Przyjemność geometrii platońskiej w ogrodzieGaleria Arsenał „Geometria platońska” Attily Csörgő, „Przypadkowa przyjemność” Elżbiety Jabłońskiej oraz „Ogrody” Dominika Lejmana to trzy najnowsze propozycje przygotowane przez białostocki Arsenał. Można je oglądać od dziś do 16 września.
Galeria ArsenałPrzyjemność geometrii platońskiej w ogrodzie„Geometria platońska” Attily Csörgő, „Przypadkowa przyjemność” Elżbiety Jabłońskiej oraz „Ogrody” Dominika Lejmana to trzy najnowsze propozycje przygotowane przez białostocki Arsenał. Można je oglądać od dziś do 16 września. Attila Csörgő „Na świecie istnieje tylko pięć brył foremnych: czworościan, sześcian, ośmiościan, dwunastościan i dwudziestościan. Pierwszy opis tych wielościanów znajdziemy u Platona, stąd nazwa bryły platońskie. Wszystkie mają uporządkowaną strukturę. Można je wpisać w kulę, a płaszczyzny, krawędzie i wierzchołki każdej z brył są tych samych rozmiarów. Ta niezwykła regularność mogła zainspirować Platona do nadania im znaczenia kosmologicznego, odnosił on bowiem cztery spośród brył foremnych do czterech żywiołów, a piątą traktował jako fundament świata. Między 1996 a 2000 rokiem stworzyłem konstrukcje kinetyczne wykorzystujące zależności geometryczne pomiędzy bryłami platońskimi. Punktem wyjścia stał się dla mnie fakt, że skoro suma długości krawędzi dwóch brył równa się liczbie krawędzi w trzeciej, to wszystkie bryły platońskie, złożone, rzecz jasna, w odpowiedni sposób, mogą utworzyć odrębny kształt foremny, niezależnie od pozostałych cech, którymi się różnią, jak na przykład liczba płaszczyzn czy kształt płaskich figur geometrycznych składających się na poszczególne wielościany. Niektóre transformacje udaje się odwzorować poprzez ustalenie liczby krawędzi. Pogrupowanie wielościanów platońskich w dualne pary (sześcian i ośmiościan, dwunastościan i dwudziestościan) wydaje się najbardziej oczywistym źródłem takich transformacji, gdyż ze względu na równą liczbę krawędzi ich potencjał przekształceniowy od razu staje się widoczny. Mniej oczywistym przykładem jest utworzenie bardziej złożonego wielościanu poprzez zestawienie ze sobą brył o mniejszej ilości krawędzi, na przykład z połączenia sześcianu i ośmiościanu powstaje dwunastościan (6 + 12 + 12 = 30). Skonstruowałem pięć mobili, które ukazują następujące transformacje: 1 czworościan + 1 czworościan = 1 sześcian 1 czworościan + 1 czworościan = 1 ośmiościan 1 dwunastościan = 1 dwudziestościan 1 czworościan + 1 sześcian + 1 ośmiościan = 1 dwunastościan 1 czworościan + 1 sześcian + 1 ośmiościan = 1 dwudziestościan. Attila Csörgő Mobile te, skonstruowane w taki sposób, aby stanowiły obrazową ilustrację «równań», zostały wykonane przy użyciu prostych rozwiązań mechanicznych, jak na przykład silnik elektryczny, sznurki i ciężarki. Na początku nie miałem jeszcze sprecyzowanego pomysłu na wygląd tych konstrukcji. Skupiłem się po prostu na rozwiązaniu «równania», czyli na uzyskaniu skutecznej, okresowo powtarzającej się transformacji i uniknięciu przy tym poplątania się sznurków. W trakcie budowania, po pierwszym etapie polegającym na stabilizacji całej konstrukcji, nastąpił dłuższy proces oparty na improwizacji i eksperymentowaniu. Ponieważ poszczególne elementy nieustannie wymagały przekształceń, używałem łatwo dostępnych materiałów, które miałem pod ręką. Dlatego właśnie zdecydowałem się na zastosowanie orzechów jako ciężarków. Wyjaśnia to również, dlaczego w konstrukcji jest tak wiele blokad. Jest to wynik ciągłych eksperymentów zmierzających do ustalenia kierunku, w którym sznurki powinny odciągać poszczególne elementy. Ten tymczasowy i wstępny charakter zyskał aspekt ostateczności w końcowych konstrukcjach. Bryły platońskie symbolizują ponadczasowość zależności geometrycznych. W tym konkretnym przypadku łączy je tymczasowość przekształceń. Czas potrzebny do osiągnięcia transformacji pomiędzy jednym a drugim stadium końcowym jest znacznie dłuższy niż chwila, w której widzimy bryły jako odrębne formy. Ten pośredni etap wydaje się być względnie nieuporządkowany, ponieważ ukazuje sensy, które trudno zdefiniować. Jeżeli zatrzymalibyśmy ruch właśnie w tym pośrednim stadium, nic właściwie nie sugerowałoby, że bezładna mieszanina krawędzi wiąże się w jakikolwiek sposób z bryłą