Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Aukcja internetowa – Sztuka Współczesna

Agra-Art
Agra-Art Dom Aukcyjny zaprasza na internetową aukcję sztuki współczesnej – do 28 lutego (wtorek).

Agra-Art

Aukcja internetowa – Sztuka Współczesna

Agra-Art Dom Aukcyjny zaprasza na internetową aukcję sztuki współczesnej – do 28 lutego (wtorek).
Na aukcjach Agry-Art można licytować przez Internet w czasie rzeczywistym razem z salą (Aukcje Live).
Każdy, kto korzysta z Internetu może śledzić jej przebieg, a osoby, które zarejestrowały się w serwisie Agry – bez względu na to gdzie się znajdują – mogą licytować. Tak jak w przypadku klasycznych aukcji wszystkie obrazy można oglądać w internecie kub w katalogu aukcyjnym. Zachęcamy także do prenumeraty naszych katalogów. Wszystkie obrazy będą wystawione w galerii Agry przy ul. Wilczej 55/63 w Warszawie.
Nowosielski Jerzy - Akt, 1997, serigrafia barwna, papier kremowy, 78.5×57.5 cm
Nowosielski Jerzy - Akt, 1997, serigrafia barwna, papier kremowy, 78.5×57.5 cm
Jerzy Nowosielski w 1940 zaczął studia w Kunstgewerbeschule w Krakowie. W 1942 przebywał przez niecały rok w Ławrze św. Jana Chrzciciela pod Lwowem. Studiował tam sztukę malowania i historię ikon. Po powrocie do Krakowa w 1943 nawiązał ponowne kontakty z kręgiem przyszłej Grupy Krakowskiej. Po wojnie kontynuował studia w ASP w Krakowie pod kierunkiem prof. Eugeniusza Eibischa (1945-1947). Na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w 1948/49 pokazał obrazy utrzymane w nurcie abstrakcji geometrycznej. W latach socrealizmu nie wystawiał, zajmując się w tym czasie scenografią oraz malowaniem cerkwi i kościołów. W 1955 w Łodzi zaprezentował swą pierwszą wystawę indywidualną, w 1956 wziął udział w XXVIII Biennale w Wenecji. W latach 1957-1962 był pedagogiem w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi, następnie w Akademii krakowskiej, gdzie wykładał na Wydziale Malarstwa do przejścia na emeryturę w 1993. W drugiej połowie lat 50. osiągnął charakterystyczny styl aktów, pejzaży i scen figuralnych we wnętrzach, który zawdzięczał swej fascynacji ikoną i doświadczeniom z malarstwem sakralnym. W 1976 podjął na nowo realizacje monumentalne, wykonując m.in. malowidła ścienne, stacje Drogi Krzyżowej i projekty witraży w kościele Opatrzności Bożej w Wesołej pod Warszawą (1976-1979). Artysta powszechnie uznawany był za autorytet w dziedzinie sztuki zakorzenionej w wartościach duchowych. Jerzy Nowosielski zmarł 21 lutego 2011 w Krakowie.
Dwurnik Edward - Zazdrosny dereń, 2011, akwarela, tempera, papier, 29×20.5 cm
Dwurnik Edward - Zazdrosny dereń, 2011, akwarela, tempera, papier, 29×20.5 cm
Edward Dwurnik (ur. w Radzyminie 19 IV 1943) studiował malarstwo w ASP w Warszawie (1963-1970), jednak jako swego „mistrza” wymienia Nikifora. Jego to prace, zobaczone po raz pierwszy w 1965, zainspirowały ówczesnego studenta III roku do narysowania pierwszych prac z cyklu „Podróże autostopem”, który kontynuuje do dziś. W 1972-1978 powstawał cykl „Sportowcy”, w którym portretowane były, dodajmy – kąśliwie, typowe postaci z lat 70. Równolegle od 1975 powstawał cykl „Robotnicy”, który kulminował w okresie „Solidarności” 1980-1981. Za prace z tego cyklu Dwurnik otrzymał w 1981 Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, natomiast za obrazy z cyklu „Warszawa” (1981), proroczo zapowiadające stan wojenny – Nagrodę Kulturalną „Solidarności” podziemnej w 1983. W latach 80. malarstwo Dwurnika przybrało wyraz ekspresyjny i dramatyczny. Powstające w tej dekadzie obrazy miały niejednokrotnie wymowę polityczną, przybierały też kostium historyczny, tak czy inaczej odnoszący się do współczesnych spraw i realiów. Cykl „Droga na Wschód” (1989-91) upamiętniał ofiary stalinizmu, natomiast cykl „Od Grudnia do Czerwca” (1990-94) – ofiary stanu wojennego. Zarówno ideowe, jak i czysto malarskie walory tych prac przyniosły artyście ogromne uznanie, zarówno w kraju jak i za granicą. Jego wyrazem była prestiżowa nagroda Fundacji Coutts & Co w Zurychu (1992). W latach 90. powstają cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem": „Niebieskie miasta” (od 1993) i „Diagonale” (od 1996), jak również kompozycje nowego typu, jak widoki morskie (cykl „Błękitne”, 1992-93) czy cykl „Wyliczanka” (1996-99). Artysta wiele wystawia, miał ok. 100 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, brał też udział w licznych wystawach i festiwalach krajowych i międzynarodowych, m.in.: X Biennale Sztuki Współczesnej, Menton 1974, Documenta 7, Kassel 1982, 5th Biennale, Sydney 1985, XIX Biennale Sztuki, Sao Paulo 1987; Olimpiada Sztuki, Seul 1988. Równolegle z malarstwem uprawia rysunek, collage, grafikę warsztatową (litografia, techniki metalowe, kserografia, stemple) i użytkową (ilustracja, plakaty do własnych wystaw indywidualnych).
Zin Wiktor - Chaty na skraju lasu, 1978, pastel sepiowy, papier, 29.6×41.7 cm
Zin Wiktor - Chaty na skraju lasu, 1978, pastel sepiowy, papier, 29.6×41.7 cm
