Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Piękno straszne staje się sztuką w Katowicach

BWA Katowice
Przez trzy najbliższe miesiące katowicka BWA prezentować będzie wystawę Armando – jednego z największych żyjących artystów europejskich. Wydarzenie to tym większe, że nie mamy do czynienia z typową „objazdówką”, ale z autorską produkcją katowickiej galerii. Na ten jedyny w Polsce pokaz sztuki artysty prace sprowadzono z najważniejszych kolekcji europejskich.

BWA Katowice

Piękno straszne staje się sztuką w Katowicach

Przez trzy najbliższe miesiące katowicka BWA prezentować będzie wystawę Armando – jednego z największych żyjących artystów europejskich. Wydarzenie to tym większe, że nie mamy do czynienia z typową „objazdówką”, ale z autorską produkcją katowickiej galerii. Na ten jedyny w Polsce pokaz sztuki artysty prace sprowadzono z najważniejszych kolekcji europejskich.
Armando, Krzyż Pruski
Armando, Krzyż Pruski
Armando (ur. 1929 w Amsterdamie) jest jednym z największych powojennych artystów europejskich. Poza sztukami wizualnymi (malarstwo, rysunek, rzeźba, film) zajmuje się również literaturą i muzyką. W początkach twórczości jego prace kojarzone są z nurtami informel, nowej figuracji. W tym czasie współzakłada Niderlandzką Grupę Nieformalną, wystawia z Grupą Zero. W połowie lat sześćdziesiątych postawa Armando wyraźnie wymyka się uproszczonym klasyfikacjom, stanowiąc osobne, wyjątkowe zjawisko na artystycznej mapie Europy. Jego sztuka, inspirowana osobistym doświadczeniem wojny, skupia się na fenomenach przemocy i zła.
Należy do tej kategorii artystów, których wojenne traumy lat młodości (mieszkał koło Policyjnego Obozu Przejściowego koło Amersfoort) oddziałują na całą jego twórczość, w tym przypadku niezwykle multidyscyplinarną – na jego malarstwo, rzeźbę, film, literaturę i muzykę.
Armando, Baumgruppe 31-7-98, 1998, Galeria Zlotos, Frankfurt nad Menem
Armando, Baumgruppe 31-7-98, 1998, Galeria Zlotos, Frankfurt nad Menem
Armando w latach 50. trafia do środowiska artystycznej awangardy Amsterdamu, a w 1958 zakłada Niderlandzką Grupę Nieformalną. Pierwsze jego kroki artystyczne oscylują wokół dominujących wówczas kierunków: grupy Cobra, kaligrafii czy informelu, usankcjonowanego podczas Documenta II w Kassel (1959) mianem światowego, „uniwersalnego języka abstrakcji”. Już wtedy obrazy Armanda nie były tylko sejsmograficznym zapisem stanu twórcy. W „Pejzażach zbrodniczych” na przykład wkrada się temat przemocy, podjęty nie w sensie jego rejestracji, ale raczej egzystencjalnego doświadczenia z istotnym zaakcentowaniem niemożliwości pojęcia struktury świata oraz przekonaniem, że nie jest ona dobra. Dla Armando doświadczenie wojny jest „intensyfikacją rzeczywistości”, a tragedia ludzkości pojmowana jest jako wieczna.
Na początku lat 60. dominacja nowego realizmu odcisnęła się również na sztuce Armando, współpracującego wtedy z Grupą Zero. Używa jako materiału: drutu kolczastego, lakierowanej blachy, opon samochodowych, śrubokrętów. Cechuje go agresywność, która – jak mówił – „stała się rodzajem hardości, zamiłowaniem do twardych materiałów i do twardej postawy wobec rzeczywistości. Wyłączałem pewne uczucia.”
Armando, Schwarze Landschaft 7-5-96, 1996, wł. artysty
Armando, Schwarze Landschaft 7-5-96, 1996, wł. artysty
