Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Benjamin Read, Chris Wildgoose
‹Porcelana #3: Wieża z kości słoniowej›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPorcelana #3: Wieża z kości słoniowej
Tytuł oryginalnyPorcelaine, tome 3
Scenariusz
Data wydania17 maja 2021
RysunkiChris Wildgoose
PrzekładPaulina Braiter
Wydawca Non Stop Comics
CyklPorcelana
ISBN978-83-8230-033-8
Format104s. 215×280mm; oprawa twarda
Cena57,—
Gatunekfantasy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Pęknięta porcelana
[Benjamin Read, Chris Wildgoose „Porcelana #3: Wieża z kości słoniowej” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nie ważne, jak mężczyzna (a w zasadzie dwóch) zaczyna, ale jak kończy. Trzeci, ostatni, tom cyklu „Porcelana” z podtytułem „Wieża z kości słoniowej”, to zarazem najlepsza, jak i najbardziej wstrząsająca odsłona trylogii.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pęknięta porcelana
[Benjamin Read, Chris Wildgoose „Porcelana #3: Wieża z kości słoniowej” - recenzja]

Nie ważne, jak mężczyzna (a w zasadzie dwóch) zaczyna, ale jak kończy. Trzeci, ostatni, tom cyklu „Porcelana” z podtytułem „Wieża z kości słoniowej”, to zarazem najlepsza, jak i najbardziej wstrząsająca odsłona trylogii.

Benjamin Read, Chris Wildgoose
‹Porcelana #3: Wieża z kości słoniowej›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPorcelana #3: Wieża z kości słoniowej
Tytuł oryginalnyPorcelaine, tome 3
Scenariusz
Data wydania17 maja 2021
RysunkiChris Wildgoose
PrzekładPaulina Braiter
Wydawca Non Stop Comics
CyklPorcelana
ISBN978-83-8230-033-8
Format104s. 215×280mm; oprawa twarda
Cena57,—
Gatunekfantasy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Od czasu wydarzeń opisanych w tomie drugim minęło dwanaście lat. Mała, która następnie stała się Damą, jest teraz Matką. Zabarykadowała się w ogromnej wieży, gdzie wychowuje dwie córki. Pomagają jej w tym leciwa Babcia i Oni – dusze zmarłych, uwięzione w porcelanowych ciałach. Choć kobieta chce wieść spokojne i bezkonfliktowe życie, to jednak jej monumentalna forteca jest solą w oku władcom otaczającej ją krainy. Ci, którzy pragnęliby jej upadku, oraz wydarcia od niej skrywanych tajemnic, są coraz bliżej i nie cofną się przed niczym, zanim nie zdobędą lub nie zniszczą białej budowli.
To jednak nie jedyne problemy głównej bohaterki. Za, póki co, bezpiecznymi murami, sytuacja robi się napięta. Z jednej strony musi ona radzić sobie z buntowniczymi humorami jej dorastających córek, co jest o tyle trudne, że jedna z nich również przejawia nadnaturalne zdolności, które pozwalają Matce łączyć się z duszami zaklętymi w porcelanie. Z drugiej strony jej nieumarli, ale także przecież nie żyjący pomocnicy powoli zaczynają odczuwać zmęczenie obecną sytuacją. Cichy bunt wszczyna jeden z najbardziej zaufanych towarzyszy Matki – Jarząb.
Od samego początku omawianego komiksu czuć, że jego zakończenie nie będzie należało do najszczęśliwszych. Atmosfera kreowana przez twórców gęstnieje z każdą stroną i nie pozwala oderwać się od lektury. Mimo, że nie mamy do czynienia z pozycją wypełnioną akcją, nie można powiedzieć, by nic się tu nie działo. Choć od pewnego momentu Matka musi radzić sobie z oblężeniem wieży, to jednak najważniejsze wydarzenia rozrywają się na płaszczyźnie emocjonalnej, albowiem najbardziej skrzy w skomplikowanych relacjach między bohaterami.
Siłą „Porcelany” jest bowiem obsadzenie historii całą gamą intrygujących i pełnokrwistych postaci. Już zachowanie i decyzje Matki mogą nas szokować. Kiedyś była naiwną idealistką, jednak teraz, kiedy od jej decyzji zależy życie osób, które jej zaufały, jest zmuszona być twardą i podejmować trudne, kontrowersyjne decyzje, o które byśmy jej nie podejrzewali. Świetnie wypadają jej córki. W momencie, kiedy jedna jest bardziej ułożona i posłuszna Matce, druga nie zamierza się dać tak łatwo okiełznać. Wypełnia ją chęć rozwijania swoich mocy, ale także poznania świata, który skrywa się przed nią za murami wieży. Jej bunt kojarzy się z Matką w młodości, czyli Małą, której kiedyś dopingowaliśmy. Tyle, że teraz realia się zmieniły, więc i nasze postrzeganie nieposłuszeństwa także.
Wreszcie mamy także duchy w porcelanowych ciałach. Jest ich sporo i przeważnie stanowią futurystyczne tło wydarzeń, ale kilka z nich zostało świetnie rozpisanych, jak nieoczywisty w swoich działaniach, wspomniany Jarząb, wyglądający niczym rasowy berserk, ale łagodny Olcha, czy przywódca kultu Porcelanów – Jakaranda.
Wrażenie robi także oprawa graficzna komiksu, za którą odpowiada Chris Wildgoose. Jego delikatna, ale szczegółowa kreska idealnie sprawdza się w takiej historii, jak „Porcelana”, gdzie potrzeba lekkich, jakby, nomen omen, porcelanowych kadrów. Do tego zaprezentował zapierający dech w piersiach wygląd wieży, monumentalnie wznoszącej się nad miastem, które przy niej wydaje się bardzo niepozorne.
Rewelacyjnym rysunkom towarzyszy eleganckie wydanie, o które w należyty sposób zadbało wydawnictwo Non Stop Comics. Komiks otrzymał twardą oprawę i kredowy papier, a także garść bonusów w postaci przedmowy, alternatywnych okładek, krótkich biografii twórców i kilku stron ze szkicami.
„Wieża z kości słoniowej” to wymarzone zamknięcie sagi, którym nie powinien być zawiedziony nikt, kto czytał „Porcelanę” od początku. Co ważne, ponieważ nie mamy do czynienia z bezpośrednią kontynuacją wydarzeń z poprzednich tomów, równie dobrze sprawdza się, jako autonomiczna całość. Polecam więc tę pozycję każdemu, nie tylko tym, którzy poznali wcześniej losy Małej i Damy.
koniec
16 października 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Bezimienna pani ceramicznych robotów
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Szczęście kruche jak porcelana, czyli dziwna niechęć do rysowania nóg
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż autora

Idź do krateru wulkanu Snæfellsjökull…
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz być Kubą Rozpruwaczem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

My i Oni
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wielki mały finał
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Piołun w sercu a w słowach brak miodu, czyli 10 utworów do tekstów Ernesta Brylla
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Kim był Józef J.?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ilu scenarzystów potrzea by wkręcić steampunkową żarówkę?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Baldwin Trędowaty na tropie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nie należy mylić zagubienia się w masie z tkwieniem w gównie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Diabeł rozbiera się u Prady
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.