foremną. Na zmianę narastający i malejący zamęt wprowadzany przez formy pośrednie nie oddaje znaczenia topologii, która przecież bazuje na regularności. Jednakże także ta nieregularność jest wynikiem dokładnie przemyślanych ruchów. Gdyby formy pośrednie zostały wyłączone z ciągłości ruchu, można by postrzegać je jako półbryły lub embrionalne formy wielościanów. Biorąc jednak po uwagę ciągłość ruchu, cała ta metamorfoza może sprawiać wrażenie wielokierunkowego pulsującego zjawiska, które posiada w dwóch stadiach końcowych dwie niezmienne formy”. Attila Csörgő „Geometria platońska”, tłum. Katarzyna Sawicka Wystawę Attily Csörgő „Geometria platońska” można oglądać od 24 sierpnia do 16 września 2007 roku. Wernisaż 24 sierpnia o godz. 18.00. • • • Elżbieta Jabłońska „Przypadkowa przyjemność”, 2006/2007, 56 x 66 cm – lightbox „Być jak najbliżej zwykłego życia. Obserwować je, zapisywać, niekiedy przetwarzać. Dostrzegać sens, a czasem piękno w banalnie prozaicznej codzienności. Wśród ustalonych reguł zwykłego dnia odnajdywać nowe ścieżki. Patrzeć na świat z wrażliwością «pierwszego razu». Przypadkowa przyjemność to 365 fotografii barwnych zlewozmywakowego sitka, wykonywanych nieregularnie od grudnia 2005 roku do września 2006. Przypadkowa przyjemność to 15-minutowe trzaskanie 118 drzwiami ponadwymiarowej szafy zbudowanej w kwietniu 2006 roku. Przypadkowa przyjemność to 137 fotografii barwnych złożonego prania, wykonywanych nieregularnie od stycznia 2005 roku do września 2006. Przypadkowa przyjemność to 83 kelnerów obsługujących wernisażowych gości, w kwietniu 2006 roku. Przypadkowa przyjemność to 235 muzealnych obiektów ukrytych pod białym płótnem, w maju 2007 roku, ale przypadkowa przyjemność to również obserwowanie płynącej rzeki, bawiących się kotów, cicha rozmowa z przyjacielem, wirujące na wietrze piórko, smak truskawek, niespodziewany telefon, przedłużające się czekanie w kolejce, kolor chabrów, wchodzenie po tych samych schodach, trudne pytania dziecka, zapach ogniska, jazda na rowerze, oślepiające słońce, spacer, zmywanie naczyń, pot na skórze, uspokojenie oddechu, kapanie wody, mróz, wyciągnięta ręka, składanie prania, projektowanie nierealności, słuchanie radia w samochodzie, nocne przebudzenie, szklanka zimnej wody, odbicie w szybie, czekanie na burzę, wiadomość, koszenie trawy, cisza, czytanie ogłoszeń, ziewnięcie, smutek, uliczny szum, zakupy, rąbanie drewna, siedzenie na ziemi, czekanie na następny dzień, błądzenie, gaszenie światła, sprzątanie, leżenie na śniegu, dotykanie twarzy…”. Elżbieta Jabłońska |
Kaja Renkas – grafika / 20-lecie pracy twórczej
6 maja 2024, 18:00 – 24 maja 2024, 18:00
Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki
Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!
więcej »GSB – Etap 21: Stożek - Ustroń
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 20: Węgierska Górka – Stożek
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 19: Hala Miziowa – Węgierska Górka
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 18: Markowe Szczawiny – Hala Miziowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 17: Hala Krupowa – Markowe Szczawiny
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 16: Skawa – Hala Krupowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 15: Turbacz – Skawa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 14: Krościenko nad Dunajcem - Turbacz
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 13: Przehyba – Krościenko nad Dunajcem
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 12: Hala Łabowska - Przehyba
— Marcin Grabiński
Galeria Arsenał
— Innym żyje się jakoś łatwiej w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Historie o starości w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Foghorn w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Badania terenowe w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Wyjście z centrum w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Początek w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Eliza w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Architektoniczne ewolucje w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Kontrakt rysownika w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Soundless w Białymstoku