Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Doris Lessing
‹Drugie opowieści afrykańskie›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDrugie opowieści afrykańskie
Tytuł oryginalnyThe Sun Between Their Feet: Collection of African Stories, vol. 2
Data wydania25 lutego 2011
Autor
PrzekładMagdalena Słysz
Wydawca Albatros
ISBN978-83-7659-333-3
Format304s. 148×210mm
Cena30,—
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Imperium przed zmierzchem
[Doris Lessing „Drugie opowieści afrykańskie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nie tylko powieści Doris Lessing, ale i jej opowiadania zasługują na uwagę. Te literackie perełki, pełne egzotycznych obrazów, dźwięków i zapachów – przenoszą nas w świat, którego dzisiaj już nie ma. Świat bogatej natury południowej Afryki, zderzający się z brytyjską cywilizacją i jej wiktoriańską obyczajowością. Świat imperium przed zmierzchem.

Joanna Kapica-Curzytek

Imperium przed zmierzchem
[Doris Lessing „Drugie opowieści afrykańskie” - recenzja]

Nie tylko powieści Doris Lessing, ale i jej opowiadania zasługują na uwagę. Te literackie perełki, pełne egzotycznych obrazów, dźwięków i zapachów – przenoszą nas w świat, którego dzisiaj już nie ma. Świat bogatej natury południowej Afryki, zderzający się z brytyjską cywilizacją i jej wiktoriańską obyczajowością. Świat imperium przed zmierzchem.

Doris Lessing
‹Drugie opowieści afrykańskie›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDrugie opowieści afrykańskie
Tytuł oryginalnyThe Sun Between Their Feet: Collection of African Stories, vol. 2
Data wydania25 lutego 2011
Autor
PrzekładMagdalena Słysz
Wydawca Albatros
ISBN978-83-7659-333-3
Format304s. 148×210mm
Cena30,—
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Doris Lessing miała 31 lat, gdy wyjechała na stałe z Rodezji do Wielkiej Brytanii. „Drugie opowieści afrykańskie” są wyborem jej opowiadań pochodzących ze zbiorów opublikowanych w latach 1957-1972, gdy autorka była już uznaną pisarką. Do nowego kraju przywiozła ze sobą wiele wspomnień z przeszłości, które zainspirowały jej wczesną literacką twórczość. Afrykańskim motywom zawartym w jej opowiadaniach towarzyszy zatem wiele wątków zaczerpniętych z życia pisarki.
Opowiadania są w założeniu literackimi miniaturami, ale pióro Doris Lessing czyni je nad wyraz pojemnymi – są pełne epickiego rozmachu, barwnych opisów afrykańskiego krajobrazu i wyrazistych portretów postaci. Wszyscy bohaterowie opowiadań to mieszkający w południowej Afryce Brytyjczycy. Każdy z nich przyjechał tutaj pełen nadziei na założenie dobrze prosperującej farmy i dorobienie się majątku. Wydawałoby się, że nie ma nic prostszego przy tak żyznej ziemi i pełnej bogactw naturze. Nie było jednak łatwo radzić sobie na prowincji, w obcym klimacie, gdy mieszka się w prymitywnych warunkach, w izolacji od innych, dosłownie „na końcu świata”. Rodzi się tęsknota za rodzinnymi stronami (przejmująco opisana w opowiadaniu „Smaki wygnania”), gorycz z powodu zmarnowanej młodości („Lucy Grange”) i frustrujące poczucie, że życie przecieka miedzy palcami, nie przynosząc nadziei na odmianę losu („Zmiana klimatu”, „Ten nowy”). Szczególnego znaczenia nabierają wtedy pełne emocji relacje pomiędzy starszym a młodszym pokoleniem (wzruszający „Lot”). Tymczasem młodym, urodzonym już w Afryce wcale nie jest łatwiej. Doznają poczucia zagubienia, gdy próbują pogodzić wyniesione z domu surowe prawa wiktoriańskiej moralności z poczuciem wolności, które daje im ich własna młodość i rodzima afrykańska obyczajowość (opowiadania: „Co powiedział” i „Droga do wielkiego miasta”). Nie brakowało zresztą wtedy w Afryce ludzi wyjętych spod prawa, ale niepozbawionych dobrych manier, o czym świadczy historia „Mężczyzny, który się nie żenił”. W opowiadaniach pojawiają się także wątki znane z powieściowej twórczości Doris Lessing: opowiadanie „Szpiedzy, których znałam” wydaje się być postscriptum do cyklu „Dzieci przemocy”, zaś „Rośliny i dziewczęta” o nierozumianym przez nikogo, (upośledzonym?) Fredericku i jego inności można odczytać jako swego rodzaju zapowiedź dużo późniejszej książki „Piąte dziecko”.
Warto zwrócić uwagę na frapujące opisy afrykańskiej przyrody obecne niemal w każdym opowiadaniu. Doris Lessing zamienia obrazy w prozę z dbałością o szczegóły. Obserwuje otaczający świat uważnie i z fotograficzną precyzją, o czym można się przekonać czytając dwie historie, których bohaterami są zwierzęta („Sylwetki na tle słońca” i „Opowieść o dwóch psach”). Zaś „Mały atak szarańczy” szokuje tempem zmieniających się obrazów i opisem bezpowrotnych zniszczeń. To opowiadanie może być także kluczem do wyjaśnienia, jak to się stało, że nie wszyscy Europejczycy przybywający do Afryki, dorobili się majątku i doczekali dostatniego życia. Z pozoru przyjazna natura nader często okazywała się być okrutna, za co osadnicy płacili wysoką cenę.
„Drugie opowieści afrykańskie” to znakomity epicki portret życia Brytyjczyków mieszkających przed stu laty w południowej Afryce. Ich życie codzienne wypełniała praca na farmie i życie towarzyskie, usilnie naginane do reguł obowiązujących w wyższych sferach w ich rodzimym kraju. Spod pióra Doris Lessing wyłania się obraz ludzi samotnych, często słabych, zmagających się z przerastającymi ich problemami, a nierzadko przegranych („List z domu”). Chciano widzieć w nich triumfujących kolonizatorów i zdobywców nowych terytoriów na chwałę swojego imperium. „Drugie opowieści afrykańskie” Doris Lessing stanowią swoiste świadectwo początku jego zmierzchu.
koniec
6 kwietnia 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Perły ze skazą: Homo homini lupus est
Sebastian Chosiński

