Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Homo Spiritualis i Wpływy w Gdańsku

CSW „Łaźnia”
Veronika Holcová „Homo Spiritualis” | 04.12.2015-31.01.2016 | Kuratorka: dr Agnieszka Wołodźko | „Wpływy” / wystawa z cyklu Cities on the Edge | 04.12.2015-31.01.2016 | Kurator: Rodolfo Andaur

CSW „Łaźnia”

Homo Spiritualis i Wpływy w Gdańsku

Veronika Holcová „Homo Spiritualis” | 04.12.2015-31.01.2016 | Kuratorka: dr Agnieszka Wołodźko | „Wpływy” / wystawa z cyklu Cities on the Edge | 04.12.2015-31.01.2016 | Kurator: Rodolfo Andaur
W piątek 4 grudnia 2015 o godzinie 18:00 w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku odbędzie się otwarcie dwóch wystaw. Pierwsza pt. „Homo Spiritualis” to prezentacja prac malarskich czeskiej artystki Veroniki Holcovej. Druga wystawa pt. „Wpływy” jest zbiorową prezentacją artystów z krajów Ameryki Łacińskiej.
Veronika Holcová
Veronika Holcová
Osoby, które czują przesyt zredukowanym językiem sztuki konceptualnej, na tej wystawie będą mogły odetchnąć. Niemniej jednak wartości zawarte w pracach czeskiej artystki nie ograniczają się bynajmniej do tej warstwy. Równie ważne są zawarte tu treści. Tych z kolei, którzy odnoszą wrażenie, iż sztuka współczesna utknęła na dobre w obszarze racjonalności, również czeka spora niespodzianka. Veronika Holcová odwołuje się bowiem do snów, marzeń, przeczuć i symboli zaczerpniętych z wielu kultur. Na jej obrazach postacie są symbiotycznie połączone z krajobrazem, byty „nie-ludzkie” – rośliny, minerały, zwierzęta – koegzystują z człowiekiem. Natura jest przeniknięta duchowością. Znaczącą rolę w dokonanym przez malarkę odczycie rzeczywistości odgrywa podświadomość. Holcova przyznaje się do inspiracji malarstwem symbolistów. Sen to jednak obszar intensywnie eksplorowany przez Veronikę Holcovą. W przypadku jej twórczości można mówić o ekologii wyobraźni, w tym sensie, że jest to próba przywrócenia znaczenia treściom duchowym, przeczuciom i marzeniom. Artystka sama lubi odkrywać w sobie zdolności mediumiczne: wyobrażone motywy z jej obrazów niekiedy znajdują swój odpowiednik w świecie rzeczywistym.
• • •
Artyści: Alejandra Alarcón (BO), Bernardita Bennett (CL), Julio González (BO), Rafael Guendelman (CL), Karlo Andrei Ibarra (PR), Jo Muñoz (CL), Fernando Ossandón (CL), Nicholas Petrus (BR).
W ostatnich latach obrazy audiowizualne przyzwyczaiły nas do analiz procesów, opowiadań i trans-kulturowych doświadczeń, nie powiązanych z naszą codziennością. Zakładając zatem, że nie są one częścią życiowej rutyny, czy też lokalnego krajobrazu, mamy tendencję do postrzegania ich z pewną dozą podejrzliwości. Nasza niechęć do rewizji pewnych treści może być wynikiem wpływów instrukcji edukacyjnych, które otrzymaliśmy w ramach akceptowalnych norm społecznych oraz struktury językowej, w ramach której współdziałamy.
Ale co się stanie, gdy obraz zaprzecza temu, co inne już z góry przekazały nam na temat miejsc, ras i symboli?
W ramach wystawy zaprezentowane zostaną prace wideo artystów z Ameryki Łacińskiej. Łączyć je będzie pytanie, jaki wpływ ma na nas inna kultura, gesty, miejsca dla niej charakterystyczne? Czy służy jedynie do zbudowania naszej odrębnej tożsamości? Wystawa składać się będzie z prac wideo, prezentujących gesty na pozór błahe – obcinanie warkoczy, pocałunek, próby zaśpiewania amerykańskiego hymnu na ulicach Portoryko. Artyści zaproszeni do wzięcia udziału w wystawie prezentują swoje wyobrażenia na temat regionu, terytorium i państwa, z którego pochodzą. Celem wystawy jest przyjrzenie się wpływom tworzącym obraz Ameryki Łacińskiej.
Wystawa „Wpływy” to kolejna prezentacja w ramach cyklu „Cities on the Edge”, w którym zaprezentowane zostały m.in.: prace artystów z Kuby, Kolumbii, Iranu. Cykl ma na celu analizę sztuki obszarów na krawędzi – poza granicami naszych zainteresowań, kojarzonymi bardziej z konfliktami niż sztuką. Wystawy są próbą innego spojrzenia, wyjścia poza stereotypowe, europocentryczne postrzeganie regionu poprzez pryzmat turystycznej pocztówki, bądź telewizyjnego newsa. Wspólnym mianownikiem prac prezentowanych w ramach cyklu jest kondycja współczesnego homo politicus, człowieka uwikłanego w politykę.
koniec
31 grudnia 2015
Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia”
80-767 Gdańsk, ul. Jaskółcza 1
tel. +48 058 305 40 50
fax +48 058 305 26 80
Czynne: od wtorku do niedzieli w godz. 12.00 - 18.00

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2015-12-04
Do: 2016-01-31
CSW „Łaźnia”, Gdańsk, Jaskółcza 1

Najnowsze

Renkas w Chorzowie
Galeria MM

29 IV 2024

Kaja Renkas – grafika / 20-lecie pracy twórczej
6 maja 2024, 18:00 – 24 maja 2024, 18:00

więcej »

Sytuacja jest doskonała we Wrocławiu
Galeria Entropia

28 IV 2024

Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki

więcej »

Promocja: Dostawca wody do firm - transport Gratis na terenie Polski

27 IV 2024

Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

CSW „Łaźnia”
— Kwas 2 w Gdańsku

CSW „Łaźnia”
— Fragmenty pękniętego chodnika w Gdańsku

CSW „Łaźnia”
— Poszerzanie świata w Gdańsku

CSW „Łaźnia”
— Zgiń i znów się przemień w Gdańsku

CSW „Łaźnia”
— Planting Seeds w Gdańsku

CSW „Łaźnia”
— Tabela Co? Czym? [Polityka] w Gdańsku

CSW „Łaźnia”
— New Religion w Gdańsku

CSW „Łaźnia”
— Oko w oko z bestią w Gdańsku

CSW „Łaźnia”
— Ściana, za którą coś/nic się nie stało w Gdańsku

CSW „Łaźnia”
— Bogota. Miasto na krawędzi w Gdańsku

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.