Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Juan Pablo Rebella, Pablo Stoll
‹Whisky›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWhisky
Dystrybutor AP Mañana
Data premiery22 czerwca 2007
ReżyseriaJuan Pablo Rebella, Pablo Stoll
ZdjęciaBárbara Álvarez
Scenariusz
ObsadaAndrés Pazos, Mirella Pascual, Jorge Bolani
MuzykaPequeña Orquesta Reincidentes
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiArgentyna, Hiszpania, Niemcy, Urugwaj
Czas trwania99 min
WWW
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Ubzdryngolony trójkąt
[Juan Pablo Rebella, Pablo Stoll „Whisky” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nieprzypadkowo porównuje się Juana Pablo Rebella’e i Pablo Stolla do Jima Jarmuscha. Klimat ich najnowszego filmu bardzo przypomina przenikliwą obserwację i subtelną ironię niezależnego amerykańskiego twórcy. „Whisky” to kameralny obraz przedstawiający intymne relacje międzyludzkie, które wyglądają zupełnie inaczej, gdy im się lepiej przyjrzeć. Wiwisekcję psychiczną, którą proponują nam dwaj urugwajscy reżyserzy, należy jednak przyjąć z przymrużeniem oka.

Łukasz Twaróg

Ubzdryngolony trójkąt
[Juan Pablo Rebella, Pablo Stoll „Whisky” - recenzja]

Nieprzypadkowo porównuje się Juana Pablo Rebella’e i Pablo Stolla do Jima Jarmuscha. Klimat ich najnowszego filmu bardzo przypomina przenikliwą obserwację i subtelną ironię niezależnego amerykańskiego twórcy. „Whisky” to kameralny obraz przedstawiający intymne relacje międzyludzkie, które wyglądają zupełnie inaczej, gdy im się lepiej przyjrzeć. Wiwisekcję psychiczną, którą proponują nam dwaj urugwajscy reżyserzy, należy jednak przyjąć z przymrużeniem oka.

