Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Dan Simmons
‹Upadek Hyperiona›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
100,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUpadek Hyperiona
Tytuł oryginalnyThe Fall of Hyperion
Data wydania27 czerwca 2008
Autor
PrzekładWojciech Szypuła
Wydawca MAG
CyklHyperion
ISBN978-83-7480-087-7
Format656s. 135×205mm; oprawa twarda
Cena49,—
Gatunekfantastyka
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Władcy Bólu strzeż się, strzeż
[Dan Simmons „Upadek Hyperiona” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Słabe cykle powieściowe mają to do siebie, że zwykle nie potrafią utrzymać poziomu kolejnych części, tonąc w odmętach rozwodnionej akcji. Simmons uniknął tego głównie dzięki temu, że „Upadek Hyperiona” to właściwie nie kontynuacja, a po prostu druga część podzielonej na połowę fabuły. A poza tym „Hyperion” nie jest słaby. Jest jednym z najlepszych.

Jakub Gałka

Władcy Bólu strzeż się, strzeż
[Dan Simmons „Upadek Hyperiona” - recenzja]

Słabe cykle powieściowe mają to do siebie, że zwykle nie potrafią utrzymać poziomu kolejnych części, tonąc w odmętach rozwodnionej akcji. Simmons uniknął tego głównie dzięki temu, że „Upadek Hyperiona” to właściwie nie kontynuacja, a po prostu druga część podzielonej na połowę fabuły. A poza tym „Hyperion” nie jest słaby. Jest jednym z najlepszych.

Dan Simmons
‹Upadek Hyperiona›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
100,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUpadek Hyperiona
Tytuł oryginalnyThe Fall of Hyperion
Data wydania27 czerwca 2008
Autor
PrzekładWojciech Szypuła
Wydawca MAG
CyklHyperion
ISBN978-83-7480-087-7
Format656s. 135×205mm; oprawa twarda
Cena49,—
Gatunekfantastyka
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
„Upadek Hyperiona” (w poprzednim wydaniu znany jako „Zagłada Hyperiona”) to bezpośrednia kontynuacja pierwszej części cyklu – znów obserwujemy losy pielgrzymów, zdążających do Grobowców Czasu na tytułowej planecie, choć tym razem są oni częściowo przesunięci w cień. Na pierwszy plan wysuwają się za to zmagania Hegemonii z Intruzami, którzy dzięki serii sprytnych wybiegów przechylają szalę zwycięstwa na swoją stronę. Autor wprowadza też kilka nowych postaci – między innymi poznajemy bliżej przewodniczącą Senatu Meinę Gladstone i jej nadwornego artystę o niezwykłych zdolnościach i pochodzeniu, Josepha Severna. Nie zabraknie oczywiście inteligentnych maszyn, przerażającego Chyżwara i nawiązań do twórczości Johna Keatsa.
„Upadek” jest książką inną. Pierwsza część cyklu (po kilku latach Simmons dopisał kolejną dylogię – „Endymion” i „Triumf Endymiona”) oszałamiała wizją świata, a jednocześnie nosiła znamiona przypowieści. W „Hyperionie” pisarz mistrzowsko pokazał historię przyszłości przez pryzmat losów pojedynczych, konkretnych osób, a równocześnie, opowiadając o każdej z nich, składał w pewnym sensie hołd konwencjom od lat obecnym w literaturze science fiction. W fabule „Hyperiona” znalazło się miejsce i na motyw spotkania z niezrozumiałymi obcymi, i na detektywistyczną opowieść zahaczającą o cyberpunk. Jednocześnie Simmons nie szczędził sił, by wykreować aurę tajemniczości i swoistego mistycyzmu – zarówno postać Chyżwara, jak i osoby poszczególnych pielgrzymów można było odbierać symbolicznie.
W „Upadku” na pierwszy plan wysuwa się intryga i, jak się okazuje, to nie najbardziej poetyckie i alegoryczne historie Uczonego czy Kapłana są najważniejsze, ale bardziej realistyczna opowieść Detektywa. Dołożyć do tego można, jak to zwykle z sequelami bywa, mniejszą liczbę zaskoczeń dla czytelnika – świat jest już ukształtowany i Simmons jedynie odsłania jego kolejne karty i tajemnice, wprowadzając niewiele rzeczy nowych (co nie zmienia faktu, że niektóre sceny, jak choćby rozmowa z informatycznym bóstwem, to prawdziwy majstersztyk i zostają na długo nawet w pamięci oczytanego fana science fiction). Wszystko to daje w sumie opowieść spaceoperową – mamy wyrazistych bohaterów, coraz klarowniejszych wrogów i jasny cel, który trzeba osiągnąć. Owszem, można próbować interpretować całość dylogii jako rozważania na temat stagnacji cywilizacji czy przestrogę przed niekontrolowanym postępem albo zagłębić się w odczytywania nawiązań do oryginalnych poematów Keatsa, ale w samym „Upadku” na pierwszym planie zdecydowanie jest akcja: wojny i intrygi na kosmiczną skalę.
Oczywiście nie znaczy to, że mamy do czynienia z powieścią słabą, wręcz przeciwnie. „Upadek Hyperiona” to wciąż Dan Simmons w najwyższej formie1), sprawnie prowadzący fabułę, dobrze charakteryzujący bohaterów, zgrabnie zamykający wątki i bijący na głowę 99% pisarzy SF liczbą i jakością pomysłów. Owszem, można narzekać, że tym razem to „tylko” space opera, ale za to jaka!
koniec
17 listopada 2008
1) No dobrze, przyznaję, w wyższej był w pierwszym „Hyperionie” i po latach w dylogii „Ilion”/„Olimp”.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Przeczytaj to jeszcze raz: Kraj strachów dziecinnych
— Dawid Kantor

Umieranie w śniegu
— Anna Nieznaj

Thriller nadprzyrodzony
— Miłosz Cybowski

Czytając (dobre) science fiction
— Daniel Markiewicz

Śmierć na lodach Arktyki
— Tomasz Kujawski

Przeczytaj to jeszcze raz: Między realizmem a fantastyką
— Miłosz Cybowski

Esensja czyta: Grudzień 2012
— Kamil Armacki, Jacek Jaciubek, Anna Kańtoch, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Beatrycze Nowicka, Konrad Wągrowski

Potwór z Londynu
— Jacek Jaciubek

Esensja czyta: Październik 2012
— Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady

Esensja czyta: Październik 2011
— Jędrzej Burszta, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Joanna Słupek, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nieprawdziwi detektywi
— Jakub Gałka

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Wszyscy za jednego
— Jakub Gałka

Pacjent zmarł, po czym wstał jako zombie
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Jakub Gałka, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jarosław Robak, Beatrycze Nowicka, Łukasz Bodurka

Przygody drugoplanowe
— Jakub Gałka

Ranking, który spadł na Ziemię
— Sebastian Chosiński, Artur Chruściel, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Ludzie jak krewetki
— Jakub Gałka

Katana zamiast pazurów
— Jakub Gałka

Trzy siostry Thorgala
— Jakub Gałka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.