Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Julian Jarrold
‹Powrót do Brideshead›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPowrót do Brideshead
Tytuł oryginalnyBrideshead Revisited
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery20 marca 2009
ReżyseriaJulian Jarrold
ZdjęciaJess Hall
Scenariusz
ObsadaEmma Thompson, Michael Gambon, Matthew Goode, Ben Whishaw, Felicity Jones, Greta Scacchi, Hayley Atwell
MuzykaAdrian Johnston
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania100 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Angielska dekadencja
[Julian Jarrold „Powrót do Brideshead” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W swoim najnowszym filmie Julian Jarrold, reżyser znany głównie z produkcji telewizyjnych, przypomina popularną kiedyś powieść Evelyna Waugha, będącą zarówno nostalgiczną podróżą do świata angielskiej arystokracji, jak i świadectwem wiary autora, nawróconego pod koniec życia na katolicyzm.

Katarzyna Fiedorczuk

Angielska dekadencja
[Julian Jarrold „Powrót do Brideshead” - recenzja]

W swoim najnowszym filmie Julian Jarrold, reżyser znany głównie z produkcji telewizyjnych, przypomina popularną kiedyś powieść Evelyna Waugha, będącą zarówno nostalgiczną podróżą do świata angielskiej arystokracji, jak i świadectwem wiary autora, nawróconego pod koniec życia na katolicyzm.

Julian Jarrold
‹Powrót do Brideshead›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPowrót do Brideshead
Tytuł oryginalnyBrideshead Revisited
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery20 marca 2009
ReżyseriaJulian Jarrold
ZdjęciaJess Hall
Scenariusz
ObsadaEmma Thompson, Michael Gambon, Matthew Goode, Ben Whishaw, Felicity Jones, Greta Scacchi, Hayley Atwell
MuzykaAdrian Johnston
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania100 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Powrót do Brideshead” to historia miłosnego trójkąta, rozgrywająca się na przełomie lat 20. i 30. ubiegłego wieku w środowisku dekadenckiej angielskiej arystokracji. Pochodzący ze średnio zamożnej mieszczańskiej rodziny Charles Ryder (Matthew Goode) rozpoczyna studia na Oxfordzie, gdzie zaprzyjaźnia się z pochodzącym z bogatej, arystokratycznej rodziny Sebastianem Flyte’em (Ben Whishaw). Znajomość szybko przeradza się we wzajemną fascynację, a zauroczony ekstrawaganckim stylem życia młodego arystokraty Charles przyjmuje zaproszenie do rodzinnej posiadłości przyjaciela – Brideshead. Podczas swojego pobytu w przesiąkniętym dekadencką atmosferą Castle Howard Charles zakochuje się w siostrze Sebastiana, Julii, równocześnie nie pozostając obojętnym wobec jej brata. Erotyczna fascynacja pomiędzy trójką bohaterów przybiera na sile równolegle z niechęcią, jaką będący ateistą Charles zaczyna odczuwać ze strony matki Sebastiana i Julii, lady Marchmain (Emma Thompson) – zagorzałej katoliczki, która wychowanie rodzeństwa podporządkowała zasadom jedynej słusznej w jej opinii wiary.
Film jest adaptacja powieści Evelyna Waugha będącej do pewnego stopnia zapisem jego własnych frustracji wynikających ze skłonności homoseksualnych oraz kompleksów związanych z pochodzeniem. W tej przesiąkniętej nostalgią książce, stanowiącej rozrachunek z przeszłością, autor przedstawił skomplikowaną analizę swoich uczuć nie tylko względem arystokracji, do której aspirował, ale przede wszystkim do religii katolickiej, na którą w końcu się nawrócił. Adaptacja rozczarowuje niestety płytką interpretacja kwestii religijnych oraz położeniem głównego ciężaru na wątek romansowy, który niczym praktycznie nie zaskakuje. Cały potencjał dramatyczny oryginału zostaje utracony, a film w rezultacie sprowadza się do dość wtórnej historii o miłości pomiędzy trójką ludzi przeżywających wzajemną fascynację, pokazanej na tle środowiska bogatej angielskiej arystokracji.
Zdecydowanym plusem jest natomiast aktorstwo, a zwłaszcza świetne role (przypominającego momentami Jeremy’ego Ironsa) Matthew Goode’a i Bena Whishawa znanego między innymi z „Pachnidła”. Długość filmu wynagradzają również piękne obrazy angielskiej wsi oraz scenografia, a zwłaszcza sam zamek Howard będący siedziba rodu. Wszystko to jest w stanie zainteresować mniej więcej przez pierwszą połowę filmu – reszta, niestety, tylko dla wytrwałych.
koniec
19 marca 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Klątwa pieniądza
— Ewa Drab

Tegoż autora

Prawdziwe życie
— Katarzyna Bluszcz

Zmierzch apartheidu
— Katarzyna Bluszcz

Thriller po polsku
— Katarzyna Fiedorczuk

Piętno wojny
— Katarzyna Bluszcz

Wojna „domowa”
— Katarzyna Bluszcz

Wakacje od Ameryki
— Katarzyna Bluszcz

Policjant na zesłaniu
— Katarzyna Bluszcz

W czterech ścianach domowego więzienia
— Katarzyna Bluszcz

Powrót idioty
— Katarzyna Bluszcz

W labiryncie natury
— Katarzyna Bluszcz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.