Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Mike Newell
‹Książę Persji: Piaski czasu›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKsiążę Persji: Piaski czasu
Tytuł oryginalnyPrince of Persia: The Sands of Time
Dystrybutor Forum Film
Data premiery21 maja 2010
ReżyseriaMike Newell
ZdjęciaJohn Seale
Scenariusz
ObsadaJake Gyllenhaal, Gemma Arterton, Ben Kingsley, Alfred Molina, Thomas DuPont, Toby Kebbell, Ambika Jois
MuzykaHarry Gregson-Williams
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania116 min
WWW
Gatunekprzygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Ręka, noga, bieg po ścianie
[Mike Newell „Książę Persji: Piaski czasu” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wygląda na to, że „Książę Persji” podzieli los „Aleksandra”: perfekcyjnie zrealizowanego widowiska, z którego już na drugi dzień po seansie widzowi pozostaje w pamięci zaledwie garść ładnych widoczków.

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ręka, noga, bieg po ścianie
[Mike Newell „Książę Persji: Piaski czasu” - recenzja]

Wygląda na to, że „Książę Persji” podzieli los „Aleksandra”: perfekcyjnie zrealizowanego widowiska, z którego już na drugi dzień po seansie widzowi pozostaje w pamięci zaledwie garść ładnych widoczków.

Mike Newell
‹Książę Persji: Piaski czasu›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKsiążę Persji: Piaski czasu
Tytuł oryginalnyPrince of Persia: The Sands of Time
Dystrybutor Forum Film
Data premiery21 maja 2010
ReżyseriaMike Newell
ZdjęciaJohn Seale
Scenariusz
ObsadaJake Gyllenhaal, Gemma Arterton, Ben Kingsley, Alfred Molina, Thomas DuPont, Toby Kebbell, Ambika Jois
MuzykaHarry Gregson-Williams
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania116 min
WWW
Gatunekprzygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Ewa Drab w swojej recenzji podeszła do „Księcia Persji” z punktu widzenia fana gier komputerowych oglądającego ekranizację gry; ja patrzę na film jako miłośniczka kina przygodowego. Tego typu dzieła traktuję zawsze jako kostiumową baśń, gdzie – mimo pokazanej na początku mapy konkretnego zakątka świata – realia są dość umowne. Dlatego nie przeszkadza mi anglosaska uroda większości głównych postaci ani fakt, że wychowanek wschodniej satrapii prezentuje mentalność dwudziestowiecznego Amerykanina.
Bohaterem jest sympatyczny zawadiaka, do tego przystojny, z wdziękiem obnoszący romantyczny trzydniowy zarost oraz węzły mięśni, które pewnie niejedną dziewczynę przyprawią o przyspieszone bicie serca. Dowiadujemy się, że jako dziecko był szlachetnym obrońcą słabszych – ta scena w założeniu ma sprawić, że widz go polubi. I musi wystarczyć, bo później właściwie nie dowiadujemy się o Dastanie niczego poza ogólnym wrażeniem, że jest miły, wyluzowany i rwie się do bitki przy byle okazji. Oczywiście nie oczekuję od filmu przygodowego jakiegoś przesadnie pogłębionego portretu psychologicznego, ale o relacjach młodzieńca z przybranym ojcem i braćmi chętnie dowiedziałabym się nieco więcej, zanim wybuchnie główny konflikt.
Konflikt rozgrywa się na dwóch płaszczyznach: główny bohater jest niesłusznie oskarżony o morderstwo i musi uciekać przed pościgiem, a jednocześnie spoczywa na nim misja ocalenia świata przed magiczną zagładą. Tym drugim wątkiem jednak trudno się przejąć – przyznam, że znacznie bardziej poruszyły mnie rozterki kowboja Chudego z „Toy Story 2” (oglądałam go tego samego dnia, co „Księcia”), który musiał wybrać miedzy lojalnością wobec starych i nowych przyjaciół. Bardziej nośne niż ratowanie świata byłyby konflikty między bohaterami, ale tu role są rozdane w odrobinę zbyt oczywisty sposób: dobrzy są dobrzy, źli są źli, postać neutralna myśli głównie o bogaceniu się. Króla-ojca za mało znamy, żeby zasmucić się jego śmiercią, relacje Dastana i jego braci za mało znamy, żeby w pełni przejąć się tym, iż uważają go za zdrajcę. W akcji brak zaskakujących zwrotów, postać drugoplanowa mająca dług życia u innej postaci oczywiście musi zginąć, głównego antagonistę można bez pudła wytypować po rodzaju bródki, jaką nosi (patrz esensyjny Katechizm Złego Władcy), na szczęście przynajmniej zagrany został bez szarżowania. Inne postaci również są udane: książę, jego przybrani bracia, energiczna księżniczka i władca Doliny Niewolników, choć temu ostatniemu twórcy niepotrzebnie włożyli w usta rażąco dwudziestowieczne – w zamierzeniu zapewne zabawne – teksty o podatkach dławiących prywatnych przedsiębiorców.
Jak przystało na wysokobudżetowy film, efekty specjalne zapierają dech w piersi, sceny zbiorowe z udziałem jeźdźców na koniach i wielbłądach wypadają odpowiednio efektownie, a akcja obfituje w ciągłe walki, ucieczki, efektowne akrobacje po elementach architektury. Trochę jest to wszystko zbyt szybkie i rozedrgane, oko widza nie nadąża i połowa obrazów jest rozmazana – no, ale być może pokolenie wychowane na MTV i grach komputerowych nie ma takiego problemu.
Piękna i dopracowana jest scenografia – nawet jeśli w dużej mierze komputerowa, to zupełnie się tego nie odczuwa (znaczny postęp w porównaniu z nienaturalną perspektywą Mordoru w „Powrocie króla” lub widokiem zamku Białej Czarownicy w „Lwie, czarownicy i starej szafie”). Urzekają spiętrzone pałace, miasta skąpane w złocistym blasku, gliniane domki dzielnicy targowej czy gigantyczny skalny kanion. Większość zdjęć utrzymana jest w brązowozłotej kolorystyce, co podkreśla baśniowość, a jednocześnie daje wrażenie obcowania z pyłem pustyni. Jednak sama uroda scenografii i głównego bohatera to trochę za mało, żeby film potraktować jako coś więcej niż jednodniową rozrywkę.
koniec
3 czerwca 2010

Komentarze

04 VI 2010   01:30:31

Masakra, jak można taką padakę jak "Prince of Persia" porównać do "Aleksandra"?

06 VI 2010   01:35:31

Co racja to racja minut obie recenzje trochę nietrafione;/Kobiety...;))

06 VI 2010   11:08:52

To napisz jakieś kontrargumenty, bo narzekać to każdy może.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

W szponach dorosłości
— Ewa Drab

Tegoż autora

I gwiazdka z nieba nie pomoże, kiedy brak natchnienia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tajemnica beczki z solą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Serializacja MCU
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Od Lukrecji Borgii do bitew kosmicznych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Półelfi łotrzyk w kanale burzowym
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zwariowane studentki znów atakują
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Transformersy w krainie kucyków?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Płomykówki i gadzinówki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jedyna nadzieja w lisiczce?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ken odkrywa patriarchat, czyli bunt postaci drugoplanowych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.