Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Carla Montero
‹Wiedeńska gra›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWiedeńska gra
Tytuł oryginalnyUna dama en juego
Data wydania6 listopada 2013
Autor
PrzekładWojciech Charchalis
Wydawca Rebis
ISBN978-83-7818-471-3
Format384s. 135×215mm; oprawa zintegrowana
Cena34,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Tajemnica pięknej Isabel
[Carla Montero „Wiedeńska gra” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Powieść zapowiada się całkiem nieźle: czasy tuż przed wybuchem pierwszej wojny światowej i tajemnicza sceneria zamku w Austrii. Arystokraci, ich romanse i mroczne sekrety. Lektura intryguje, ale też nie zachwyca i nie wciąga bez reszty, jak obiecuje to okładka.

Joanna Kapica-Curzytek

Tajemnica pięknej Isabel
[Carla Montero „Wiedeńska gra” - recenzja]

Powieść zapowiada się całkiem nieźle: czasy tuż przed wybuchem pierwszej wojny światowej i tajemnicza sceneria zamku w Austrii. Arystokraci, ich romanse i mroczne sekrety. Lektura intryguje, ale też nie zachwyca i nie wciąga bez reszty, jak obiecuje to okładka.

Carla Montero
‹Wiedeńska gra›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWiedeńska gra
Tytuł oryginalnyUna dama en juego
Data wydania6 listopada 2013
Autor
PrzekładWojciech Charchalis
Wydawca Rebis
ISBN978-83-7818-471-3
Format384s. 135×215mm; oprawa zintegrowana
Cena34,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
W „Wiedeńskiej grze” wszystkiego jest po trochu: elementów powieści historycznej, szpiegowskiej, romansu, kryminału, a nawet gotyckiej powieści grozy. Wszystko to przyprawione jest jeszcze szczyptą erotyki i ezoteryki (w tle – tajemnicza sekta i mądrości zapisane w sanskrycie). Pomysł jako taki wydaje się ciekawy, ale fabule brakuje przez to spójności i zdecydowanego osadzenia jej wokół jednej dominującej „linii”, jakby autorce trudno było wybrać, co powinno być głównym tematem powieści: morderstwo, wątek szpiegowski czy miłość? W rezultacie odnosimy wrażenie, że „Wiedeńska gra” jest tylko zestawieniem rozmaitych scen, między którymi nie ma napięcia i dramaturgii. Dwie równolegle prowadzone narracje również nie ułatwiają śledzenia akcji, można chyba nawet powiedzieć, że osłabiają jej ostrość i wewnętrzny „nerw”.
Fabuła jest w gruncie rzeczy prosta: osierocona Hiszpanka Isabel została porzucona przez narzeczonego. Z tej trudnej dla niej sytuacji wybawiła ją ciotka, która zaproponowała pobyt na zamku u książęcej rodziny w Austrii. Tam Isabel poznała wiele nowych osób, wśród nich atrakcyjnych mężczyzn różnych narodowości. Dziewczyna jest także świadoma, że w tle rozgrywa się coś jeszcze: jakaś tajemnica, którą stara się rozwikłać. Jest więc romans i groza – choć trzeba przyznać, że sporo w „Wiedeńskiej grze” scen charakterystycznych raczej dla mało ambitnych powieści. Każdy z mężczyzn obowiązkowo podkochuje się w pięknej i atrakcyjnej Isabel i obdarza ją względami, ale wątki romansowe, jak również sceny grozy są – delikatnie mówiąc – takie sobie, wtórne i literacko niezbyt wyszukane.
Nie znaczy to jednak, że powieści zupełnie nie da się czytać. Autorka wie, jak budować nastrój, opisy scenerii (zamkowych wnętrz i Wiednia, gdzie również rozgrywa się akcja) są sugestywne i „klimatyczne”. Ogólnie rzecz biorąc, książka jest dosyć nierówna, bo oprócz naprawdę dobrych i wciągających fragmentów trafiają się również dłużyzny. W finale oczywiście wyjaśniają się wszelkie tajemnice egzotycznej sekty i zagadki morderstw, ale czy do zakończenia warto jeszcze wprowadzać – przy takiej różnorodności gatunkowej tej powieści! – wątek naukowy? (W epizodzie pojawia się nawet sama Maria Skłodowska-Curie).
„Wiedeńska gra” okazuje się tak pełna tajemnic, że nawet główna bohaterka okazuje się kimś zupełnie innym, niż sądziliśmy, chociaż ta przemiana dokonuje się w mało przekonujący literacko sposób. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę rozrywkowe walory tej powieści, argumentów za tym, że warto ją przeczytać jest jednak nieco więcej niż powodów, dla których odradzalibyśmy lekturę.
koniec
7 stycznia 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Ten okrutny XX wiek: Budowle muszą runąć
Miłosz Cybowski

29 IV 2024

Zdobycie ruin klasztoru na Monte Cassino przez żołnierzy armii Andersa obrosło wieloma mitami. Jednak „Monte Cassino” Matthew Parkera bardzo dobrze pokazuje, że był to jedynie drobny epizod w walkach o przełamanie niemieckich linii obrony na południe od Rzymu.

więcej »

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Wobec grozy wojny
— Joanna Kapica-Curzytek

Zapach włoskich ziół
— Joanna Kapica-Curzytek

Losy uwikłane w historię
— Joanna Kapica-Curzytek

Wszyscy szukają „Astrologa”
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.