Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Magdalena Grochowska
‹Ćwiczenia z niemożliwego›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułĆwiczenia z niemożliwego
Data wydania17 października 2012
Autor
Wydawca Wielka Litera
SeriaStrefa reportażu
ISBN978-83-63387-44-0
Format464s. 135×210mm
Cena44,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, non‑fiction
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Piórem i węglem
[Magdalena Grochowska „Ćwiczenia z niemożliwego” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W „Ćwiczeniach z niemożliwego” autorka szkicuje fascynujące sylwetki wielkich postaci życia intelektualnego Polski ostatniego stulecia. W ich tle – nie może być inaczej – dzieje naszego kraju, skomplikowane i dramatyczne. Wszystko to jest opisane znakomitym piórem, podążającym szlakiem odwiecznych polskich pytań.

Joanna Kapica-Curzytek

Piórem i węglem
[Magdalena Grochowska „Ćwiczenia z niemożliwego” - recenzja]

W „Ćwiczeniach z niemożliwego” autorka szkicuje fascynujące sylwetki wielkich postaci życia intelektualnego Polski ostatniego stulecia. W ich tle – nie może być inaczej – dzieje naszego kraju, skomplikowane i dramatyczne. Wszystko to jest opisane znakomitym piórem, podążającym szlakiem odwiecznych polskich pytań.

Magdalena Grochowska
‹Ćwiczenia z niemożliwego›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułĆwiczenia z niemożliwego
Data wydania17 października 2012
Autor
Wydawca Wielka Litera
SeriaStrefa reportażu
ISBN978-83-63387-44-0
Format464s. 135×210mm
Cena44,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, non‑fiction
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Magdalena Grochowska w szesnastu osobnych reportażach historycznych przybliża nam osoby, których uznany dorobek jest ważny dla historii intelektualnej i artystycznej Polski. To krąg polskiej inteligencji, który stopniowo i nieodwołalnie kurczy się i odchodzi w przeszłość. Najliczniej – choć nie tylko - reprezentowani są tutaj ludzie należący do kręgu paryskiej „Kultury”: Czesław Miłosz, Józef Czapski, Aleksander Janta-Połczyński, Leopold Unger, Leopold Tyrmand, Aniela Mieczysławska-Raczyńska. To zrozumiałe, bo autorka ma na swoim koncie biografię Jerzego Giedroycia i o tym środowisku wie bardzo dużo. Czytamy też o ludziach, którzy mieszkali w kraju (ks. Jan Zieja, Jarosław Iwaszkiewicz, Jerzy Andrzejewski, Zygmunt Wojciechowski, Władysław Hasior, Józef Kuśmierek).
Indywidualne losy każdej z osób są mocno osadzone w realiach historycznych, kulturowych i politycznych Polski. Nie może być inaczej - dla nich wszystkich najważniejszy był los naszego kraju, a zakręty dziejowe wywierały piętno na ich twórczości i życiu (co potwierdza się na przykładzie sylwetek Krzysztofa Baczyńskiego i Tadeusza Gajcego). Autorce znakomicie udało się opisać spory wycinek polskiej historii ostatniego stulecia, w którym, jak wiadomo, nie brakowało dramatycznych zbiegów okoliczności i wydarzeń tragicznych.
„Ćwiczenia z niemożliwego” są panoramiczną i wielowymiarowo opisaną historią życia intelektualnego przedwojennej i powojennej Polski. Na jej pierwszym planie są losy pojedynczych osób. To ludzie, którzy reprezentowali bardzo różne światopoglądy, ale nikomu z nich nie były obce trudne wybory, decyzje, ideologiczne spory. Łączyła ich głęboka troska o przyszłość i kondycję kraju oraz niepoddawanie się jednoznacznym ocenom, uproszczonym schematom, jakimkolwiek „szufladkom”. Tytuł książki nawiązuje do jednego z listów Miłosza, który użył sformułowania: „exercise w czystej niemożliwości” do określenia upartego działania i wyboru jednego celu, któremu poświęcało się życie. Dla wszystkich bohaterów reportaży Grochowskiej oznaczało to stałe zmaganie się ze sobą, przezwyciężanie myślowych stereotypów i obiektywnych trudności w imię, chwilami trochę irracjonalnej, wiary w to, co się robi i nadziei na sukces.
Reportaże autorki, z wyjątkiem jednego, zostały wcześniej opublikowane (w krótszych wersjach) na łamach „Gazety Wyborczej”, co jest w książce odnotowane. Zresztą do większości z nich mamy wolny dostęp w Internecie. Wszystkie teksty, zebrane razem, nie tworzą jednak spójnej książki i sprawiają wrażenie pewnej przypadkowości. Na przykład chyba trochę bezrefleksyjnie umieszczono tutaj sylwetkę Andy Rottenberg, która jako jedyna należy do zupełnie innego, dużo młodszego pokolenia, niż wszystkie pozostałe opisane tu osobistości. Można w związku z tym zadać pytanie, czy na miejsce w książce nie zasługiwałyby również inne wybitne żyjące osoby.
Od strony warsztatowej „Ćwiczenia z niemożliwego” są jednak doskonałą lekcją twórczego pisania. To ten rodzaj dziennikarstwa, który chyba już też, jak polska inteligencja, odchodzi w przeszłość. Autorka nie feruje łatwych wyroków, nie używa wielkich słów. Jeśli dokonuje ocen – to zawsze w kontekście konkretnych czasów i okoliczności. Jej portrety nigdy nie są jednoznacznie czarno-białe, ale szare, jak gdyby malowane miękkim węgielkiem, pozwalającym przywołać wiele odcieni szarości i prawdy o życiu. Znajdziemy niedookreślenia i niedopowiedzenia, ale nie doszukamy się tu łatwych usprawiedliwień.
Teksty nie są hałaśliwe i ekspresyjne, raczej kameralne, ale i tak wystarczająco wyraziste. Reportaże Magdaleny Grochowskiej są starannie dopracowane i znakomite literacko, pisane z wielką kulturą słowa. Styl autorki ma charakter muzycznego staccato, jest tętniący, żywy, absorbuje i wzbudza twórczy niepokój. Nieraz daje się zauważyć, że za jednym utrwalonym w tekście zdaniem kryje się wiele miesięcy lektur, rozmów, żmudnej dziennikarskiej pracy. Dużo jest w tych reportażach nazwisk, dat, miejsc, wydarzeń. Jeszcze więcej - pytań. Tych polskich, zadawanych od pokoleń.
koniec
18 stycznia 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Perły ze skazą: Los bezprizornego człowieka
Sebastian Chosiński

