Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Milczenie dźwięków we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
Milczenie dźwięków | 18.3.16–30.5.16 | Wernisaż: 18.3.16 (piątek), godz. 18.00, poziom 5, wstęp bezpłatny

Muzeum Współczesne Wrocław

Milczenie dźwięków we Wrocławiu

Milczenie dźwięków | 18.3.16–30.5.16 | Wernisaż: 18.3.16 (piątek), godz. 18.00, poziom 5, wstęp bezpłatny
Rafał Wilk, Last time, 2011, wideo, 3 min. 47 sec., własność artysty
Rafał Wilk, Last time, 2011, wideo, 3 min. 47 sec., własność artysty
Tytuł wystawy wiedzie nas w obszar pejzażu dźwiękowego, zjawisk audialnych i akustycznej przestrzeni społecznej człowieka. Hasło „Milczenie dźwięków” jest jednak pretekstem do szerszej analizy pojęcia ciszy, próbą zmierzenia się z jego utopią i paradoksem.
Cisza, będąc stanem niedookreślonym, pozwala zaledwie na próby jej wyobrażenia i zbliżenia się do tego nieosiągalnego miejsca: czystej, pustej przestrzeni dźwiękowej lub emocjonalnej. Cisza jest metodą komunikacji, pełnowartościową częścią zdania, możliwością doświadczenia przestrzeni osobistej i warunkiem na zrozumienie siebie. Jest też zapowiedzią dźwięku i nieokreślonego zagrożenia, samotności, wyobcowania, przymusem milczenia i w konsekwencji zgodą na lęk i zło. Nakaz milczenia i odebranie prawa głosu to narzędzia, które służą przemocy symbolicznej i strategii wykluczenia. Z drugiej zaś strony milczenie jest ideałem komunikacji międzyludzkiej, szczerości, autentycznej relacji z innymi.
Zbigniew Rogalski, Morze, 2012, obiekt, lightbox, własność: Galeria Raster
Zbigniew Rogalski, Morze, 2012, obiekt, lightbox, własność: Galeria Raster
Wypowiadając słowo cisza, wyobraźnią trafiamy w krąg energii i hałasu, gdzie centrum łudzi nas możliwością istnienia stanu wyzbytego z bodźców. To słowo już samo w sobie jest tak naładowane energią, że wbrew pozorom krzyczy mocniej od słowa krzyk lub hałas (używane również jako wykrzyknik nakazujący milczenie). Ten stan (cisza) więc nie istnieje, a próby osiągnięcia go wiążą się z poskromieniem dźwięków, niepokoju, krzyku i emocji i wymagają ogromnego nakładu energii, a finalnie okazują się utopią.
Tomasz Tatarczyk, Droga, 1991, olej, płótno, własność: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
Tomasz Tatarczyk, Droga, 1991, olej, płótno, własność: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
„Cisza to nie spokój lecz niepokój. Cisza jest śmiertelna, bo naturą człowieka jest działanie, i brak bodźców kojarzy nam się z biologicznym ostatecznym końcem. Dlatego kiedy wsłuchujemy się w ciszę to po to, aby przekonać się, że nie jest ona absolutna, by udowodnić, że idealna cisza nie istnieje, bo każdy jej odgłos staje się jej zaprzeczeniem i dowodem na to, że żyjemy. Cisza to sposób w jaki celebrujemy śmierć nie życie”.
Marek Wasilewski, Możliwość ciszy
Tytułowe „Milczenie dźwięków” to utwór Jerzego Kornowicza, dedykowany artyście Szabolcsowi Esztényiemu, który jest też nawiązaniem do twórczości Tomasza Sikorskiego i jego „Samotności dźwięków”.
Mateusz Sadowski, Kończy się, 2012, wydruk archiwalny, mdf, wykładzina, własność: Galeria Stereo
Mateusz Sadowski, Kończy się, 2012, wydruk archiwalny, mdf, wykładzina, własność: Galeria Stereo
Kuratorka wystawy: Agnieszka Chodysz-Foryś. Współpraca kuratorska: Janina Hobgarska. Kurator performance: Paweł Szroniak. Artyści: Ewa Axelrad & Steve Press, Filip Berendt, Piotr Blajerski, Piotr Bosacki, Daniel Koniusz, Barbara Kubska, Igor Omulecki, Zbigniew Rogalski, Artur Rozen, Mateusz Sadowski, Konrad Smoleński, Tomasz Tatarczyk, Rafał Wilk, Natalia Wiśniewska, Włodzimierz Jan Zakrzewski, Anna Zaradny, Maciej Zdanowicz. Organizatorzy: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego, Muzeum Współczesne Wrocław. Współorganizatorzy: Galeria BWA w Jeleniej Górze, Galeria Sztuki w Legnicy. Prace prezentowane na wystawie pochodzą ze zbiorów prywatnych artystów oraz z kolekcji Galerii Stereo, Galeria Le Guern, Galerii Raster, Galerii Leto, Galerii Arsenał w Białymstoku, Galerii aTak, Lubelskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki.
koniec
7 marca 2016
Muzeum Współczesne Wrocław
53-681 Wrocław, Plac Strzegomski 2a
tel. 71 356 42 50
Czynne: Po 10–18; Wt zamknięte; Śr–Ni 12–20
Wstęp: normalny: 10 zł, ulgowy: 5 zł, rodzinny: 15 zł, grupowy: 7 zł (min. 15 osób); dzieci do lat 6 wstęp wolny; w czwartki wstęp bezpłatny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Renkas w Chorzowie
Galeria MM

29 IV 2024

Kaja Renkas – grafika / 20-lecie pracy twórczej
6 maja 2024, 18:00 – 24 maja 2024, 18:00

więcej »

Sytuacja jest doskonała we Wrocławiu
Galeria Entropia

28 IV 2024

Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki

więcej »

Promocja: Dostawca wody do firm - transport Gratis na terenie Polski

27 IV 2024

Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Współczesne Wrocław
— North America we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Zenity we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Borderline we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— The Crowd Man we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Ołtarze we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Malarz polski we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Obrazośnienie we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Superpozycje we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Topiel we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Czas – okruchy, fragmenty, znaki we Wrocławiu

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.