Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Muzyka

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

muzyczne

więcej »

Zapowiedzi

Jordan Rudess
‹Notes on a dream›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNotes on a dream
Wykonawca / KompozytorJordan Rudess
Data wydania2 lipca 2009
NośnikCD
Czas trwania53:23
Gatunekrock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
CD1
1) Through Her Eyes5:22
2) Lifting Shadows Off a Dream6:05
3) Perpetuum Mobile2:13
4) The Silent Man4:24
5) Another Day5:35
6) Hollow Years4:11
7) The Grand Escapement4:20
8) The Spirit Carries On5:44
9) Speak To Me6:55
10) The Answer Lies Within4:15
11) Collision Point1:09
12) Vacant3:18
Wyszukaj / Kup

Nowe szaty króla
[Jordan Rudess „Notes on a dream” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dla tych, którym nie przypadła do gustu najnowsza płyta Dream Theater, Jordan Rudess - klawiszowiec tej grupy - przygotował miłą niespodziankę. Wydał album „Notes on a dream”, na którym znalazły się znane utwory nowojorskich progmetalowców w zupełnie odmiennej formie. Trzeba przyznać, że wywracają dotychczasowy wizerunek do góry nogami.

Przemysław Dobrzyński

Nowe szaty króla
[Jordan Rudess „Notes on a dream” - recenzja]

Dla tych, którym nie przypadła do gustu najnowsza płyta Dream Theater, Jordan Rudess - klawiszowiec tej grupy - przygotował miłą niespodziankę. Wydał album „Notes on a dream”, na którym znalazły się znane utwory nowojorskich progmetalowców w zupełnie odmiennej formie. Trzeba przyznać, że wywracają dotychczasowy wizerunek do góry nogami.

Jordan Rudess
‹Notes on a dream›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNotes on a dream
Wykonawca / KompozytorJordan Rudess
Data wydania2 lipca 2009
NośnikCD
Czas trwania53:23
Gatunekrock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
CD1
1) Through Her Eyes5:22
2) Lifting Shadows Off a Dream6:05
3) Perpetuum Mobile2:13
4) The Silent Man4:24
5) Another Day5:35
6) Hollow Years4:11
7) The Grand Escapement4:20
8) The Spirit Carries On5:44
9) Speak To Me6:55
10) The Answer Lies Within4:15
11) Collision Point1:09
12) Vacant3:18
Wyszukaj / Kup
Jordan Rudess swą muzyczną podróż zaczynał jeszcze w latach 80. Udzielał się w różnych projektach mało znanych muzyków, zdobywając jednocześnie renomę jednego z najzdolniejszych klawiszowców w Stanach. W 1993 roku nagrał swą pierwszą solową płytę zatytułowaną „Listen”, która przyniosła mu wielkie uznanie krytyki. Punktem zwrotnym w jego karierze był rok 1998 i udział w projekcie Liquid Tension Experiment, w którym po raz pierwszy spotkał się z członkami Dream Theater – perkusistą Mike′em Portnoyem oraz gitarzystą Johnem Petruccim (w projekcie na basie grał nie byle kto, bo sam Tony Levin, znany choćby z King Crimson czy długoletniej współpracy z Peterem Gabrielem). To właśnie wtedy członkowie Teatru Marzeń, będąc pod wrażeniem nieprzeciętnych umiejętności Rudessa, zaproponowali mu, by przyłączył się do zespołu - co zrobił bez wahania. I tak od 1999 roku oraz albumu „Metropolis pt. 2” Jordan Rudess nieprzerwanie pozostaje w szeregach najbardziej znanego progmetalowego zespołu na świecie.
Teraz, z okazji 10-lecia współpracy z Teatrem Marzeń, wydał kolejny solowy album będący zestawem dziewięciu instrumentalnych wersji utworów Dream Theater (trzy pozostałe kompozycje są wyłącznie jego autorstwa) zaaranżowanych wyłącznie na fortepian. Pomysł ten okazał się genialny w swojej prostocie. Nie ma tu perkusji, basu, gitary elektrycznej ani syntezatorów - tworzy to niezwykle kameralną i wyrafinowaną atmosferę, w której możemy się poczuć, jakbyśmy słuchali Brahmsa, a nie utworów progmetalowej kapeli.
Oczywiście Rudess nie poszedł na łatwiznę i nie odegrał mechanicznie utworów Dream Theater nuta w nutę. W każdym z nich są dodatkowe smaczki, nowe interpretacje, wariacje. Niektóre kawałki trudno za pierwszym razem rozpoznać (np. „Another Day”). Są też takie, które pozostały właściwie w niezmienionej formie, ale w fortepianowej aranżacji zyskały na dostojności („Hollow Years”). Wszystko to sprawia, że słuchacz zaczyna zupełnie inaczej postrzegać utwory autorstwa muzyków Teatru Marzeń. Przede wszystkim płyta ta pozwala przekonać się, że nie są oni tylko i wyłącznie mechanicznymi wymiataczami, ale też wybitnymi kompozytorami, co nie każdy potrafi dostrzec w gąszczu wirtuozerskich popisów, które można usłyszeć w oryginalnych wersjach.
Ci, którzy mieli okazję usłyszeć próbkę możliwości Rudessa, wiedzą, że należy on do ścisłej czołówki współczesnych pianistów. Jeśli jednak ktoś w to nie wierzył, to album „Notes on a dream” nie pozostawia żadnych wątpliwości. Płyta ta stanowi nie tylko swego rodzaju podsumowanie jego obecności w Dream Theater, ale jest też elementarzem jego drogi jako muzyka i artysty. Nie brak tu zarówno przyprawiających o zawrót głowy, szalonych popisów, jak i spokojnych, pięknych i stonowanych dźwięków.
„Notes on a dream” to wyjątkowe wydawnictwo. Stanowi pomost pomiędzy często przenikającymi się światami muzyki klasycznej i progresywnej. Warto je poznać, by przekonać się, że podziały w muzyce są sztuczne i nie należy się ich kurczowo trzymać.
koniec
2 października 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tu miejsce na labirynt…: Ente wcielenie Magmy
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Chociaż poprzednia płyta Rhùn, czyli „Tozïh”, ukazała się już niemal rok temu, najnowsza, której muzycy nadali tytuł „Tozzos”, wcale nie zawiera nagrań powstałych bądź zarejestrowanych później. Oba materiały są owocami tej samej sesji. Trudno dziwić się więc, że i stylistycznie są sobie bliźniacze.

