Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Brian Cogan, Jeff Massey
‹Wszystkiego, co ważne _____*, dowiedziałem się z Monty Pythona›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWszystkiego, co ważne _____*, dowiedziałem się z Monty Pythona
Tytuł oryginalnyEverything I Ever Needed to Know About _____* I Learned from Monty Python
Data wydania20 maja 2015
Autorzy
PrzekładMaciej Studencki
Wydawca Bukowy Las
ISBN978-83-64481-69-7
Format344s. 150×235mm; oprawa zintegrowana
Cena49,90
Gatunekleksykon / poradnik, non‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Pythowersum jest szerokie i głębokie
[Brian Cogan, Jeff Massey „Wszystkiego, co ważne _____*, dowiedziałem się z Monty Pythona” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Wszystkiego, co ważne _____*, dowiedziałem się od Monty Pythona” to hołd dla słynnej brytyjskiej grupy komików, ciekawa i nietuzinkowa encyklopedia wiedzy o ich twórczości, a przede wszystkim znakomita gratka dla fanów. Przeżyjmy to jeszcze raz!

Joanna Kapica-Curzytek

Pythowersum jest szerokie i głębokie
[Brian Cogan, Jeff Massey „Wszystkiego, co ważne _____*, dowiedziałem się z Monty Pythona” - recenzja]

„Wszystkiego, co ważne _____*, dowiedziałem się od Monty Pythona” to hołd dla słynnej brytyjskiej grupy komików, ciekawa i nietuzinkowa encyklopedia wiedzy o ich twórczości, a przede wszystkim znakomita gratka dla fanów. Przeżyjmy to jeszcze raz!

Brian Cogan, Jeff Massey
‹Wszystkiego, co ważne _____*, dowiedziałem się z Monty Pythona›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWszystkiego, co ważne _____*, dowiedziałem się z Monty Pythona
Tytuł oryginalnyEverything I Ever Needed to Know About _____* I Learned from Monty Python
Data wydania20 maja 2015
Autorzy
PrzekładMaciej Studencki
Wydawca Bukowy Las
ISBN978-83-64481-69-7
Format344s. 150×235mm; oprawa zintegrowana
Cena49,90
Gatunekleksykon / poradnik, non‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Niezależnie od tego, czy humor spod znaku „Monty Pythona” nam odpowiada czy nie – trudno nie zgodzić się z tym, że fenomen szóstki Brytyjczyków (takich baaardzo brytyjskich) nie ma sobie równych. Co więcej, upływ czasu wydaje się działać na korzyść ich dorobku, zwłaszcza jeśli porównujemy go ze współczesnymi produkcjami. Obecnie, w dobie skrajnie skomercjalizowanych mediów, które znacznie obniżyły swój poziom, na coś tak pełnego inteligentnego (i inspirującego) poczucia humoru nie ma już miejsca.
„Monty Python” ma swoich zagorzałych zwolenników także w Polsce, dlatego bardzo dobrze, że ta książka ukazała się u nas. Cieszy także fakt, jest to publikacja stosunkowo nowa. W Wielkiej Brytanii została wydana przed rokiem, a przygotowana, jak można przypuszczać, aby uczcić ponowny (po ponad 20 latach) występ członków zespołu Monty Python na żywo w lipcu 2014 roku. Bilety rozeszły się w Internecie w 43 sekundy, dlatego zdecydowano się na kilka dalszych występów. Był to program „Monty Python na żywo (prawie)”, już bez zmarłego w 1989 roku Grahama Chapmana.
Autorzy tej książki zauważają: „twórczość pythonów pozostaje (…) niewykorzystanym polem do popisu dla badaczy”. I znakomicie tę lukę wypełniają. Czynią to z wielkim wdziękiem i oczywiście w sposób daleki od jakichkolwiek akademickich, teoretycznych analiz. Doskonale udało im się pokazać, w jak szerokim kontekście kulturowym zanurzona jest działalność „Monty Pythona” (to wręcz Pythowersum, jak nazywają to autorzy!) i jak wielki wpływ do dzisiaj ich dorobek ma na kulturę masową.
Nie było to przypadkiem. Pięcioro z szóstki pythonów było absolwentami dwóch wiodących brytyjskich uniwersytetów: Oxfordu i Cambridge. To oczywiście o niczym jeszcze nie świadczy, aczkolwiek autorzy książki sugerują, że w pisaniu skeczy te dwa uczelniane mocarstwa rywalizowały ze sobą zacięcie (dodałabym jeszcze: niczym podczas dorocznych regat wiosłowych!) Ale na poważnie: daje do myślenia czas ich debiutu w brytyjskiej telewizji, koniec lat 60. XX wieku. Był to okres wielkich przemian społeczno-kulturowych, era nowej muzyki i mody, epoka przeobrażania się istoty przekazu telewizyjnego, okres kształtowania się władzy mediów w społeczeństwie. „Monty Python” wstrzelił się w ten czas idealnie.
Poza tym – co też nie jest bez znaczenia – członkowie grupy czuli się bardziej pisarzami niż aktorami. Wstęp do książki Cogana i Masseya bardzo wyczerpująco i ciekawie akcentuje zalety tekstów „Monty Pythona”. W ich twórczości mamy nieprzebrane bogactwo odniesień do zjawisk kulturowych (od sag islandzkich, filozofii, religii, psychologii zachowań ludzkich do motywów kultury masowej). Są zabawy konwencją (któż inny wpadłby na ogłoszenie konkursu na 15-sekundowe streszczenie „W poszukiwaniu straconego czasu” Prousta?), liczne aluzje i „przymrużenia oka”. Parodia, absurd i satyra nie oszczędzała właściwie żadnego tematu. Programy były jednak dosyć hermetyczne, bo adresowane raczej, jak podkreślają autorzy, do widzów z wyższym wykształceniem, umiejących poznać się na rzeczy i odczytać wszelkie subtelności. Głębia inspiracji i szeroki zasięg oddziaływania „Pythowersum” naprawdę może imponować. To dorobek erudytów, zauważają autorzy.
Godne podziwu są także kolejne rozdziały tej niezwykłej książki. Znajdziemy w nich bowiem pogrupowane (!) najważniejsze wątki i motywy twórczości pythonów oraz odniesienia, które znajdujemy w ich dorobku. Dowiemy się więc, przekrojowej formie, jakie teorie (filozoficzne, lingwistyczne, itp.) zostały „ukryte” w skeczach i filmach. Następne części dotyczą sztuki, historii i sportu, a w ostatniej – omówiono wszystko „poza tym”. Aha, oczywiście nie wolno nam przeoczyć części czwartej, jakże „pythonowskiej”, nad którą nie sposób się nie uśmiechnąć, nawet jeśli akurat nie należymy do najzagorzalszych fanów. Widać, że autorzy książki doskonale znają całość dorobku brytyjskiej grupy, potrafią wczytać się „między wiersze” – i w ciekawej formie opowiedzieć o tym czytelnikom.
Książkę uzupełniają fotografie, które przypominają nam wiele niezapomnianych kreacji pythonów. Brakuje jednak, i to bardzo, chronologicznego zestawienia całego dorobku „Monty Pythona”, co znacznie pomogłoby – zwłaszcza początkującym fanom – zorientować się w porządku ich dokonań. Nie trzeba byłoby już sięgać do innych źródeł. Książkę kończy bardziej niż solidna bibliografia książek poświęconych nie tylko pythonom, ale dotyczących różnych kontekstów ich twórczości. Brawa dla polskiego wydawcy, bowiem zaznaczono tu pozycje, które mają polskie wydania. Na zakończenie dla fanów jest krótki quiz o „Monty Pythonie”.
Nie sposób opowiedzieć i streścić wszystkiego, co znajduje się w tej książce. Miłośników „Monty Pythona” nie trzeba przekonywać do tego, aby się z nią zapoznali. Dla nich będzie to lektura spod znaku „przeżyjmy to jeszcze raz”. A dla pozostałych – okazja, aby poznać jedne z ciekawszych rozdziałów brytyjskiej kultury masowej. Jest spora szansa, że czytelnicy, którzy być może słabo lub w ogóle jeszcze nie znają dorobku sympatycznych Brytyjczyków, zechcą poznać ich twórczość, przedstawioną w książce w tak zajmujący i niebanalny sposób. A jeśli mimo lektury ktoś nie przekona się do pythonów, nic nie szkodzi. Ale pamiętajmy ich chociaż, że oni wiedzieli to już wcześniej. Dowodem jest tytuł jednego z ich programów: „Jak wkurzać ludzi”.
koniec
23 sierpnia 2015

