Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Alan Parker
‹Życie za życie›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŻycie za życie
Tytuł oryginalnyThe Life of David Gale
Dystrybutor Monolith
Data premiery11 lipca 2003
ReżyseriaAlan Parker
ZdjęciaMichael Seresin
Scenariusz
ObsadaRhona Mitra, Kate Winslet, Kevin Spacey, Laura Linney, Gabriel Mann
MuzykaAlex Parker, Jake Parker
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiNiemcy, USA
Czas trwania130 min
WWW
Gatunekdramat, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Sztuka manipulacji
[Alan Parker „Życie za życie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Gdy po ostatniej scenie przychodzi chwila refleksji i całościowe spojrzenie, "Życie za życie" pokazuje wszystkie swoje słabości. Obraz jest zlepkiem ogranych pomysłów, składany z wykorzystywanych już po wielokroć elementów, które tu nie bardzo chcą stworzyć spójną całość, próbuje być mieszaniną różnych gatunków, ale zawodzi w każdym z nich, a im dłużej się zastanawiać, tym wydaje się bardziej niedopracowany.

Tomasz Kujawski

Sztuka manipulacji
[Alan Parker „Życie za życie” - recenzja]

Gdy po ostatniej scenie przychodzi chwila refleksji i całościowe spojrzenie, "Życie za życie" pokazuje wszystkie swoje słabości. Obraz jest zlepkiem ogranych pomysłów, składany z wykorzystywanych już po wielokroć elementów, które tu nie bardzo chcą stworzyć spójną całość, próbuje być mieszaniną różnych gatunków, ale zawodzi w każdym z nich, a im dłużej się zastanawiać, tym wydaje się bardziej niedopracowany.

