Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Friedemann Friese
‹Famiglia›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFamiglia
Data produkcji2011
Autor
Wydawca Lacerta
EAN5908445421143
Info2 graczy, od 10 lat
Cena39,95
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Prawo ulicy
[Friedemann Friese „Famiglia” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Zorganizowana przestępczość przybiera różne formy, od gangów ulicznych, po koncerny manipulujące na rynkach światowych. Niektóre z organizacji są wielce wszechstronne i zajmują się różnymi nieczystościami, jak chociażby utylizacja odpadów czy polityka. Jak połączyć matematykę z tematyką mafijną? O to należy spytać Fridmana Friese, autora gry „Famiglia”.

Kamil Sambor

Prawo ulicy
[Friedemann Friese „Famiglia” - recenzja]

Zorganizowana przestępczość przybiera różne formy, od gangów ulicznych, po koncerny manipulujące na rynkach światowych. Niektóre z organizacji są wielce wszechstronne i zajmują się różnymi nieczystościami, jak chociażby utylizacja odpadów czy polityka. Jak połączyć matematykę z tematyką mafijną? O to należy spytać Fridmana Friese, autora gry „Famiglia”.

Dziękujemy sklepowi Rebel.pl za udostępnienie egzemplarza gry na potrzeby recenzji.

Friedemann Friese
‹Famiglia›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFamiglia
Data produkcji2011
Autor
Wydawca Lacerta
EAN5908445421143
Info2 graczy, od 10 lat
Cena39,95
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Friedemann Friese gościł na łamach Esensji jako autor takich tytułów, jak „Rekiny biznesu”, „Fauna”, ”Wysokie napięcie” czy też „Zostań managerem”. Tym razem gra jest z goła inna, bo typowo karciana, bez dodatkowych elementów czy planszy. Gracze otrzymują talie startowe składające się z oprychów czterech różnych klas (o wartości zero). Wartości na kartach są potrzebne podczas werbowania nowych członków naszej organizacji o wyższej punktacji. W grze znajdziemy cztery typy kart: najemnicy (będący jokerami podczas werbunku), kasjerzy (pozwalający na powrót na rękę kart już wykorzystanych), brutale (ze swoją siłą argumentu obniżają koszt werbunku), oraz La Famiglia (przynosząca znacznie więcej punktów niż reszta rodzin).
Na początku gry na stół odkrywanych jest sześciu bandziorów (mogą mieć numerację od 0 do 4), tworzą oni tak zwaną ulicę. Teraz po kolei gracze mogą wykonać następujące czynności: odrzucić kartę leżącą na stole i pociągnąć nowe w liczbie równej jej wartości (ruch jest możliwy, jeśli na ulicy nie znajduje się żadne zero), zagrać kasjera, wyłożyć brutala, a na końcu pobrać kartę z ulicy. Jeśli jej koszt wynosi zero, można pobrać ją za darmo. W innym przypadku, musimy posiadać dwie karty tego samego rodzaju o nominale jeden niższym, niż karta, którą chcemy pobrać (np. dwóch brutali o wartości 0, wymienić na brutala o wartości 1, następnie wykładając przed siebie jedno z zer).
Takie proste zasady dają bardzo dużo możliwości. Podczas jednej rundy możemy zagrać kasjera o nominale 1 (dzięki temu możemy ze stołu cofnąć jedną kartę, w zamian za nią musimy wyłożyć jedną z ręki), dzięki temu pobrać brutala o wartości 2, wykładając za niego jakieś zero, następnie zagrać brutala, obniżając koszt wszystkich kart na ulicy o 2 (czyli wartość brutala), a na końcu przy użyciu dwóch najemników o wartości zero pobrać najemnika o wartości 3 (gdyż 3 staje się jedynką dzięki umiejętności brutala). Zasady niezwykle proste, za to jak widać w przykładzie mają one spore możliwości. Gracze muszą kalkulować posunięcia, obserować stół, pamiętać, jakie karty pobierał przeciwnik, by móc krzyżować mu szyki. Dodatkowo trzeba kalkulować, jakie ruchy nam się najbardziej opłacą z perspektywy czasu (zbyt częste używanie kasjerów może spowodować szybkie wyłuskanie się z kart i zablokowanie możliwości ruchu). Gra się kończy po wyczerpaniu talii po raz drugi.
Zasady są bardzo intyucyjne i mimo że mogą przerażać na początku, po dwóch kolejkach są już bardzo czytelne. O tego momentu rozpoczyna się naprawdę świetna zabawa, kalkulowanie ruchów, krzyżowanie szyków przeciwnikowi, obserowanie uważne tego, jakie karty pobrał i z jakich zszedł. Dobra i dokładna kalkulacja jest podstawą tej gry, tak samo jak przemyślany plan. Osobiście bawiłem się wyśmienicie przy każdej partii i w ciągu kilku dni rozegrałem ich kilkanaście mimo braku czasu na siadanie do jakiegokolwiek innego tytułu. To świetny element pozwalający odpocząć po całym dniu. Myślę, że gra również sprawdzi się w podróży i na wyjeździe, o ile znajdziemy dostatecznie dużo miejsca do rozłożenia kart. Dodatkowo na stronie Lacerty mamy dostępną wersję gry dla jednej osoby, co prawda przypomina to trochę pasjansa, ale to zapewne dlatego, że z żywym przeciwnikiem gra się znacznie trudniej. Oczywiście to nadal świetny sposób na chwilę relaksu. W „Famiglię” trzeba po prostu zagrać. Jedynymi minusami może okazać się dla niektórych grafika i pudełko niedopasowane rozmiarem do kart, jednak grę polecam z całego serca.
koniec
16 września 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
Miłosz Cybowski

