stają się bohaterami osobnego zdjęcia. Autorka potrafi przy tym rezygnować z nadmiaru elementów, oczyszcza kadr, nadając zdjęciu rys ascetyzmu. Często jedynym motywem pozostaje plama światła. Detal jest wyraźnie metafizyczny, ale nie jednoznaczny, niekiedy niepokojący. Nie ma w tej fotografii wizerunku człowieka. Za to fragmenty starego muru, łatane okna czy kopuły cerkwi to widome ślady jego działalności: z jednej strony świadczą o nim, z drugiej – jeszcze podkreślają jego fizyczną nieobecność. Po nas także pozostaną tylko ślady… Patrząc na te zdjęcia odnoszę wrażenie pełnej kontroli przy ich powstawaniu. Autorka buduje je jak obraz malarski, który tworzy bez skrępowania, planując kompozycję, rozkładając światła. Wykazuje przy tym wielką odwagę w budowaniu kadru, w którym motyw umieszczony jest wysoko i asymetrycznie, jak w estetyce japońskiej. Nie traci na tym wyważenie obrazu, ponieważ ów punkt ciężkości jest tak naprawdę lekki – to źródło światła: okno lub lampa. Wprowadza to jednak lekkie zaskoczenie, wytrąca nas ze stereotypów patrzenia. Twórczość ta jest bardzo przemyślana, a jej efekty – wysmakowane estetycznie i ikonograficznie. W obliczu współczesnej fotografii, która jest często nazbyt oczywista, zdjęcia Dominiki Dzierżymirskiej-Podpłomyk pozostawiają odbiorcy miejsce na osobistą reakcję, na otwarcie w sobie własnych interpretacji oraz wewnętrzne wybrzmienie obrazu. Małgorzata Malinowska-Klimek Dominika Dzierżymirska-Podpłomyk – ur. w 1975 roku, mieszka i pracuje w Krakowie. Psycholog, aktywnie fotografuje od kilku lat. Brała udział w twórczych przedsięwzięciach oraz wystawach krakowskich środowisk fotograficznych. W roku 2012 prace jej zostały nagrodzone i opublikowane przez amerykański prestiżowy dwumiesięcznik B&W Magazine. Dwukrotne wyróżnienia podczas Międzynarodowych Konfrontacji Fotograficznych Just One Photo (2011 i 2013). W roku 2013 I Nagroda podczas XIV Biennale Fotograficznego „Z dala od zgiełku… Beskidy w obiektywie” oraz wyróżnienia w Ogólnopolskim Konkursie Fotografii „Pejzaż Polski” i Międzynarodowym Konkursie Fotograficznym „Inspiracje” na Słowacji. Wraz ze Zbigniewem Podsiadło współautorka fotograficznej wystawy „Mistrz i Uczeń (Kielce 2013). Dominika Dzierżymirska-Podpłomyk „Światło” Wernisaż wystawy, spotkanie autorskie dn. 13 marca (czwartek) 2014 r. o godz. 18.00 Wystawa będzie trwać do 12.04.2014 r. Kurator wystawy: Zbigniew Podsiadło ![]() 18 marca 2014 |
„Wincenty Wodzinowski. Czuły obserwator (1866-1940)”
Otwarcie wystawy: 27 czerwca (czwartek), godz. 17:00
Muzeum Krakowa, Pałac Krzysztofory, Rynek Główny 35
Wystawa czynna 28.06.2024 – 3.11.2024
Golfy męskie to klasyka garderoby panów, która powraca co sezon, zachwycając swoją wszechstronnością i elegancją. Jeśli zastanawiasz się, jak nosić golfy, ten poradnik jest dla Ciebie. Dowiedz się, jak wkomponować ten element garderoby w swoje stylizacje.
więcej »Roman Żołyniak / RETROSPEKCJE
15.06 – 28.07.2024
Baszta Czarownic w Słupsku
GSB – Etap 21: Stożek - Ustroń
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 20: Węgierska Górka – Stożek
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 19: Hala Miziowa – Węgierska Górka
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 18: Markowe Szczawiny – Hala Miziowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 17: Hala Krupowa – Markowe Szczawiny
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 16: Skawa – Hala Krupowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 15: Turbacz – Skawa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 14: Krościenko nad Dunajcem - Turbacz
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 13: Przehyba – Krościenko nad Dunajcem
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 12: Hala Łabowska - Przehyba
— Marcin Grabiński
Galeria Ciasna
— Wystawa fotografii otworkowej w Jastrzębiu-Zdroju
Galeria Ciasna
— Fantom w Jastrzębiu-Zdroju
Galeria Ciasna
— Martwe kałuże w Jastrzębiu-Zdroju
Galeria Ciasna
— Wystawa heliograwiur aktów w Jastrzębiu-Zdroju
Galeria Ciasna
— Otworki z trzech krajów w Jastrzębiu Zdroju
Galeria Ciasna
— Fotografia otworkowa w Ciasnej