W połowie lat 60. artysta przestaje malować, poświęcając się poezji i dziennikarstwu dla „De Haase Post” zatrudniającej „anarchistyczne talenty”. W 1967 wydał prowokującą książkę „SS. Holenderscy ochotnicy w II Wojnie Światowej”, kluczową w jego rozwoju artystycznym, prezentującą znalezione teksty kolaborantów, pozostawione bez wartościującego komentarza autora. Brak politycznej poprawności, naruszenie rygorystycznego podziału na dobrych i złych, ukazanie niejednoznaczności postaw były niezgodne z oficjalnym stanowiskiem rozliczeniowym, co spowodowało pomówienia Armando o sympatyzowanie z narodowym socjalizmem. Od połowy lat 70. zaczyna malować obrazy dotyczące zagadnień winy, wroga. Wszystko, co złe, kojarzyło się z Niemcami, wzbudzało zarazem ciekawość. Następstwem tego był wyjazd artysty do Niemiec, co pozwoliło mu „dotknąć wroga”, poznać (także swoje) uprzedzenia i stereotypy. Powstały serie czarno-białych prac „Obserwacje wroga”, oparte o archetypiczne motywy sztandarów czy Żelaznych Krzyży.
Armando, Waldstuck 24-7-99, 1999, wł. artysty
Armando, Waldstuck 24-7-99, 1999, wł. artysty
Obrazy z ostatniej dekady, najliczniej prezentowane w BWA, znalazły swoją mroczną podstawę w kluczowym tekście Armando „O pięknie” (1987), gdzie sformułował swoją postawę artystyczną: „Bo piękno umościło się w miejscu, piękno zawładnęło tym miejscem i właśnie to piękno kiedyś mi się ukazało, objawiło się mnie. To piękno zła, die Schönheit des Bösen, to piękno, które znajduje się we wnętrznościach zła, które w ślad za złem szuka miejsca, aby mi się ukazać, chociaż nie jestem jego sługą. To piękno nakłania mnie, abym ‘zło’ przeciągnął na niewinną, bo amoralną domenę sztuki. Popatrz: zło nie jest już złem, to sztuka. Brzmi to nieprawdopodobnie, ale to prawda. Das unschöne Schöne, das Furchtbar-Schöne staje się sztuką, wraz z wzniosłym, mam nadzieję, z das Erhabene w rezultacie, das Erhabene als die künstlerische Bändigung des Entsetzlichen. Piękno niepiękne, piękno straszne staje się sztuką, wzniosłe jako ujarzmienie przerażającego przez sztukę. Właśnie temu pięknu oddałem moje serce. Poświęciłem temu pięknu całe moje życie. Pozostaję w jego mocy. Nie mam wątpliwości: służę mu”
Stanisław Ruksza, fragment tekstu „Armando. Piękno zła”, „Ultramaryna” nr 5 (67) 2007, s. 35.
Wystawa wybitnego holenderskiego jest pierwszym i jedynym pokazem jego twórczości w Polsce. Pokazowi towarzyszy obszerne, trzyjęzyczne wydawnictwo BWA o twórczości Armando. Prezentowane prace pochodzą z kolekcji artysty, Museum Armando w Amersfoort, Stedelijk Museum w Amsterdamie, Frans Halsmuseum w Haarlemie, Staatliches Museum w Norymberdze, Kupferstich Kabinett w Berlinie oraz kolekcji prywatnych.
Wystawę prac Armando będzie można oglądać od 18 maja do 12 sierpnia 2007 roku. Wernisaż 18 maja o godz. 17.00.
koniec
17 maja 2007
Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach
40-004 Katowice, Al. W. Korfantego 6
tel. +48 32 259 90 40, +48 32 259 93 24
fax +48 32 259 90 40
Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków) w godz. 10.00 – 18.00
Wstęp: bilet normalny 5,50 zł, ulgowy 3 zł, w środy wstęp wolny dla młodzieży szkolnej i studentów

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Renkas w Chorzowie
Galeria MM

29 IV 2024

Kaja Renkas – grafika / 20-lecie pracy twórczej
6 maja 2024, 18:00 – 24 maja 2024, 18:00

więcej »

Sytuacja jest doskonała we Wrocławiu
Galeria Entropia

28 IV 2024

Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki

więcej »

Promocja: Dostawca wody do firm - transport Gratis na terenie Polski

27 IV 2024

Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

BWA Katowice
— Cosmoreal w Katowicach

BWA Katowice
— Fala unosi i wlecze w Katowicach

BWA Katowice
— Banery w Katowicach

BWA Katowice
— Cień wolności w Katowicach

BWA Katowice
— Nie ma się czym martwić w Katowicach

BWA Katowice, Galeria Rondo Sztuki
— Prześwity i (nie)pamięci w Katowicach

BWA Katowice
— Nikt nie śni w ten sposób w Katowicach

BWA Katowice
— Bliźniemu Swemu… 2017/2018 w Katowicach

BWA Katowice
— Linia i chaos w Katowicach

BWA Katowice
— Przesilenia w Katowicach

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.