Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Hugo Pratt
‹Corto Maltese #7: Bajka Wenecka›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCorto Maltese #7: Bajka Wenecka
Tytuł oryginalnyFavola di Venezia
Scenariusz
Data wydanialistopad 2008
RysunkiHugo Pratt
Wydawca POST
CyklCorto Maltese
Cena31,50
Gatunekprzygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

W pogoni za obojczykiem
[Hugo Pratt „Corto Maltese #7: Bajka Wenecka” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Na polskim rynku z wielomiesięcznym poślizgiem ukazała się w końcu kolejna część opowieści o marynarzu Corto Maltese pod tytułem „Bajka wenecka”. Jest to komiks szczególny dla autora, Hugo Pratta, ponieważ jego akcja osadzona została w ukochanej przez artystę Wenecji.

Paweł Sasko

W pogoni za obojczykiem
[Hugo Pratt „Corto Maltese #7: Bajka Wenecka” - recenzja]

Na polskim rynku z wielomiesięcznym poślizgiem ukazała się w końcu kolejna część opowieści o marynarzu Corto Maltese pod tytułem „Bajka wenecka”. Jest to komiks szczególny dla autora, Hugo Pratta, ponieważ jego akcja osadzona została w ukochanej przez artystę Wenecji.

Hugo Pratt
‹Corto Maltese #7: Bajka Wenecka›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCorto Maltese #7: Bajka Wenecka
Tytuł oryginalnyFavola di Venezia
Scenariusz
Data wydanialistopad 2008
RysunkiHugo Pratt
Wydawca POST
CyklCorto Maltese
Cena31,50
Gatunekprzygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Album otwiera wprowadzenie Pratta, który niczym prządka snuje opowieść o miejscu swojego dzieciństwa i chwyta odbiorcę w lepkie nici wspomnień. Autor tłumaczy skąd wziął się jego sentyment do pleśniejących, podtopionych zaułków Wenecji. Mimo że artysta nie urodził się w tym pływającym mieście, przez całe życie uważał się za wenecjanina. Z tego właśnie powodu siódma część cyklu o marynarzu-awanturniku Corto Maltese pod tytułem „Bajka wenecka” to komiks wyjątkowy w całym portfolio Pratta i prawdziwy rarytas dla miłośników jego talentu.
Tym razem Corto Maltese tropi szmaragd wielkości pięści, zwany malowniczo Obojczykiem Salomona. Marynarz jest wodzony za nos przez Barona Corvo, który zostawił mu pewne wskazówki co do położenia drogocennego kamienia i umarł. Szmaragd jest podobno ukryty gdzieś wśród wiekowych kamienic i zapomnianych zaułków, jednak marynarz nie podąża jego tropem sam: są jeszcze masoni i kilku szaleńców, którzy także pragną dostać szmaragd we własne ręce.
Niezwykle barwna historia Wenecji daje Prattowi mnóstwo możliwości, z których artysta skwapliwie korzysta. Łączy losy sekretnych towarzystw, ofiar zadawnionych waśni i wiekowe podania we wciągającą historię jednego kamienia. „Bajka wenecka” to romantyczna, nieco staromodna opowieść awanturnicza z fenomenalnym tłem historycznym. Brak tu chwytów formalnych od których pękają współczesne komiksy, ale gdy weźmiemy pod uwagę, że album powstał w latach 70. wszystko staje się jasne. „Bajka wenecka” ma za to mnóstwo uroku i ulotnego czaru, który rekompensuje oldskulowość opowieści.
Graficznie komiks prezentuje się zacnie: bardzo precyzyjne rysunki są schludne i należycie oddają nieco senną atmosferę Wenecji. Wrażenie robią zwłaszcza wycyzelowane tła i pedantycznie dopracowane dalsze plany oraz realistyczne grymasy bohaterów. Maltese potrafi na kilka sposobów ściągnąć brwi i ma świetnie narysowane pejsy.
Tempo akcji jest, jak przystało na Pratta, zawrotne. Spacer po dachach, zdobycie nowych wskazówek, zdrada, odczytanie szyfru, zwrot akcji, zdrada, i tak wkoło Macieju. Razi jedynie pewna teatralność dialogów – bohaterowie mówią jakby deklamowali, a niekiedy jedna wypowiedź zajmuje im kilkanaście kadrów. W takich sytuacjach opanowany i zdystansowany Maltese nie odzywa się zupełnie, przez co cierpi humor, który jest znakiem rozpoznawczym serii. Co ciekawe, sam marynarz jest w „Bajce weneckiej” zaskakująco oczytany – kojarzy tak biegle odległe fakty historyczne, że niejednemu profesorowi archeologii dałby do wiwatu podczas konferencji naukowej.
Każda z czterech przygód zawadiackiego marynarza wydana w Polsce ma inny nastrój, co świadczy o ogromnych umiejętnościach Pratta. Wieść gminna niesie, że już niedługo na rodzimym rynku ujrzymy kolejną odsłonę tej serii. Pozostaje więc czekać z niecierpliwością na to, co Pratt wyczarował tym razem.
koniec
20 kwietnia 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Nocą w Wenecji
— Marcin Osuch

Esensja czyta dymki: Lato 2009
— Jakub Gałka, Marcin Osuch, Mateusz Osuch, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Magiczna opowieść złożona z niemagicznych elementów
— Marcin Osuch

Nieodkryta tajemnica labiryntu
— Maciej Jasiński

Ostatnia (?) podróż Corto
— Marcin Osuch

Zagadka nieśmiertelności?
— Marcin Osuch

Nie tak boskie Buenos
— Marcin Osuch

Nocą w Wenecji
— Marcin Osuch

Nie ma takiego miasta, jak London! Jest Mukden
— Sebastian Chosiński

Mój przyjaciel Stalin
— Marcin Osuch

Nie zabili go i uciekł
— Marcin Osuch

Nie jestem bohaterem
— Marcin Osuch

Tegoż autora

Zakalec z ambicjami
— Paweł Sasko

Końskie mordy
— Paweł Sasko

Dziwy nad dziwami
— Paweł Sasko

Coś na spanie
— Paweł Sasko

Lewe jądro Szatana
— Paweł Sasko

Z miłości do pędzli
— Paweł Sasko

Tęsknię, Lizaczku
— Paweł Sasko

Zmiana warty w Baśniogrodzie
— Paweł Sasko

Tylko dla fanatyków
— Paweł Sasko

Pogoń za zwłokami
— Paweł Sasko

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.