Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Blanca Busquets
‹Półsłówka›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPółsłówka
Tytuł oryginalnyParaules a mitges
Data wydania7 października 2015
Autor
PrzekładKatarzyna Górska
Wydawca W.A.B.
SeriaZ miotłą
ISBN978-83-280-2649-0
Format352s. 123×194mm
Cena39,99
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Maski
[Blanca Busquets „Półsłówka” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Półsłówka” to dramatyczna historia katalońskiej rodziny, opowiedziana przez czworo bohaterów. W tle pobrzmiewają echa zamachu stanu z 1981 roku, po którym Hiszpania ostatecznie zerwała z dyktaturą generała Franco.

Joanna Kapica-Curzytek

Maski
[Blanca Busquets „Półsłówka” - recenzja]

„Półsłówka” to dramatyczna historia katalońskiej rodziny, opowiedziana przez czworo bohaterów. W tle pobrzmiewają echa zamachu stanu z 1981 roku, po którym Hiszpania ostatecznie zerwała z dyktaturą generała Franco.

Blanca Busquets
‹Półsłówka›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPółsłówka
Tytuł oryginalnyParaules a mitges
Data wydania7 października 2015
Autor
PrzekładKatarzyna Górska
Wydawca W.A.B.
SeriaZ miotłą
ISBN978-83-280-2649-0
Format352s. 123×194mm
Cena39,99
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Annabel, Albert i Nina czuwają przy boku umierającego ojca, który w agonii wyznaje, że zabił człowieka. Czy to halucynacje jego słabnącej świadomości, czy tak zdarzyło się naprawdę? Wyznanie jest dla całej trójki szokujące. Tym bardziej, że ojciec podaje im dokładny dzień, w którym to się stało: 23 lutego 1981. To data zamachu stanu w kraju. Zwolennicy dyktatora Franco chcieli wrócić do władzy. Przewrót trwał zaledwie kilkanaście godzin, a zakończył się stanowczym opowiedzeniem się króla Juana Carlosa za kontynuacją drogi do demokracji. W Hiszpanii było to jedno z tych ważnych wydarzeń, podczas których każdy Hiszpan doskonale pamięta, co wtedy robił, gdy dowiedział się o zamachu.
Każdy z trójki rodzeństwa osobno opowiada swoją historię, wracając do wydarzeń sprzed lat. Przywołują obraz matki, zmarłej przed laty, która – jeżeli to prawda, co mówił ojciec – musiała wiedzieć o tym, co się zdarzyło. Ale muszą także zmierzyć się ze swoim dzieciństwem i młodością. Okazuje się, że każde z nich nosi w sobie skrywane od zawsze tajemnice, których nie domyślają się pozostali. Ukształtowały ich dorosłość, wpłynęły na życiowe decyzje.
Proza Blanki Busquets jest pełna uroku, kameralna i nienachalna, a jednocześnie emocjonalna. Rozwija się niczym wachlarz, stopniowo ujawniając skrywane rodzinne sekrety. Wydarzenia z przeszłości splatają się z teraźniejszością – agonia ojca, a następnie przygotowania do pogrzebu. Annabel, Albert i Nina wracają do lat swojej młodości. To czasy ich największych miłości. Ale, niestety, uczucia niosą ze sobą ból i zmuszają do trudnych wyborów. Pisarka jest dla swoich bohaterów pełna współczucia, nie ocenia ich i nie piętnuje. Dramat aborcji pokazany jest przez pryzmat skrajnej samotności bezradnej kobiety, która ma wszystkich przeciwko sobie. Są też bohaterowie cierpiący na AIDS, również samotni i wykluczeni. A wszystko dzieje się na początku lat 80. tych XX wieku, jak widzimy z dzisiejszej perspektywy – zupełnie innych czasów pod względem obyczajowym.
Ważni są także drugoplanowi bohaterowie. Jest Jean-Paul, o wielu twarzach. Zadziwia jego urok, pod którym kryje się spryt i bezczelność. I Gerard, którego sylwetka należy bodaj do najlepiej nakreślonych przez pisarkę. Ten bohater mógłby być postacią jakiegoś wybitnego dzieła literackiej klasyki, tyle niesie w sobie pytań o sens życia, cierpienia i kondycji człowieka.
Na zakończenie pojawia się w „Półsłówkach” jeszcze Joanet. Jego monolog to postscriptum do wszystkich historii, klamra spajająca losy całej rodziny. Wiele rzeczy się wyjaśnia, ale – jak można dostrzec – rodzeństwo nadal ma przed sobą tajemnice, nikt nie może do końca zdjąć swojej maski. Nie może ich do tego skłonić nawet największy dramat. Co jeszcze musiałby się wydarzyć, żeby wyrzucili z siebie to wszystko, co kryją od lat?
koniec
21 lutego 2016

Komentarze

22 II 2016   19:34:52

Okładka pochodzi z jednego z wydań "Snake Ropes", do której to powieści specjalnie powstała (http://d.gr-assets.com/books/1335361221l/13616539.jpg). Jak pasuje do "Półsłówek"?

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fakty i wyobraźnia
Joanna Kapica-Curzytek

5 V 2024

„Przepis na potwora” to książka na wysokim poziomie, popularyzująca w oryginalny sposób naukę i jej historię. W jej tle jest słynny utwór literacki, a efekt tego połączenia jest wręcz znakomity.

więcej »

PRL w kryminale: Nie bądź jak kura w Wołominie!
Sebastian Chosiński

3 V 2024

Szczęsny to ma klawe życie! Nie nudzi się nawet jednego dnia, ponieważ w peerelowskiej Warszawie zbrodnie popełniane są bez opamiętania. A że jest inteligentny i zawsze dopina swego, wzbudza podziw współpracowników i przełożonych. Miewa też magnetyczny wpływ na kobiety, chociaż nie pozwala sobie zamącać umysłu ich urodą. Dlatego też udaje mu się w końcu rozwikłać w „Dwóch włosach blond” wielce skomplikowaną intrygę kryminalną.

więcej »

Przerwane beztroskie dzieciństwo
Marcin Mroziuk

2 V 2024

Z jednej strony „Sprzedawca marzeń” to po prostu wciągająca powieść przygodowa, z drugiej zaś strony książka Katarzyny Ryrych przybliża młodym czytelnikom gęstniejącą atmosferę przed wybuchem II wojny światowej i cierpienia ludności cywilnej na jej początku.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Skrzypce mają duszę, jak ludzie
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Fakty i wyobraźnia
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.