Wiktor Zin w 1950 ukończył studia na Wydziale Architektury Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. W 1952 uzyskał tytuł doktora, w 1959 – doktora habilitowanego, w 1967 – profesora nadzwyczajnego, w 1979 – profesora zwyczajnego. Do 1949 pracował jako asystent i adiunkt w macierzystej uczelni, następnie w Politechnice Krakowskiej, gdzie kierował Instytutem Historii Architektury i Konserwacji Zabytków. W latach 1962-1967 był dziekanem Wydziału Architektury. Obok pracy naukowej działał na rzecz zabytków Krakowa i całego kraju, pełniąc funkcje m. in. Głównego Architekta Pracowni Konserwacji Zabytków Krakowa (1958-1964), kierownika badań Staromiejskiego Zespołu Krakowa (1960-1975), przewodniczącego Krakowskiej Komisji Konserwatorskiej (1970-1978), prezesa i wiceprezesa Towarzystwa Miłośników Historii i Zabytków Krakowa. W latach 1977-1981 był wiceministrem Kultury i Sztuki oraz Generalnym Konserwatorem Zabytków. W latach 70. zdobył szeroką popularność jako gospodarz telewizyjnego cyklu „Piórkiem i węglem”, w którym przybliżał tradycję i piękno polskiej architektury, rysując w trakcie wykładów jej widoki i detale. Prowadził też inne cykle telewizyjne i audycje radiowe, m. in. w Radio Bis. Jest doktorem honoris causa Uniwersytetu w Budapeszcie (1979) i Politechniki Krakowskiej (1998), laureatem europejskiej Nagrody Herdera (1980), członkiem Meksykańskiej Akademii Architektury. W latach 90. związał się z Europejską Akademią Sztuk w Warszawie, wykładał też na Politechnice Krakowskiej i w AGH oraz w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Zmarł 17 maja 2007 w Rzeszowie.
Maśluszczak Franciszek - Dom, 2003, akwarela, papier, 27.5×20 cm
Maśluszczak Franciszek - Dom, 2003, akwarela, papier, 27.5×20 cm
Franciszek Maśluszczak studiował na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie, który ukończył w 1974. Od 1975 wykłada na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Od 1970 współpracuje jako grafik i rysownik z czasopismami, m. in. „Ty i Ja”, „Literatura”, „Szpilki”, „Sztuka”, „Polityka”, „Tygodnik Literacki”, „Gazeta Wyborcza”, „Rzeczpospolita”, „Arkusz”. Należał do szerokiego grona artystów, którzy współtworzyli zjawisko określane jako nowa figuracja lat 70., generacja „Nowego Wyrazu” lub ruch „O poprawę”. Miał wiele wystaw indywidualnych, wielokrotnie wystawiał też na pokazach zbiorowych w kraju i za granicą. Zdobył popularność i renomę charakterystycznymi obrazami, zazwyczaj niewielkiego formatu, przedstawiającymi figuralne sceny z udziałem postaci o swojskim, jarmarczno-groteskowym wyglądzie. W latach 80. artysta włączył się w ruch niezależnego życia artystycznego, biorąc udział m. in. w wystawach w pracowniach prywatnych. Obok malarstwa i rysunku Maśluszczak tworzy ilustracje książkowe (Jeremi Przybora, „Kabaret jeszcze Starszych Panów”, 1980; Ryszard Schubert, „Panna Lilianka”, 1983; Rena Marciniak, „Ślub na gruzach Warszawy”, 1990; Roald Dahl, „Wielkomilud”, 1991; Agnieszka Taborska, „Die Mondgeister”, 1996; „W malinowym dżemie”, 1996), projektuje też okładki i plakaty. Jest autorem obrazu ołtarzowego w kościele oo. franciszkanów w Warszawie. Jego twórczość jest reprezentowana w czołowych kolekcjach muzealnych w kraju oraz w Tokio i Gandawie.
Duda Gracz Jerzy - Portret chorego fachowca, atrament pióro, papier zeszytowy w kratkę, 21×15 cm
Duda Gracz Jerzy - Portret chorego fachowca, atrament pióro, papier zeszytowy w kratkę, 21×15 cm
Jerzy Duda Gracz – malarz, rysownik, scenograf, pedagog. Dyplom w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Grafiki w Katowicach otrzymał w 1968. W latach 1976-82 był wykładowcą tej uczelni, następnie profesorem Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Wykładał również w Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie (1992-2001). Jego malarstwo charakteryzuje się wirtuozerią warsztatową i dbałością o szczegóły. Uprawiał sztukę w szeroko pojętej konwencji realistycznej z dominującą deformacją postaci i groteską. Tworzył świat o demaskatorskim charakterze, posługując się językiem publicystyki i alegorii. Jest autorem kilku większych realizacji m.in. plafonu „Przemienienia” w kościele w Toporowie (1995) oraz cykli „Golgota Jasnogórska” w klasztorze OO Paulinów w Częstochowie (2000/2001). Artysta ma w swoim dorobku ponad 180 wystaw indywidualnych w kraju oraz za granicą (m.in. w Berlinie, Londynie, Paryżu, Moskwie, Rzymie, Wiedniu, Florencji, Düsseldorfie, Chicago, New Delhi, Monachium, Nowym Jorku i in.). Uczestniczył w około 300 wystawach ogólnopolskich i międzynarodowych prezentacjach sztuki polskiej. Reprezentował Polskę m.in. na XLI Biennale Sztuki w Wenecji w 1984, na XX i XXI Światowych Targach Sztuki w Kolonii w 1986 i 1987 oraz na EXPO ’92 w Sewilli. Obrazy Jerzego Dudy Gracza znajdują się w kolekcjach Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu i Gdańsku, w Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Collegium Maius w Krakowie, Muzeum Ziemi PAN w Warszawie, w zbiorach sztuki na Jasnej Górze w Częstochowie i w innych muzeach okręgowych i miejskich oraz w kolekcjach prywatnych, m.in. W. Ochmana i W. Fibaka; za granicą – w zbiorach Uffizi we Florencji, w Muzeum im. Puszkina w Moskwie, Muzeum Miejskim w Gandawie, w Fundacji „BAWAG” w Wiedniu i Kolekcji Watykańskiej oraz w galeriach i kolekcjach Austrii, Belgii, Czech, Danii, Francji, Holandii, Izraela, Japonii, Kanady, Meksyku, Norwegii, Rosji, Szwecji, Szwajcarii, USA, Wenezueli, Wielkiej Brytanii, we Włoszech i na Węgrzech. Zmarł 5 listopada 2004 w Łagowie.
koniec
25 lutego 2012
Agra-Art Dom Aukcyjny – Galeria
00-679 Warszawa, ul. Wilcza 60
tel. +48 22 625 08 08
fax +48 22 625 06 09
Czynne: w dni powszednie od godz. 11:00 do 18:00, w soboty od 11:00 do 15:00

