Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Podkowiński, Chełmoński, Boznańska w Agra-Art

Agra-Art
Dom Aukcyjny Agra-Art zaprasza na aukcję dzieł sztuki w dniu 4 grudnia 2011 – wszystkie obiekty można już oglądać na agraart.pl i w naszej Galerii.

Agra-Art

Podkowiński, Chełmoński, Boznańska w Agra-Art

Dom Aukcyjny Agra-Art zaprasza na aukcję dzieł sztuki w dniu 4 grudnia 2011 – wszystkie obiekty można już oglądać na agraart.pl i w naszej Galerii.
Teodor Axentowicz | AKT W ZŁOCISTEJ DRAPERII, PRZED 1920 | pastel, karton | 100 x 70 cm
Teodor Axentowicz | AKT W ZŁOCISTEJ DRAPERII, PRZED 1920 | pastel, karton | 100 x 70 cm
Teodor Axentowicz (1859-1938) – malarz, pastelista, litograf – był, w swoim czasie, jednym z najbardziej znanych i cenionych malarzy polskich. Kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, a następnie uzupełniał studia w Paryżu, gdzie przebywał przez kilkanaście lat. Brał udział w paryskich Salonach; w 1890 otrzymał członkostwo Société Nationale des Beaux-Arts. W tym czasie wielokrotnie wyjeżdżał też do Londynu.
W 1895 powrócił do kraju i zamieszkał na stałe w Krakowie, powołany na profesora tamtejszej Szkoły Sztuk Pięknych (od 1900 Akademii). W uczelni tej nauczał nieprzerwanie do 1934, dwukrotnie pełniąc funkcję rektora. Był jednym z członków-założycieli Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, członkiem wiedeńskiej „Secesji” i współpracownikiem jej pisma „Ver Sacrum”. Powodzenie przyniosły mu zwłaszcza idealizowane wizerunki wytwornych dam oraz wdzięczne portrety dziecięce. Malował też obrazy o tematyce rodzajowej; był jednym z pierwszych malarzy Huculszczyzny i Hucułów.
Tworzył obrazy historyczne i kompozycje symboliczne związane z upływem czasu i przemijaniem. We wczesnym, monachijskim okresie były to obrazy utrzymane w duchu akademickiego realizmu; na późniejszą twórczość artysty wywarło wpływ angielskie malarstwo XVIII w. oraz dzieła malarzy współczesnych – Boldoniego, Whistlera, Sargenta. Jego obrazy cechuje dekoracyjność, elegancja, świeżość subtelnej gamy kolorów i delikatna secesyjna stylizacja.
Początkowo malował olejno i akwarelą, a po 1890 przede wszystkim mistrzowsko opanowaną techniką pastelu. Zajmował się ilustratorstwem i litografią, projektował plakaty wystaw „Sztuki”.
Olga Boznańska | PORTRET MĘŻCZYZNY, 1919 | olej, tektura | 75.7 x 53.5 cm
Olga Boznańska | PORTRET MĘŻCZYZNY, 1919 | olej, tektura | 75.7 x 53.5 cm
Olga Boznańska (1865-1940) – wybitna malarka polska – kształciła się w Krakowie, początkowo pod kierunkiem matki, nauczycielki rysunków Eugenii Mondan, później prywatnie u J. Siedleckiego i K.Pochwalskiego. W latach 1884-1886 uczęszczała także na Wyższe Kursy Artystyczne dla Kobiet Adriana Baranieckiego, pracując pod kierunkiem H. Lipińskiego i A.Piotrowskiego. W 1886 wyjechała do Monachium gdzie studiowała jeszcze u Karla Kricherdorfa i Wilhelma Dürra. Od 1889 pracowała samodzielnie i miała w Monachium własną pracownię. W 1895 nauczała w prywatnej szkole malarstwa Theodora Humla. Z Monachium wielokrotnie jeździła do kraju, a także do Francji i Szwajcarii. W 1898 przeniosła się na stałe do Paryża, gdzie – przez lata – była jedną z czołowych postaci polskiej kolonii artystycznej. Debiutowała w roku 1886 na wystawie w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych i odtąd stale uczestniczyła w wystawach krajowych i zagranicznych, zdobywając medale i wyróżnienia. W roku 1910 otrzymała francuską Legię Honorową, w roku 1938 order Polonia Restituta. Należała do wielu znaczących – polskich i europejskich – stowarzyszeń artystycznych. Główną domeną jej twórczości był portret – we wcześniejszym, monachijskim okresie często cało postaciowy, monumentalny i zwarty w formie; w czasach paryskich bardziej kameralny, nastrojowy, o zróżnicowanych walorowo plamach barwnych podporządkowanych dominacji jednego tonu, gubiących kontury i zacierających ostrość planów. Malowała też martwe natury i, stosunkowo rzadko, pejzaże miejskie oraz kompozycje rodzajowe.
Józef Chełmoński | ZA CHRUSTEM, 1902 | olej, płótno | 60.5 x 99 cm
Józef Chełmoński | ZA CHRUSTEM, 1902 | olej, płótno | 60.5 x 99 cm
Józef Chełmoński (1849-1914) – malarz realista, czołowy reprezentant warszawskiego środowiska artystycznego schyłku XIX i początku XX wieku; jeden z największych polskich pejzażystów, niezrównany mistrz obrazów z motywami animalistycznymi – szczególnie koni w ruchu, twórca barwnach scen rodzajowych z życia wsi polskiej i ukraińskiej. Uczeń Wojciecha Gersona i monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych, dwanaście lat spędził w Paryżu, gdzie wystawiał na oficjalnych Salonach i odnosił wielkie sukcesy. Po powrocie do kraju osiadł w małym majątku Kuklówce na Mazowszu, gdzie podjął ponownie studia z natury, tworząc wyciszone i pogłębione pejzaże, urozmaicone niekiedy sylwetkami zwierząt i ptaków, często o wymowie symbolicznej.
