Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Paweł Garwol, Roman Lipczyński
‹Bez końca›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBez końca
Scenariusz
Data wydanialuty 2012
RysunkiPaweł Garwol
Wydawca Kultura Gniewu
ISBN978-83-60915-62-2
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Mamy polskiego Thomasa Otta!
[Paweł Garwol, Roman Lipczyński „Bez końca” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
…a właściwie Thomasów Ottów, bowiem pod komiksem „Bez końca” podpisało się dwóch autorów – Paweł Garwol (rysunki) i Roman Lipczyński (scenariusz). Uczciwie mówiąc, wiele różni dzieło polskich twórców od komiksów od szwajcarskiego mistrza absurdalnej grozy, ale takie miałem pierwsze wrażenie – co oczywiście jest komplementem.

Konrad Wągrowski

Mamy polskiego Thomasa Otta!
[Paweł Garwol, Roman Lipczyński „Bez końca” - recenzja]

…a właściwie Thomasów Ottów, bowiem pod komiksem „Bez końca” podpisało się dwóch autorów – Paweł Garwol (rysunki) i Roman Lipczyński (scenariusz). Uczciwie mówiąc, wiele różni dzieło polskich twórców od komiksów od szwajcarskiego mistrza absurdalnej grozy, ale takie miałem pierwsze wrażenie – co oczywiście jest komplementem.

Paweł Garwol, Roman Lipczyński
‹Bez końca›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBez końca
Scenariusz
Data wydanialuty 2012
RysunkiPaweł Garwol
Wydawca Kultura Gniewu
ISBN978-83-60915-62-2
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Na naszym rynku wydano już 3 albumy Thomasa Otta – „Exit”, „Cinema Panopticum” i „Numer 73304-23-4153-6-96-8”. Każdy z nich jest pozbawioną dialogów opowieścią grozy z silnym elementem absurdu – rzec można, że w swym gatunku Ott jest niekwestionowanym mistrzem. „Bez końca” Garwola i Lipczyńskiego różni się w wielu elementach do komiksów Otta – polscy twórcy posługują się tekstem, choć tworzą w czerni i bieli, nie jest to Ottowska technika scratchboardu (czyli skrobania kartonu pokrytego czarną farbą, by odsłaniać białe tło), lecz zwykły czarno-biały rysunek, opowieści z „Bez końca” też nie zawsze można zakwalifikować do grozy. Ale jednak mamy tu – jak u Otta – krótkie opowieści z zaskakującą pointą, mamy klimat mrocznej opowieści, mamy wreszcie czarny humor, elementy absurdu i purnonsensu, mamy historie o naprawdę nieprzewidywalnym scenariuszu, a także dużo większa zaufanie do mówienia obrazem, a nie słowem.
Zakres zainteresowań Garwola i Lipczyńskiego jest szeroki, zróżnicowanie ich miniatur komiksowych jest dość duże. Znajdziemy w komiksie historie bliskie horrorowi („Cień”, „Rękawiczki”, „Świadek”), ale pozostałe oscylują raczej wokół zaskakującej filozoficznej przypowiastki („Kruca fiks”, „Kamień filozoficzny”, „Boski plan”), albo stawiają na element humoru („Pokos” i „Lalunia”, który zaczynają się jak horror, ale kończą wesoło). Osobną kategorią będą opowieść o poincie zaskakująco ciepłej, jak opowieść o specyficznej formie leczenia chorego dziadka za pomocą noża („Linia życia”), czy o losach utopionego w klozecie telefonu komórkowego („Andergrand”).
Nie ma w zbiorze opowiastki nieudanej, każda z nich potrafi czymś urzec, albo zaskoczyć. Uczciwie mówiąc, nie ma też takiej, wobec której bez wahania zakrzyknąłbym „arcydzieło!”, ale, po pierwsze, zostawmy coś autorom do osiągnięcia po debiucie, a po drugie, nie mogę zaprzeczyć, że świetne „Kruca fiks”, „Pokos”, „Linia życia” czy na „Lalunia” zrobiły na mnie duże, pozytywne wrażenie. Przy takiej różnorodności tematów myślę, że każdy musi coś dla siebie w tym zbiorze znaleźć.
A mi pozostaje czekać na więcej.
koniec
1 kwietnia 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Palec z artretyzmem na cynglu
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

27 IV 2024

„Torpedo 1972” to powrót po latach Luca Torelliego, niegdyś twardziela i zabijaki, a dziś… w sumie też zabijaki, ale o wiele bardziej zramolałego.

więcej »

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Wsiąść do pociągu…
— Paweł Ciołkiewicz

W poszukiwaniu dobrej pointy
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.