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Czy zawód programisty to wciąż przyszłościowa profesja?

26 IV 2024

Od kilku lat w branży IT dało się zaobserwować pewien zastój w zapotrzebowaniu na informatyków i programistów. Wśród osób kształcących się w tym właśnie kierunku spowodowało to niemałą panikę. Czy jest się czego obawiać?

więcej »

Znak i kolor w Radomiu
MCS „Elektrownia”

19 IV 2024

Rajmund Ziemski
Znak i kolor
Wernisaż: 12 kwietnia 2024
Wystawa czynna do 8 września 2024
Kuratorzy: Katarzyna Ziemska i Paweł Witkowski

więcej »

Promocja: Przebarwienia na twarzy - jak sobie z nimi radzić?

19 IV 2024

Przebarwienia na twarzy mogą mieć naprawdę różne pochodzenie. Mogą być wynikiem zarówno działania słońca, jak i zmian hormonalnych, stanów zapalnych, a także niewłaściwej pielęgnacji skóry. Zobacz jak sobie radzić z przebarwieniami.

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

Agra-Art
— Aukcja internetowa w Agra-Art

Agra-Art
— Aukcja Dzieł Sztuki w Warszawie

Agra-Art
— Fangor, Nowosielski, Yerka w Agra-Art

Agra-Art
— Beksiński, Dwurnik, Yerka w Agra-Art

Agra-Art
— Aukcja sztuki dawnej i współczesnej w Warszawie

Agra-Art
— Aukcja internetowa – Sztuka Współczesna

Agra-Art
— Aukcja wybitnych obrazów 18 marca

Agra-Art Dom Aukcyjny
— Podkowiński, Chełmoński, Boznańska w Agra-Art

Agra-Art Dom Aukcyjny
— Sztuka dawna i współczesna na aukcji w Warszawie

Agra-Art Dom Aukcyjny
— Aukcja wybitnych obrazów w Warszawie

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.