18 V 2024

Choć kilka książek Władimira Maksimowa ukazało się w Polsce (także Ludowej), nie jest on nad Wisłą postacią szczególnie znaną. Co zrozumiałe o tyle, że od początku lat 70. istniał na niego w ZSRR zapis cenzorski. Wczesna nowela „A człowiek żyje…”, w dużej mierze eksplorująca osobiste przeżycia pisarza, to jeden z najbardziej wstrząsających opisów losu człowieka „bezprizornego”.

więcej »

PRL w kryminale: Pecunia non olet
Sebastian Chosiński

17 V 2024

Za najohydniejsze dzieło w dorobku Romana Bratnego uznaje się opublikowany po wprowadzeniu w Polsce stanu wojennego „Rok w trumnie”. Siedem lat wcześniej autor „Kolumbów” wydał jednak inną książkę. W kontekście tego, czym inspirował się pisarz, być może nawet ohydniejszą. To „Na bezdomne psy”, w której, aby zdyskredytować postać okrutnie zamordowanego Jana Gerharda, Bratny posłużył się kostiumem „powieści milicyjnej”.

więcej »

O miłości, owszem, o detektywach – niekoniecznie
Wojciech Gołąbowski

16 V 2024

Parker Pyne, Hercules Poirot, Harley Quin i pan Satterthwaite… Postacie znane miłośnikom twórczości Agaty Christie wracają na stronach wydanych oryginalnie w Wielkiej Brytanii w 1991 roku zbiorze „Detektywi w służbie miłości” – choć pod innym tytułem.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Alchemia
— Joanna Kapica-Curzytek

Odtrutka na szkolną traumę
— Joanna Kapica-Curzytek

Fakty i wyobraźnia
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.