więcej »

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
Sebastian Chosiński

25 IV 2024

Arild Andersen to w świecie europejskiego jazzu postać pomnikowa. Kontrabasista nie lubi jednak przesiadywać na cokole. Mimo że za rok będzie świętować osiemdziesiąte urodziny, wciąż koncertuje i nagrywa. Na dodatek kolejnymi produkcjami udowadnia, że jest bardzo daleki od odcinania kuponów. „As Time Passes” to nagrany z muzykami młodszymi od Norwega o kilkadziesiąt lat album, który sprawi mnóstwo radości wszystkim wielbicielom nordic-jazzu.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Oniryczne żałobne misterium
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

Martin Küchen – lider freejazzowej formacji Angles 9 – zaskakiwał już niejeden raz. Ale to, co przyszło mu na myśl w czasie pandemicznego odosobnienia, przebiło wszystko dotychczasowe. Postanowił stworzyć – opartą na starożytnym greckim micie i „Odysei” Homera – jazzową operę. Do współpracy zaprosił wokalistkę Elle-Kari Sander, kolegów z Angles oraz kwartet smyczkowy. Tak narodziło się „The Death of Kalypso”.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż autora

Nihil Novi
— Przemysław Dobrzyński

Ostateczna granica?
— Przemysław Dobrzyński

Supergrupa: Reaktywacja
— Przemysław Dobrzyński

Czarne chmury nad Teatrem Marzeń
— Przemysław Dobrzyński

Potęga boskiego głosu
— Przemysław Dobrzyński

Przeboje w purpurowym deszczu
— Przemysław Dobrzyński

Pustynia pełna dźwięków
— Przemysław Dobrzyński

A imię jego 44:44
— Przemysław Dobrzyński

Nowoczesne oblicze metalu
— Przemysław Dobrzyński

Green Day w trzech aktach
— Przemysław Dobrzyński

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.