22 VI 2024

„Stado wilków” to nostalgiczna, ale nie łzawa, opowieść o drugiej wojnie światowej, która wyszła spod ręki Wasila Bykaua, jednego z najwybitniejszych białoruskich prozaików XX wieku. Jest historią czworga partyzantów, którzy pod osłoną nocy mają dotrzeć do lazaretu w sąsiednim oddziale. Niedaleko, ale jakby na drugim końcu świata.

więcej »

PRL w kryminale: Znowu wieprzowina na obiad!
Sebastian Chosiński

21 VI 2024

Chociaż na okładce oryginalnego wydania powieści „Kim jesteś Czarny?” widnieje nazwisko Stanisława Mierzańskiego, tak naprawdę napisała ją Anna Kłodzińska. Dlaczego tym razem posłużyła się pseudonimem? Najprawdopodobniej z tego powodu, by nie mieszać czytelnikom w głowach. Jej prawdziwe nazwisko miało bowiem kojarzyć się tylko z jednym bohaterem literackim – kapitanem Szczęsnym, którego tutaj brakuje.

więcej »

Ściskając w ręku kamyk zielony
Jarosław Loretz

20 VI 2024

„Miasto jadeitu” Fondy Lee przyjemnie odświeża sztywniejący ramy gatunkowe fantasy, oferując nietuzinkowy system magiczny zatopiony w sosie Dalekiego Wschodu.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Dystopia
— Joanna Kapica-Curzytek

Esensja czyta: Czerwiec 2012
— Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Michał Kubalski, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Martha buntowniczka
— Joanna Kapica-Curzytek

Rodzina, ach, rodzina
— Michał Foerster

Nie do końca proste historie
— Michał Foerster

Tegoż autora

Wielka powieść europejska?
— Joanna Kapica-Curzytek

Marzenia skrojone na miarę
— Joanna Kapica-Curzytek

Alchemia
— Joanna Kapica-Curzytek

Odtrutka na szkolną traumę
— Joanna Kapica-Curzytek

Fakty i wyobraźnia
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.