Komentarze

23 VIII 2015   16:29:05

"fenomen szóstki Brytyjczyków (takich baaardzo brytyjskich)"

A najbaaardziej brytyjskim z nich był/jest Terry Gilliam ;)

25 VIII 2015   02:01:45

Oj tam, czepiasz się wpaść szczegółów. To tak jak nazwać hugha laurie aktorem brytyjskim. Trzeba pamiętać że na brytyjskich hotelarzy, krwiożercze króliki i czarne żmije działa tylko święty granat z Antiochii odpalony po liczbie 3.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fakty i wyobraźnia
Joanna Kapica-Curzytek

5 V 2024

„Przepis na potwora” to książka na wysokim poziomie, popularyzująca w oryginalny sposób naukę i jej historię. W jej tle jest słynny utwór literacki, a efekt tego połączenia jest wręcz znakomity.

więcej »

PRL w kryminale: Nie bądź jak kura w Wołominie!
Sebastian Chosiński

3 V 2024

Szczęsny to ma klawe życie! Nie nudzi się nawet jednego dnia, ponieważ w peerelowskiej Warszawie zbrodnie popełniane są bez opamiętania. A że jest inteligentny i zawsze dopina swego, wzbudza podziw współpracowników i przełożonych. Miewa też magnetyczny wpływ na kobiety, chociaż nie pozwala sobie zamącać umysłu ich urodą. Dlatego też udaje mu się w końcu rozwikłać w „Dwóch włosach blond” wielce skomplikowaną intrygę kryminalną.

więcej »

Przerwane beztroskie dzieciństwo
Marcin Mroziuk

2 V 2024

Z jednej strony „Sprzedawca marzeń” to po prostu wciągająca powieść przygodowa, z drugiej zaś strony książka Katarzyny Ryrych przybliża młodym czytelnikom gęstniejącą atmosferę przed wybuchem II wojny światowej i cierpienia ludności cywilnej na jej początku.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Inne recenzje

Dzielenie Pythona na czworo
— Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Dzielenie Pythona na czworo
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Fakty i wyobraźnia
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.