Julian Fałat | STAW W OSIEKU, 1917 | akwarela, papier | 52 x 92.5 cm
Julian Fałat | STAW W OSIEKU, 1917 | akwarela, papier | 52 x 92.5 cm
Julian Fałat (1853-1929) – malarz i pedagog – jeden z najwybitniejszych artystów polskich okresu przełomu XIX i XX wieku, członek polskich i europejskich stowarzyszeń twórczych oraz Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie, wielokrotnie odznaczany medalami na wystawach międzynarodowych. Studiował malarstwo u Władysława Łuszczkiewicza i Leona Dembowskiego w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie (1868-71 i 1881) i w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium u Alexandra Strähubera i Johana Leonhardta Raaba (1877-80). Po studiach spędził kilka miesięcy w Rzymie, w 1884 był w Paryżu i w Hiszpanii, a w 1885 odbył podróż morską dookoła świata. W 1886 podczas polowania u ks. Radziwiłłów w Nieświeżu poznał późniejszego cesarza Niemiec Wilhelma II – dla którego następnie w latach 1886-95 pracował w Berlinie jako malarz nadworny. W latach 1894-96 współpracował z Wojciechem Kossakiem przy panoramie „Berezyna”. W 1895 został powołany na stanowisko dyrektora Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie, w której gruntownie zreformował system nauczania, przekształcając tę uczelnię w nowoczesną Akademię Sztuk Pięknych (r.1900). Do roku 1910 był rektorem Akademii; po przejściu na emeryturę osiadł w miejscowości Bystra k. Bielska. Znakomity akwarelista, malował także olejno. We wcześniejszym okresie tworzył w konwencji realistycznej, z czasem rozjaśnił i wzbogacił paletę, a w akwarelach wprowadzał rozlewną plamę barwną. Zasłynął jako malarz scen myśliwskich rozgrywających się najczęściej w zimowej scenerii; malował też pejzaże, wiejskie sceny rodzajowe, portrety, widoki miejskie.
Wojciech Kossak | NA KWATERĘ. SPOTKANIE Z PRZYSZŁĄ ŻONĄ, 1889 | olej, płótno | 55 x 75 cm
Wojciech Kossak | NA KWATERĘ. SPOTKANIE Z PRZYSZŁĄ ŻONĄ, 1889 | olej, płótno | 55 x 75 cm
Wojciech Kossak (1856-1942) – powszechnie znany malarz, postrzegany przede wszystkim jako świetny batalista. Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, w Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. W latach I wojny światowej pełnił służbę wojskową. Był współautorem panoram: „Racławice” (1893-1894), „Berezyna” (1895-1896), „Bitwa pod piramidami” (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej „Samosierry” (1900). Z temperamentem i swobodą tworzył szeroko malowane, dynamiczne sceny batalistyczne, historyczne, rodzajowe oraz portrety. Z upodobaniem malował konie. Jego obrazy, gloryfikujące dawne i współczesne artyście polskie wojsko i bohaterstwo żołnierzy, trafiały do patriotycznych uczuć odbiorców i cieszyły się ogromna popularnością.
Władysław Podkowiński | NA SPACERZE, 1892 | olej, płótno | 67.5 x 44.5 cm
Władysław Podkowiński | NA SPACERZE, 1892 | olej, płótno | 67.5 x 44.5 cm
Władysław Podkowiński (1866-1895) – malarz i rysownik, jeden z pierwszych polskich impresjonistów, znany jako autor głośnego obrazu Szał uniesień. Studia artystyczne rozpoczął w warszawskiej Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona (1882-1885), następnie w roku 1885/1886 kontynuował je w Akademii petersburskiej u batalisty B.P.Willewaldego. Wróciwszy do Warszawy wynajął pracownię wspólnie z zaprzyjaźnionym Józefem Pankiewiczem. W roku 1889 obaj wyjechali do Paryża, tam zetknęli się z impresjonizmem, co oddziałało na ich późniejszą twórczość. Po powrocie do kraju przebywał w Warszawie i w wiejskich majątkach przyjaciół malarzy – w Chrzęsnem, w Mokrej Wsi, a także w Sobótce w Sandomierskiem. Malował wówczas impresjonistycznie traktowane, czasem ożywiane sztafażem, pejzaże, widoki miejskie i portrety. Od roku 1892 tworzył także odmienne w kolorycie i nastroju kompozycje o treściach symbolicznych i literackich – Taniec szkieletów (1892), Szał uniesień (1893), Marsz żałobny Chopina (1894).
Leopold Schmutzler | DZIEWCZYNA Z GITARĄ | olej, tektura | 99.5 x 70.5 cm
Leopold Schmutzler | DZIEWCZYNA Z GITARĄ | olej, tektura | 99.5 x 70.5 cm
Leopold Schmutzler (1864-1941) – austriacki malarz scen rodzajowych i portrecista. Studia malarskie rozpoczął w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu pod kierunkiem Ch.Grepenkela, A.Eisemengera i L.C.Müllera. Następnie kształcił się w Akademii monachijskiej u O.Siętza. Czynny głównie w Monachium, okresowo przebywał w Rzymie, Paryżu, wyjeżdżał także do Nowego Jorku. Malował eleganckie sceny salonowe i portrety pięknych kobiet stylizowane na rokoko i empire. Obrazy artysty znajdują się w muzeach w Norymberdze, w Budapeszcie, w zbiorach Nowej Pinakoteki w Monachium i w licznych kolekcjach prywatnych.
koniec
29 listopada 2011
Agra-Art Dom Aukcyjny – Galeria
00-679 Warszawa, ul. Wilcza 60
tel. +48 22 625 08 08
fax +48 22 625 06 09
Czynne: w dni powszednie od godz. 11:00 do 18:00, w soboty od 11:00 do 15:00