Alan Parker
‹Życie za życie›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŻycie za życie
Tytuł oryginalnyThe Life of David Gale
Dystrybutor Monolith
Data premiery11 lipca 2003
ReżyseriaAlan Parker
ZdjęciaMichael Seresin
Scenariusz
ObsadaRhona Mitra, Kate Winslet, Kevin Spacey, Laura Linney, Gabriel Mann
MuzykaAlex Parker, Jake Parker
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiNiemcy, USA
Czas trwania130 min
WWW
Gatunekdramat, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Dopóki siedzimy w kinie, "Życie za życie" wydaje się filmem co najmniej przyzwoitym. Znane nazwiska, dobre aktorstwo, sprawna realizacja i budzący kontrowersje temat - kara śmierci. Prawdopodobnie jest to także film, który potrafi trzymać w napięciu i zaskoczyć (tylko "prawdopodobnie", ponieważ wszystko zależy od tego, jak szybko uda nam się domyślić, jaką to niespodziankę przygotowano dla nas na zakończenie). Ogląda się więc przyjemnie, jednak, gdy po ostatniej scenie przychodzi chwila refleksji i całościowe spojrzenie, "Życie za życie" pokazuje wszystkie swoje słabości. Obraz jest zlepkiem ogranych pomysłów, składany z wykorzystywanych już po wielokroć elementów, które tu nie bardzo chcą stworzyć spójną całość, próbuje być mieszaniną różnych gatunków, ale zawodzi w każdym z nich, a im dłużej się zastanawiać, tym wydaje się bardziej niedopracowany.
Kevin Spacey odtwarza rolę profesora filozofii, tytułowego Davida Gale′a, bojownika w sprawie zniesienia kary śmierci w Texasie, który, paradoksalnie, sam zostaje na nią skazany za rzekome morderstwo na swojej bliskiej przyjaciółce Constance. Trzy dni przed egzekucją zgadza się udzielić ekskluzywnego wywiadu reporterce Bitsey Bloom (Kate Winslet), w trakcie którego spróbuje przekonać ją o swojej niewinności. W trzech długich retrospekcjach (trzy kolejne dni) Gale opowiada swoją wersję wydarzeń, a w międzyczasie Bloom prowadzi śledztwo, które ma uratować profesora przed śmiertelnym zastrzykiem.
Pierwsze kilkadziesiąt minut filmu zapowiada dramat z zacięciem społecznym... ale nie do końca. Niby wszystko obraca się wokół kary śmierci, ale temat potraktowany jest bardzo płytko, bohaterowie powtarzają argumenty, które słyszeliśmy już wielokrotnie w kinie i poza nim, a postawa Gale′a i organizacji, do której należy, sprowadza się do wielokrotnie powtarzanego widzowi stwierdzenia "mówimy nie, bo czasem giną niewinni ludzie". Twórcy dość uparcie nie chcą pójść w rozważaniach dalej - telewizyjna debata Gale′a z politykiem, dajmy na to, mogła zaprezentować interesującą, bezpośrednią konfrontację przeciwnych stron, ale została wykorzystana tylko po to, aby ukazać impulsywność głównego bohatera. I tak jest z każdą kolejną sceną, która mniej lub bardziej zahacza o temat, a spełnia w rzeczywistości zupełnie inną rolę. Jednak wraz z upływającymi minutami kwestia kary śmierci schodzi na dalszy plan i mniej więcej po godzinie projekcji "Życie za życie" zamienia się w czystą sensację. Osią fabuły staje się śledztwo Bloom oraz odkrycie prawdziwej wersji wydarzeń. Niestety od razu ujawnia się największa wada filmu - wspomniana już przewidywalność. Nie trzeba być wielkim miłośnikiem kina sensacyjnego i znawcą stosowanych przez hollywoodzkich scenarzystów sztuczek, aby domyślić się finału i to na długo przed końcem. Zresztą nie tylko finał jest łatwy do odgadnięcia, w trakcie filmu co chwila błyśnie nam myśl "co będzie za chwilę" i, zapewniam - nie pomylimy się. Widz swoje śledztwo może zakończyć sukcesem dobrą godzinę przed panią Bloom na ekranie i przez ten czas film jest zwyczajnie nudny.
Kilka słów pochwały należy się aktorom, którzy sprawiają, że mimo wszystko "Życie za życie" ogląda się z zainteresowaniem. Świetna jest Laura Linney w drugoplanowej roli Constance, zamordowanej przyjaciółki Gale′a, oraz Kate Winslet jako bezkompromisowa reporterka. Co do postaci pierwszoplanowej, to Kevin Spacey gra... jak zwykle, jego ascetyzm w ekspresji i mimice trochę się już przejadł, trudno jest wypatrzyć w tej kreacji bohatera. Aktor niespecjalnie się stara, aby wybrnąć ze schematu inteligentnego milczka-ofermy.
"Życie za życie" to film, w którym nic się nie klei. Zawodzi zarówno jako obraz będący kolejnym głosem w sprawie kary śmierci, bo twórców tak naprawdę wcale to nie interesuje, oraz jako thriller, bo jest boleśnie przewidywalny. Gdzieniegdzie na siłę poupychane są sceny, które mają chwilowo zwiększyć napięcie, ale zupełnie im się to nie udaje. Z politowaniem obserwuje się poczynania Kate Winslet sprawdzającej, czy ktoś nie kryje się za prysznicem czy "dramatyczną" awarię samochodu (zasygnalizowaną na samym początku, aby choć trochę zmniejszyć jej niewiarygodność).
To chyba jedno z najbardziej dyskwalifikujących film odczuć, gdy wiemy, w jaki sposób reżyser chciał daną sceną nas zamanipulować, ale zupełnie mu się to nie udało. Niestety "Życie za życie" całe jest takie.
koniec
1 lipca 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Inwazja głupot
— Tomasz Kujawski

Gdzie jest pomysł?
— Tomasz Kujawski

Śmierć na lodach Arktyki
— Tomasz Kujawski

Michael Nyman o wojnie w strugach deszczu
— Tomasz Kujawski

Historia niesie pisarza
— Tomasz Kujawski

O Kingu nijako i biograficznie
— Tomasz Kujawski

Co by było, gdyby…
— Tomasz Kujawski

Byliśmy wieczni
— Tomasz Kujawski

Miasto zbrodni
— Tomasz Kujawski

Zawsze można spróbować od nowa
— Tomasz Kujawski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.