Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Karin Slaughter
‹Fałszywy świadek›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFałszywy świadek
Tytuł oryginalnyFalse Witness
Data wydania27 października 2021
Autor
PrzekładDorota Stadnik
Wydawca HarperCollins Polska
ISBN978-83-276-7597-2
Format480s. 145×215mm
Cena41,99
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Krótko o książkach: Z pandemią w tle
[Karin Slaughter „Fałszywy świadek” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Fałszywy świadek” to mocny thriller, w którym autorka każe swoim postaciom skonfrontować się z dramatyczną przeszłością. To, co było dawniej, wraca w najmniej spodziewanym momencie i nie da się od tego uciec.

Joanna Kapica-Curzytek

Krótko o książkach: Z pandemią w tle
[Karin Slaughter „Fałszywy świadek” - recenzja]

„Fałszywy świadek” to mocny thriller, w którym autorka każe swoim postaciom skonfrontować się z dramatyczną przeszłością. To, co było dawniej, wraca w najmniej spodziewanym momencie i nie da się od tego uciec.

Karin Slaughter
‹Fałszywy świadek›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFałszywy świadek
Tytuł oryginalnyFalse Witness
Data wydania27 października 2021
Autor
PrzekładDorota Stadnik
Wydawca HarperCollins Polska
ISBN978-83-276-7597-2
Format480s. 145×215mm
Cena41,99
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Leigh Collier jest dobrze sytuowaną adwokatką. Jedynie rozwód (dosyć przyjazny i w miarę bezstresowy) zakłócił harmonię jej życia, poza tym może ona w pełni skupić się na karierze. Jej nastoletnia córka mieszka przez większość czasu z ojcem. Pewnego dnia Leigh otrzymuje sprawę karną, którą musi się zająć w trybie pilnym. Szybko się okazuje, że klient jest dobrze jej znany. Świat jest jednak bardzo mały…
Z początku wydaje się, że będzie to thriller na miarę Grishama, w którym logicznie poprowadzona akcja będzie zmierzała do finału na sali sądowej. Jednak w miarę rozwoju akcji stopniowo przekonujemy się, że życie Leigh ma sporo cieni. Najmroczniejszym z nich jest sprawa pewnego zabójstwa sprzed około dwudziestu lat.
Leigh ma także młodszą siostrę, Callie, która ma, niestety, mniej szczęścia i na drabinie społecznej znajduje się dokładnie po przeciwnej stronie. Życie Callie zostało pokazane niezwykle realistycznie. Autorka pozwala nam jednak zobaczyć, że obecna sytuacja, w której znajduje się młoda kobieta, nie jest do końca przez nią zawiniona. Czasami całe zło świata spada na kogoś przypadkowo, niszcząc bezpowrotnie całe życie. Pozostaje trauma, z którą nie zawsze można się uporać.
Schemat tej powieści jest trochę podobny do innego thrillera Slaughter: „Dobra córka”. Tam też mieliśmy dwie siostry, których życie naznaczone było dramatycznym wydarzeniem sprzed lat. „Fałszywy świadek” jest napisany o wiele lepiej, fabuła ma tempo, puls i „nerw”. Wypada mi jednak przestrzec, że książka jest chwilami bardzo drastyczna, zwłaszcza jej fragmenty dotyczące narkomanii i związanych z nią skutków zdrowotnych. Lektura (zwłaszcza w końcowych fragmentach) jest więc tylko dla odbiorców o silnych nerwach.
Karin Slaughter zdecydowała się wzbogacić akcję swojej powieści o realia związane z pandemią COVID-19, co z pewnością w miarę upływu czasu będzie nabierać dodatkowego waloru historycznego. Mam jednak wrażenie, że im bliżej końca książki, tym mniej związanych z tym szczegółów. Może były przeszkodą w szybkim prowadzeniu akcji? Z drugiej strony, mogły przecież wnieść więcej dramaturgii. Nie ma jednak wątpliwości, że „Fałszywy świadek” to jedna z pierwszych powieści uwzględniających pandemię w tle fabuły.
Autorka w posłowiu wymienia i analizuje społeczne skutki pandemii, deklarując, że wszystkie te tematy zostały poruszone w powieści. Nie wszystkie jednak wybrzmiewają tak samo wyraziście, przynajmniej ja tego w „Fałszywym świadku” nie dostrzegam. Najważniejszymi wątkami są tu bez wątpienia problemy związane z mizoginią i przemocą wobec kobiet. Nigdy dosyć, aby o nich mówić, także w powieściach zaliczanych do literatury popularnej.
koniec
15 sierpnia 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Sceny z życia gangstera
Miłosz Cybowski

17 VI 2024

„Człowiek yakuzy” Jake’a Adelsteina to pozycja bardzo przeciętna. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że wyszła spod pióra doświadczonego dziennikarza, który spędził w Japonii aż dwadzieścia lat.

więcej »

Jak wyprowadzić świat z kryzysu?
Miłosz Cybowski

15 VI 2024

„Zamieszanie z liberalizmem” Francisa Fukuyamy to książka, w której więcej miejsca poświęcono na wyjaśnianie podstawowych zagadnień politycznych i ideologicznych niż na prezentację prób wyjścia z kryzysu.

więcej »

PRL w kryminale: „Piękny Lolo”, „Sucha Rączka” i „Hiszpan”
Sebastian Chosiński

14 VI 2024

Jest w tej powieści Anny Kłodzińskiej dużo nostalgii i sporo obrazków obyczajowych, portretujących środowisko praskiego półświatka. Widać, że autorka, pracując jednocześnie jako reporterka kryminalna, znała ten temat na wylot. Dzięki temu „Jak śmierć jest cicha” wypada bardzo przekonująco. Aż dziw, że przez niemal pół wieku ta historia z kapitanem Szczęsnym w roli głównej pozostawała praktycznie nieznana, będąc jedynie zapomnianym „gazetowcem”.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Z tego cyklu

Matka królów
— Joanna Kapica-Curzytek

Komu mogłoby zależeć?
— Joanna Kapica-Curzytek

Głęboki rozdźwięk
— Joanna Kapica-Curzytek

Fenomenalna
— Joanna Kapica-Curzytek

Miłość i …
— Joanna Kapica-Curzytek

Trudne decyzje i wybory
— Joanna Kapica-Curzytek

Lodowa archeologia
— Miłosz Cybowski

Drugie dno
— Joanna Kapica-Curzytek

Dojrzewanie
— Joanna Kapica-Curzytek

Ludzie i ich problemy
— Miłosz Cybowski

Tegoż twórcy

Nie oglądać się za siebie
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Wielka powieść europejska?
— Joanna Kapica-Curzytek

Marzenia skrojone na miarę
— Joanna Kapica-Curzytek

Alchemia
— Joanna Kapica-Curzytek

Odtrutka na szkolną traumę
— Joanna Kapica-Curzytek

Fakty i wyobraźnia
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.