Juan Pablo Rebella, Pablo Stoll
‹Whisky›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWhisky
Dystrybutor AP Mañana
Data premiery22 czerwca 2007
ReżyseriaJuan Pablo Rebella, Pablo Stoll
ZdjęciaBárbara Álvarez
Scenariusz
ObsadaAndrés Pazos, Mirella Pascual, Jorge Bolani
MuzykaPequeña Orquesta Reincidentes
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiArgentyna, Hiszpania, Niemcy, Urugwaj
Czas trwania99 min
WWW
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Film opowiada o relacjach dwóch braci, którzy z okazji stawiania kamienia na grobie zmarłej matki (zwyczaj żydowski) spotykają się u jednego z nich. Jacobo Koller (Andrés Pazos ) gości diametralnie różnego od siebie, mieszkającego z rodziną w Brazylii człowieka sukcesu – Hermana (Jorge Bolani). Stary kawaler prosi swoją pracownicę Martę (Mirella Pascual), aby przez czas tej wizyty udawała jego żonę. Choć ma skrywane pretensje do brata, że ten zostawił go samego z chorą matką, a sam wyjechał za granicę, gdzie zrobił dość udaną karierę, produkując skarpety, Jacobo chce pokazać, że i jemu bardzo dobrze się powodzi. Smaczku rywalizacji obu braci dodaje fakt, że obaj robią w tej samej branży. Jednak różnica między skarpetami produkowanymi przez obu jest tak wyraźna, jak różnica ich charakterów. Skarpety Hermana są kolorowe, słoneczne jak Brazylia (a przynajmniej jak urugwajskie wyobrażenie o niej), a te Jacobo – szare, łatwo targające się, niemalże tak groteskowe, jak jego ulubiona drużyna piłkarska, która przegrywa sromotnie mecz za meczem.
Marta jest samotną kobietą w dość już zaawansowanym wieku średnim. Jej nudne życie polega głównie na pracy w małej fabryce należącej do Jacobo. Gdy wprowadza się do szefa, wnosi trochę urozmaicenia w monotonne życie starego kawalera, nadaje mieszkaniu ciepła kobiecej ręki. Sama też odżywa dzięki tej maskaradzie: zmienia fryzurę, staje się wyraźnie weselsza, choć tak jak jej przybrany mąż, nie jest zbyt wylewna. Odnosi się wrażenie, że na propozycję Jacobo czekała dłuższy czas, mając oczywiście nadzieję, iż przerodzi się ona w stały układ, a może nawet w coś więcej… Natomiast mężczyzna zdaje się nie zauważać zmiany. Nie chce się wiązać na serio. Pozory, którymi zasłania się przed bratem, wystarczają mu zupełnie. Stara się i w tych warunkach – na ile to możliwe tak, aby Herman się nie zorientował – zachować niezależność wewnętrzną i rozdzielność majątkową wobec swojej wybranki.
Młodszy brat jest człowiekiem zupełnie innym. Cieszy się życiem, większość czasu spędza na podróżach. Jest lekkoduchem, ale rozumie też, że Jacobo samemu było ciężko i chce mu to zrekompensować. Zabiera jego i Martę na wakacje do nadmorskiego kurortu. Pozornie nic się tutaj nie dzieje. Spacerują po plaży, grają na automatach, odwiedzają klub z karaoke. Herman stara się w jakiś sposób rozerwać brata, ale staremu dziwakowi najwyraźniej dobrze jest z samym sobą. Z tego też powodu „szwagier” zaczyna nawiązywać bliższy kontakt z „bratową”.
Każde z trójki bohaterów ma swój własny interes pośród tych dziwnych relacji, zbudowanych naprędce i niejako przypadkiem. Sporym atutem filmu jest to, że twórcy nie faworyzują żadnej z postaci. Możemy utożsamiać się, z kim nam się żywnie podoba. Nie jest to ckliwa historyjka o dobrym bracie pokrzywdzonym przez tego marnotrawnego. Bardziej chodzi o to, aby pokazać, w jaki sposób charakter wpływa na życie bohaterów i jak wiele zależy od nich samych. Jakie konsekwencje pozostają po podjętych decyzjach i czym kierują się bohaterowie, dokonując wyborów. Zostanie to zwłaszcza podkreślone w zakończeniu, które jest naprawdę niebanalne i można je porównać do misternie utkanej zagadki kryminalnej. Jej rozwikłanie twórcy pozostawiają widzowi.
Niby taki sobie, kameralny, obyczajowy, niebogaty w spektakularne zwroty akcji, film daje jednak sporo satysfakcji. Kiedy wkręcimy się w relacje bohaterów i zaczniemy odkrywać w nich swoistą grę, dostrzeżemy tutaj pewne prawidła życia, których nie mamy czasu analizować na co dzień. Pomagają nam w tym niespieszne ujęcia, starające się wydobyć ze zwyczajnych czynności pewną magię chwili. Podobnie jak Aki Kaurismäki, Reballa i Stoll kształtują swoich bohaterów na modłę zwykłych ludzi. Ale też podobnie do fińskiego reżysera wyposażają ich w pakiet sekretów, których tak samo jak w życiu, każdy ma nieskończenie wiele.
koniec
12 lipca 2007

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Trzy surrealistyczne ewangelie i genezis z oka
— Łukasz Twaróg

Western, czyli wstydliwe marzenia kowboja
— Łukasz Twaróg

Seks i inne nudziarstwa
— Łukasz Twaróg

Młotek na chrześcijan
— Łukasz Twaróg

Polański – lokator w absurdalnym labiryncie życia
— Łukasz Twaróg

Rodzina w ruinie
— Łukasz Twaróg

Bardzo śmieszna tragedia
— Łukasz Twaróg

Sen, który nie przeminął
— Łukasz Twaróg

Wiem, że nic nie wiem
— Łukasz Twaróg

Mokrą ręką na goły tyłek
— Łukasz Twaróg

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.