Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

George MacDonald Fraser
‹Flashman›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFlashman
Tytuł oryginalnyFlashman
Data wydania27 stycznia 2014
Autor
PrzekładPiotr Kuś
ISBN978-83-7785-174-6
Format435s. 140×205mm
Cena32,90
Gatunekprzygodowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Wiktoriańskie konfabulacje
[George MacDonald Fraser „Flashman” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Na wstępie należy podkreślić jedną rzecz: „Flashman” wcale nie jest oryginalną, dziewiętnastowieczną autobiografią czy też wspomnieniami tytułowego bohatera. Mając to na względzie, nasze podejście do powieści Frasera powinno przypominać bardziej to, jakim darzymy powieści przygodowe niż to, z jakim podchodzimy do oryginalnych zapisków postaci historycznych.

Miłosz Cybowski

Wiktoriańskie konfabulacje
[George MacDonald Fraser „Flashman” - recenzja]

Na wstępie należy podkreślić jedną rzecz: „Flashman” wcale nie jest oryginalną, dziewiętnastowieczną autobiografią czy też wspomnieniami tytułowego bohatera. Mając to na względzie, nasze podejście do powieści Frasera powinno przypominać bardziej to, jakim darzymy powieści przygodowe niż to, z jakim podchodzimy do oryginalnych zapisków postaci historycznych.

George MacDonald Fraser
‹Flashman›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFlashman
Tytuł oryginalnyFlashman
Data wydania27 stycznia 2014
Autor
PrzekładPiotr Kuś
ISBN978-83-7785-174-6
Format435s. 140×205mm
Cena32,90
Gatunekprzygodowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Jestem po części w stanie zrozumieć zachwyt Martina nad książką Frasera – jest to bowiem powieść napisana z prawdziwą swadą, talentem i polotem. Jednak fakt, że rozumiem jej dobre strony nie oznacza, że uznaję „Flashmana” za książkę wyjątkową. Mam ku temu kilka powodów.
Bohaterem (i jednocześnie narratorem) uczynił Fraser tytułowego Flashmana, postać, której nie sposób zaliczyć do gatunku tych pozytywnych. Wyrzucony ze szkoły za pijaństwo dostaje się on do wojska (oczywiście poprzez modne wówczas wykupywanie stopni oficerskich) i z wojskiem właśnie wyrusza do kolonii: najpierw do Indii, a później do Afganistanu. Jest przy tym (co sam przyznaje przy wielu okazjach) całkowitym tchórzem, który przy okazji pojedynku o kobietę musi uciekać się do nieczystych zagrywek, by wygrać (z jego tchórzostwem zresztą mamy do czynienia prawie na każdym kroku, czego efektem jest m.in. małżeństwo z córką bogatego młynarza). Narrator nie ukrywa przed nami innych cech swojego charakteru, wśród których mamy chociażby ciągłą pogoń za kobietami (które Flashman zwykle sprowadza do iście przedmiotowej roli, nazywając jedną ze swoich kochanek „dobrze wypasioną młodą cipeczką”) i nieustannie dręczącą go chuć.
Oczywiście żadna z tych przywar nie przeszkadza bohaterowi w znakomitym radzeniu sobie w życiu i wychodzeniu cało z najgorszych opresji. Można nawet uznać, że jego tchórzostwo równie dobrze przysparza mu kłopotów, co go z nich wyciąga. W porównaniu do wielu innych bohaterskich, napuszonych, pełnych heroizmu postaci drugoplanowych (którzy bardzo szybko umierają w konfrontacji z bezlitosnym światem), Flashman stanowi antytezę wiktoriańskiego ideału żołnierza. Na dodatek rozwój wypadków sprawia, że mimo wszystkich swoich przywar okazuje się on prawdziwym bohaterem (a przynajmniej za takiego jest uznawany).
Nie chodzi o to, że nie doceniam imaginacji Frasera, który postanowił po swojemu rozprawić się z mitami wiktoriańskiej Anglii i brytyjskiego kolonializmu. Jego opisy życia w Indiach i wyprawy do Afganistanu należą do przedstawionych całkiem realistycznie, nawet jeśli wszystko obserwujemy oczami głównego bohatera, którego hipokryzja potrafi działać na nerwy. Oczywiście nie brak we „Flashmanie” naprawdę cennych spostrzeżeń, czasami dość gorzkich w swojej wymowie, jednak wszystko tonie w przegadanej narracji Flashmana-samochwały, jego utyskiwań na brak kobiety czy biadolenia nad swoim losem.
koniec
24 czerwca 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Przygody z literaturą
— Miłosz Cybowski

Dylematy samoświadomości
— Miłosz Cybowski

Tysiąc lat później
— Miłosz Cybowski

Europa da się lubić
— Miłosz Cybowski

Zimnowojenne kompleksy i wojskowa utopia
— Miłosz Cybowski

Powrót na „Discovery”
— Miłosz Cybowski

Odyseja kosmiczna 2001: Pisarz i Reżyser
— Miłosz Cybowski

Mniej, ale więcej
— Miłosz Cybowski

Jak drzewiej o erpegach rozprawiano
— Miłosz Cybowski

Wojenna matematyka
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.