14 IV 2024

„Broforce” nie jest grą nową, ale lubię do niej wracać – ta brutalna platformówka nabija się z popkulturowych klisz w sposób podobny do filmowej serii „Expendables”. Robi to jednak o wiele lepiej. I zabawniej.

więcej »

Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
Miłosz Cybowski

6 IV 2024

„Dziedzictwo: Testament Diuka de Crecy” jest jedną z tych gier, które w świetnym stylu łączą ze sobą temat z mechaniką. Rozbudowa drzewa genealogicznego naszej rodziny, aranżowanie udanych mariaży i dbanie o kolejnych potomków naprawdę wciąga.

więcej »

Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
Miłosz Cybowski

17 II 2024

„Don′t Drink the Water” Matta Cuttera to solidna, nieskomplikowana przygoda, która świetnie oddaje klimat Martwych Ziem.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Z planszą wśród zwierząt
— Agata Hanak

Ta niesamowita planeta Ziemia
— Jakub Małecki

Ten cholerny Robinson!
— Miłosz Cybowski

Coś, co rekiny lubią najbardziej
— Piotr Stelmach

Mała Esensja: Ile jaj składa tygrys, zajadając sałatę?
— Wojciech Gołąbowski

Wielkie podkładanie świń
— Kamil Sambor

W 360 zwierząt dookoła świata
— Kamil Sambor

200% normy
— Kamil Sambor

Elektryfikacja bez Władzy Rad
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

W trzy lata do potęgi
— Kamil Sambor

Innowacyjny rozwój gry karcianej
— Kamil Sambor

Wojna z prawdziwym rozmachem
— Kamil Sambor

Zbuduj, zasiedl, wymrzyj
— Kamil Sambor

Fantastyczna menażeria
— Kamil Sambor

Noc w muzeum
— Kamil Sambor

Groooaaarrr… nom… nom…
— Kamil Sambor

Samotność poza planszą
— Kamil Sambor

Sese Seko Mobutu vs Moise Czombe
— Kamil Sambor

Uduchowiona logika
— Kamil Sambor

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.