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Znak i kolor w Radomiu
MCS „Elektrownia”

19 IV 2024

Rajmund Ziemski
Znak i kolor
Wernisaż: 12 kwietnia 2024
Wystawa czynna do 8 września 2024
Kuratorzy: Katarzyna Ziemska i Paweł Witkowski

więcej »

Promocja: Przebarwienia na twarzy - jak sobie z nimi radzić?

19 IV 2024

Przebarwienia na twarzy mogą mieć naprawdę różne pochodzenie. Mogą być wynikiem zarówno działania słońca, jak i zmian hormonalnych, stanów zapalnych, a także niewłaściwej pielęgnacji skóry. Zobacz jak sobie radzić z przebarwieniami.

więcej »

Zwierzę Ci się, kochanie, w Zielonej Górze
BWA Zielona Góra

16 IV 2024

Nati Krawtz – Zwierzę Ci się, kochanie
kuratorka: Elżbieta Nieroba
otwarcie 19.04 godzina 19:00
wystawa czynna do 19.05.2024

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

Agra-Art
— Aukcja internetowa w Agra-Art

Agra-Art
— Aukcja Dzieł Sztuki w Warszawie

Agra-Art
— Fangor, Nowosielski, Yerka w Agra-Art

Agra-Art
— Beksiński, Dwurnik, Yerka w Agra-Art

Agra-Art
— Aukcja sztuki dawnej i współczesnej w Warszawie

Agra-Art
— Aukcja internetowa – Sztuka Współczesna

Agra-Art
— Aukcja wybitnych obrazów 18 marca

Agra-Art Dom Aukcyjny
— Aukcja internetowa – Sztuka Współczesna

Agra-Art Dom Aukcyjny
— Sztuka dawna i współczesna na aukcji w Warszawie

Agra-Art Dom Aukcyjny
— Aukcja wybitnych obrazów w Warszawie

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.