Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Carla Montero
‹Szmaragdowa Tablica›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzmaragdowa Tablica
Tytuł oryginalnyLa tabla esmeralda
Data wydania17 kwietnia 2013
Autor
PrzekładWojciech Charchalis
Wydawca Rebis
CyklSzmaragdowa Tablica
ISBN978-83-7510-975-7
Format672s. 135×215mm; oprawa zintegrowana
Cena39,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Wszyscy szukają „Astrologa”
[Carla Montero „Szmaragdowa Tablica” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Miłośnicy thrillerów, których bohaterowie poszukują zaginionych obrazów i wyjaśniają zagadki z przeszłości na pewno będą usatysfakcjonowani. Choć powieść nie wykracza poza utarty i ograny już schemat, nie przeszkadza to stwierdzić, że jest dobrze napisana i nieźle się czyta.

Joanna Kapica-Curzytek

Wszyscy szukają „Astrologa”
[Carla Montero „Szmaragdowa Tablica” - recenzja]

Miłośnicy thrillerów, których bohaterowie poszukują zaginionych obrazów i wyjaśniają zagadki z przeszłości na pewno będą usatysfakcjonowani. Choć powieść nie wykracza poza utarty i ograny już schemat, nie przeszkadza to stwierdzić, że jest dobrze napisana i nieźle się czyta.

Carla Montero
‹Szmaragdowa Tablica›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzmaragdowa Tablica
Tytuł oryginalnyLa tabla esmeralda
Data wydania17 kwietnia 2013
Autor
PrzekładWojciech Charchalis
Wydawca Rebis
CyklSzmaragdowa Tablica
ISBN978-83-7510-975-7
Format672s. 135×215mm; oprawa zintegrowana
Cena39,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Ana, kustosz Muzeum Narodowego Prado, na prośbę swojego narzeczonego Konrada, podejmuje się odszukać „Astrologa”, zaginionego obrazu Giorgione’a, na którym uwieczniona jest Szmaragdowa Tablica. Obraz od stuleci przynosi pecha jego właścicielom – i nie bez powodu. „Szmaragdowa Tablica jest przekleństwem o wielkiej mocy. Mówi się, że nie jest przeznaczona dla ludzi, bo nie bylibyśmy jej w stanie pojąć”, czytamy w powieści.
Tropy tej intrygującej zagadki prowadzą w przeszłość, do okupowanego podczas II wojny światowej Paryża. O istnieniu obrazu i zaszyfrowanego w nim kodu wiedział Adolf Hitler, który szczególnie interesował się astrologią. Zlecił przywiezienie „Astrologa” do Berlina za wszelką cenę. Wykonawcą jego rozkazu miał być Georg von Bergheim. Akcja powieści toczy się w dwóch perspektywach czasowych: podczas II wojny światowej i współcześnie. Wszyscy szukają „Astrologa”, a poszukiwania – jak należy się spodziewać po powieści z tego gatunku – natrafiają nieoczekiwane zwroty akcji, komplikacje i przeszkody. „Szmaragdowa Tablica” to thriller, w którym pojawiają się elementy romansu: zakazana miłość ludzi, którzy nigdy nie powinni się spotkać, odgrywa istotną rolę w budowaniu akcji. Są sceny komediowe i mocno tragiczne, co sprawia, że książka – mimo swojej objętości – nie jest nużąca.
Właścicielami obrazu Giorgione’a była żydowska rodzina Bauerów, z której ocalała jedynie Sarah. Jej wojenne losy są dramatyczne, mocno osadzone w realiach wojennego Paryża pod niemiecką okupacją. Sarah bierze udział w akcjach ruchu oporu, wiodąc trudne codzienne życie. W wielu sytuacjach Sarah ucieka śmierci o włos, w czym pomaga jej nieraz przychodzący jej niespodziewanie z pomocą „dobry Niemiec”. Te „cudowne” zbiegi okoliczności mogą trochę budzić nasze wątpliwości, jak również można się zastanowić, czy Sturmbannführer (Major) SS mógł sobie bezkarnie pozwolić na głośne wyrażanie swojej dezaprobaty wobec działań Hitlera i polityki Niemiec podczas wojny. Autorka nawiązuje też do działalności hitlerowskiej organizacji ERR, Einsatzstab Reichsleiter Rosenberg, zajmującej się systemowym rabowaniem dzieł sztuki w całej Europie. To pogłębia w naszej świadomości obraz wojny, która przyniosła nie tylko nieodwracalne straty w ludziach, ale także w dziedzinie kultury.
Na uwagę zasługuje tez postać Any, dla której ta podróż w przeszłość i podążanie tropem zaginionego obrazu przynosi też zmiany w życiu osobistym. Przestaje być bezwolna i bezkrytyczna wobec otaczających ją ludzi. Dojrzewa. Otwierają się jej oczy na wiele rzeczy, których dotąd nie dostrzegała, co zaważy na jej życiu.
Jest w jej książce wszystko, co powinno być w powieści tego gatunku – nie ma być może tylko tego „czegoś”. Ta nieźle napisana powieść ma dosyć przewidywalne i schematyczne zakończenie. Ale z drugiej strony, jest tu wiele scen, które mogą się podobać, są wyraziste postacie, także drugoplanowe. Poza tym jeszcze – całkiem dużo dobrego, więc lektura „Szmaragdowej Tablicy” na pewno nie będzie stratą czasu.
koniec
12 września 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Wobec grozy wojny
— Joanna Kapica-Curzytek

Zapach włoskich ziół
— Joanna Kapica-Curzytek

Losy uwikłane w historię
— Joanna Kapica-Curzytek

Tajemnica pięknej Isabel
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Bieg codziennego, zwykłego życia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.