Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Kategorie przestrzeni Jerzego Kałuckiego

BWA Katowice
Interesuje go studiowanie relacji między elementami przestrzeni, ruchu, barwy, światła. Stosuje przede wszystkim geometryczne formy, redukując obraz do łuku, linii i płaszczyzn. Wykorzystuje typowy dla konceptualistów zabieg: widz odtwarza w wyobraźni nie namalowaną (wizualnie zdezintegrowaną), ale precyzyjnie wyliczoną część łuku. Prace artysty można oglądać w katowickiej BWA już od 30 marca 2007 roku.

BWA Katowice

Kategorie przestrzeni Jerzego Kałuckiego

Interesuje go studiowanie relacji między elementami przestrzeni, ruchu, barwy, światła. Stosuje przede wszystkim geometryczne formy, redukując obraz do łuku, linii i płaszczyzn. Wykorzystuje typowy dla konceptualistów zabieg: widz odtwarza w wyobraźni nie namalowaną (wizualnie zdezintegrowaną), ale precyzyjnie wyliczoną część łuku. Prace artysty można oglądać w katowickiej BWA już od 30 marca 2007 roku.
„Czerwone i czarne”, 2003, akryl, płótno, 140x120 cm, wł. autora, fot. Janusz Podlecki
„Czerwone i czarne”, 2003, akryl, płótno, 140x120 cm, wł. autora, fot. Janusz Podlecki
Jerzy Kałucki jest jednym z najwybitniejszych malarzy polskich. Studiował w krakowskiej ASP, od 1981 roku prowadzi pracownię malarstwa w ASP w Poznaniu. Debiutował na III Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w 1959. Związany z Grupą Krakowską.
Twórczość Kałuckiego osadzona jest konsekwentnie w nurcie scjentystycznym, w polu nieustannie ponawianych zagadnień, dla czego poszukuje rozwiązań w obszarze różnych dyscyplin (malarstwo, scenografia, rysunek, grafika, konstrukcje przestrzenne, instalacje).
Interesuje go studiowanie relacji między elementami przestrzeni, ruchu, barwy, światła. Stosuje przede wszystkim geometryczne formy, redukując obraz do łuku, linii i płaszczyzn. Wykorzystuje symptomatyczny dla konceptualistów zabieg: widz odtwarza w wyobraźni nie namalowaną (wizualnie zdezintegrowaną), ale precyzyjnie wyliczoną część łuku.
„Teofan”, 1992, akryl, płótno, 112x106 cm, wł. autora
„Teofan”, 1992, akryl, płótno, 112x106 cm, wł. autora
Jak pisze Bożena Kowalska: Kałucki jest daleki od wszelkich irracjonalnych dywagacji, ale obok tej racjonalnej, świadomej i bez oporu ujawnianej, istnieje druga jeszcze strona jego osobowości, na poły skrywana a może na poły tylko uświadamiana i nie do końca akceptowana.
To ta, która sprawia, że purystyczna oszczędność i rygor geometrii w jego pracach łagodzone są czynnikiem liryzmu i że ich zagadkowa przestrzeń skłania do medytacji. Ta sama, która pozwala mu (…) wyrazić przekonanie o koherencji świata, mimo licznych zdawałoby się dowodów, że jest przeciwnie.
„Pean”, 1992, akryl, płótno, 112x106 cm, wł. autora
„Pean”, 1992, akryl, płótno, 112x106 cm, wł. autora
(...) O irracjonalnym pierwiastku w naturze Kałuckiego świadczy nie tylko jego przekonanie o istnieniu owej nieznanej zasady. Świadczy też o nim akceptowane przez artystę abstrakcyjne pojęcie harmonijnej spoistości uniwersum i stworzone przez niego pojęcie „przestrzeni geometrii” – oba równie abstrakcyjne i równie „przeczute” i wyobrażone, a niesprawdzalne empirycznie. To ten obszar jego doznań i emocji sprawia, że dzieła twórcy, mimo głównie intelektualnej inspiracji i matematycznego opracowania nie są tylko doskonale wyważone formalnie, ale mają to magnetyczne przyciąganie, hieratyczność i magię, które czynią je sztuką wysokiej próby, a więc ważkim i przejmującym przeżyciem. Zarówno artystycznym, jak przede wszystkim duchowym.
Wystawę Jerzego Kałuckiego „Kategorie przestrzeni II” będzie można oglądać od 30 marca do 6 maja 2007 roku. Wernisaż 30 marca o godz. 19.00.
Wystawie towarzyszy wydana przed kilkoma miesiącami monografia autorstwa Bożeny Kowalskiej poświęcona twórczości i życiu Jerzego Kałuckiego.
„Definicja CC”, 1999, akryl, płótno, 160x135 cm, wł. autora, fot. Marek Gardulski
„Definicja CC”, 1999, akryl, płótno, 160x135 cm, wł. autora, fot. Marek Gardulski

„Luiza”, 1998, akryl, płótno, 140x120 cm, wł. autora, fot. Marek Gardulski
„Luiza”, 1998, akryl, płótno, 140x120 cm, wł. autora, fot. Marek Gardulski

koniec
30 marca 2007
Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach
40-004 Katowice, Al. W. Korfantego 6
tel. +48 32 259 90 40, +48 32 259 93 24
fax +48 32 259 90 40
Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków) w godz. 10.00 – 18.00
Wstęp: bilet normalny 5,50 zł, ulgowy 3 zł, w środy wstęp wolny dla młodzieży szkolnej i studentów

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Renkas w Chorzowie
Galeria MM

29 IV 2024

Kaja Renkas – grafika / 20-lecie pracy twórczej
6 maja 2024, 18:00 – 24 maja 2024, 18:00

więcej »

Sytuacja jest doskonała we Wrocławiu
Galeria Entropia

28 IV 2024

Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki

więcej »

Promocja: Dostawca wody do firm - transport Gratis na terenie Polski

27 IV 2024

Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

BWA Katowice
— Cosmoreal w Katowicach

BWA Katowice
— Fala unosi i wlecze w Katowicach

BWA Katowice
— Banery w Katowicach

BWA Katowice
— Cień wolności w Katowicach

BWA Katowice
— Nie ma się czym martwić w Katowicach

BWA Katowice, Galeria Rondo Sztuki
— Prześwity i (nie)pamięci w Katowicach

BWA Katowice
— Nikt nie śni w ten sposób w Katowicach

BWA Katowice
— Bliźniemu Swemu… 2017/2018 w Katowicach

BWA Katowice
— Linia i chaos w Katowicach

BWA Katowice
— Przesilenia w Katowicach

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.