Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Dorota Kędzierzawska
‹Pora umierać›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPora umierać
Dystrybutor Best Film
Data premiery19 października 2007
ReżyseriaDorota Kędzierzawska
ZdjęciaArtur Reinhart
Scenariusz
ObsadaDanuta Szaflarska, Krzysztof Globisz, Kai Schoenhals, Małgorzata Rożniatowska, Marta Waldera
MuzykaWłodzimierz Pawlik
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania100 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Ars bene vivendi…
[Dorota Kędzierzawska „Pora umierać” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Niewiele jest filmów o odchodzeniu, na których widz może się uśmiechnąć. Jeszcze mniej jest takich, które pozwalają mu serdecznie zaśmiać się raz czy dwa. A „Pora umierać” Doroty Kędzierzawskiej, właśnie do tego elitarnego grona się zalicza. Obraz ten, jak rzadko który, łączy pogodny uśmiech z ciepłym wzruszeniem i uczy, że nawet jeśli cały świat będzie nas przekonywał, że pora umierać, to warto walczyć… i żyć.

Dawid Klimczak

Ars bene vivendi…
[Dorota Kędzierzawska „Pora umierać” - recenzja]

Niewiele jest filmów o odchodzeniu, na których widz może się uśmiechnąć. Jeszcze mniej jest takich, które pozwalają mu serdecznie zaśmiać się raz czy dwa. A „Pora umierać” Doroty Kędzierzawskiej, właśnie do tego elitarnego grona się zalicza. Obraz ten, jak rzadko który, łączy pogodny uśmiech z ciepłym wzruszeniem i uczy, że nawet jeśli cały świat będzie nas przekonywał, że pora umierać, to warto walczyć… i żyć.

Dorota Kędzierzawska
‹Pora umierać›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPora umierać
Dystrybutor Best Film
Data premiery19 października 2007
ReżyseriaDorota Kędzierzawska
ZdjęciaArtur Reinhart
Scenariusz
ObsadaDanuta Szaflarska, Krzysztof Globisz, Kai Schoenhals, Małgorzata Rożniatowska, Marta Waldera
MuzykaWłodzimierz Pawlik
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania100 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W czarno-białych kadrach filmu Kędzierzawskiej zaklęty jest pewien rodzaj magii, która sprawia, że świat na chwilę zwalnia swój bieg i pochyla się nad pojedynczym, mało tego – starym, człowiekiem. I czyni to bez zbędnej tkliwości, litowania się nad słabościami, jakie niesie ze sobą jesień życia. W opowieści o ostatnich dniach pani Anieli – bo o tym właśnie jest film Kędzierzawskiej – na próżno szukać współczującego tonu i szarości przemijania. Wręcz przeciwnie, dostajemy, podany w subtelny sposób, obraz kobiety pogodnej i pełnej radości życia, której mogłoby jej pozazdrościć wielu młodych. Ale i to pokazane jest bez niepotrzebnej przesady, bez oszukiwania się, że starość to wyłącznie pozytywy. Bo życie pani Anieli różami usłane nie jest. Mieszka w rozpadającym się domu, który co prawda kocha, ale tej miłości nie podzielają ani lokalne władze, ani nowobogacki sąsiad, który najchętniej budynek by zburzył, do czego zresztą sukcesywnie dąży. Nasza bohaterka nie może również szukać wsparcia wśród najbliższych – syna-hipokryty i rozpieszczonej wnuczki. Zdrowie też nie takie jak kiedyś i pamięć zaczyna płatać figle. Ale pani Aniela nie poddaje się i dzielnie stawia czoła przeciwnościom losu. Rozkoszuje się drobiazgami, piciem nalewki i ucieka we wspomnienia, mając za jedynego towarzysza psa – tu muszę przyznać, że to jedna z najlepszych psich ról, jakie widziałem.
Wszystko w filmie służy ukazaniu niezwykłości głównej bohaterki, stworzeniu obrazu, który przyciąga i fascynuje z jednej strony, a z drugiej koi. Na szczególną uwagę zasługuje rola Danuty Szaflarskiej. Sam film jest hołdem dla niej, jako dla aktorki, która od ponad pół wieku gości na naszych ekranach. Jerzy Płażewski nazwał go nawet benefisem. Nie jest to jednak, jak ktoś mógłby przypuszczać, laurka, jaką z grzeczności wypada zrobić zasłużonej artystce. Szaflarskiej po prostu pozwolono robić to, co umie najlepiej – grać. I wyszło to znakomicie. Każdym gestem, najdrobniejszym grymasem, przekazuje prawdę o wyjątkowości granej przez siebie postaci. Udowadnia, że czasem jeden uśmiech mówi więcej niż tysiąc słów.
Ale nawet najwybitniejsze aktorstwo na nic się zda, jeśli nie będzie dopełniać go równie wybitne filmowe tło. A te tworzą dwie, wzajemnie uzupełniające się rzeczy: zdjęcia i muzyka. Artur Reinhart, operator, który współpracował z Kędzierzawską już wcześniej, subtelnie pokazuje nam świat. Bez feerii kolorów i niespiesznie, bo kamera przemieszcza się tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Druga rzecz to muzyka Włodzimierza Pawlika -kameralna, delikatna. Czasem słyszalna jedynie gdzieś daleko w tle, czasem wychodzi na pierwszy plan, ale zawsze zdaje się być na miejscu. I to właśnie jest największa zaleta filmu Kędzierzawskiej – wszystko doskonale się uzupełnia i współgra ze sobą.
„Pora umierać” to film nie tylko piękny, ale dzięki wachlarzowi prostych prawd o życiu, który przed widzem rozkłada, przede wszystkim mądry. I grzechem byłoby z tej mądrości nie skorzystać i nie zobaczyć tego filmu. Bo kolejny taki może się w polskiej kinematografii szybko nie pojawić.
koniec
22 listopada 2007

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.