Zatracić się w bezgłosie w ToruniuCSW „Znaki Czasu” Od 19 kwietnia do 19 maja w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu odbędzie się wystawa pt. „Zatracić się w bezgłosie”.
CSW „Znaki Czasu”Zatracić się w bezgłosie w ToruniuOd 19 kwietnia do 19 maja w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu odbędzie się wystawa pt. „Zatracić się w bezgłosie”. W ramach programu globalnej promocji wielkich włoskich artystów, których dzieła wchodzą w skład prestiżowej Kolekcji Farnesina, Dział Promocji Kultury Włoskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych organizuje w Toruniu, Budapeszcie i Atenach wystawę jednej z głównych postaci włoskiej sztuki współczesnej – Carli Accardi. Pierwsza odsłona objazdowej wystawy, przygotowana we współpracy z Włoskim Instytutem Kultury w Warszawie, Fundacją Malvina Menegaz per le Arti e le Culture oraz l’Associazione per l’Arte Contemporanea ZERYNTHIA, zaprezentowana zostanie w toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej. Wystawa obejmuje prace z ekspozycji prywatnej – płótna z lat 1999-2012, w większości nieprezentowane wcześniej – zatytułowanej Carla Accardi. Zatracić się w bezgłosie i zorganizowanej w siedzibie Fondazione Menegaz; zawiera także kilka starszych prac wykonanych między 1969 a 1972 rokiem takich jak sicofoil’e: Rosa, Giallo, Segni Grigi, Rosanero, Verdenero (Różowy, Żółty, Szare Znaki, Różowoczarny, Zielonoczarny), kilka dzieł trójwymiarowych, na przykład: Ombrellini (Parasolki) z 1999 roku i Onda (Fala) z przełomu 2008/2009 roku, oraz dwa płótna należące do Kolekcji Farnesina. Jak pisze jedna z kuratorek wystawy, Laura Cherubini, celem prezentacji jest ukazanie najnowszych dzieł tej wielkiej włoskiej artystki, zdolnej do odradzania się jak niewielu innych twórców. Przedstawiona seria obrazów charakteryzuje się wielką świeżością i innowacyjnością, dialogując z niektórymi dziełami – także trójwymiarowymi – inspirowanymi tematem przeźroczystości. Z kolei Maria Rosa Sossai podkreśla, że w osobowości Accardi zadziwia odrzucenie jakiejkolwiek retoryki aktu twórczego i pragnienie przypisania kwestii natury formalnej konkretnemu codziennemu trudowi artysty. Carla Accardi (ur. w Trapani w 1924 r.) to jedyna kobieta wchodząca w skład grupy Forma1 i jedna z najważniejszych przedstawicielek abstrakcjonizmu włoskiego. Swoim poszukiwaniom nadaje nowy wymiar, a jednocześnie pozostaje wierna własnemu niepowtarzalnemu stylowi. Jej sześćdziesięcioletnią drogę twórczą charakteryzuje radykalna, a jednocześnie radosna wolność wyrazu; prowadząc nieprzerwany dialog z materią, Accardi eksploruje zarówno dwuwymiarowość malarstwa, jak i trójwymiarowość rzeźby i architektury. Od 1946 roku mieszka w Rzymie, gdzie przykuwa uwagę krytyków i środowiska kultury nieformalnej obrazami, na których przeważają białe znaki na czarnym tle. W latach 60. przezwycięża płaską powierzchnię i wymyśla formy przestrzenne utworzone z sicofoil’u, na których kreśli układy przeźroczystych kolorów. W latach 70. stosunek do przestrzeni przekłada się na serię Tende (Namioty), struktur możliwych do zamieszkania i przejścia. W kolejnej dekadzie układy chromatyczne pokrywają surowe płótna, a w latach 90. w jej twórczości dominuje znak płynny i oplatający. Obecnie Carla Accardi mieszka i pracuje w Rzymie. Od początku wyróżnia się na tle krajobrazu artystycznego i w 1964 roku – przedstawiona przez Carlę Lonzi – pojawia się z własną salą ekspozycyjną na Biennale w Wenecji; powraca tam także w 1976, 1978 i w 1988 roku. Ponadto w tych latach uczestniczy w wystawach retrospektywnych grupy Forma1 oraz awangardy włoskiej lat pięćdziesiątych. W 1996 roku zostaje członkiem Accademia di Brera, a w 1997 roku wchodzi w skład – jako doradca – Komisji Biennale w Wenecji. Ostatnia dekada to czas ważnych wystaw własnych i zbiorowych zorganizowanych przy P.S.1 Contemporary Art Center w Nowym Jorku (2001, pod kuratelą Carolin Christiv-Bakargiev), Musée d’Art Moderne de la Ville w Paryżu (2002, pod kuratelą Laurence’a Bossego i Hansa Ulricha Obrista), na Biennale w Wenecji (2003, własna sala ekspozycyjna), przy Martha Herford Museum pod kuratelą Jana Hoeta (2007, wraz z pracami Lucio Fontany). ![]() 20 kwietnia 2013
87-100 Toruń, Wały gen. Sikorskiego 13 tel. +56 657 62 00 fax +56 621 07 24 |
„Anna z Bronowic”
Wystawa czasowa w Rydlówce
25.06.2024-15.09.2024
Każda kultura ma swoje unikalne podejście do pielęgnacji skóry, oparte na tradycji, lokalnych zasobach i wiedzy przekazywanej z pokolenia na pokolenie. Obecnie możemy czerpać z mądrości różnych narodów, aby lepiej zadbać o swoją skórę. W tym artykule przedstawiamy kilka naturalnych metod pielęgnacji cery, które sprawdziły się w różnych zakątkach świata.
więcej »Nic nie robię nic – Tomasz Opania
Z cyklu SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
18.06–9.07.2024
kurator: Marcin Mierzicki
GSB – Etap 21: Stożek - Ustroń
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 20: Węgierska Górka – Stożek
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 19: Hala Miziowa – Węgierska Górka
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 18: Markowe Szczawiny – Hala Miziowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 17: Hala Krupowa – Markowe Szczawiny
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 16: Skawa – Hala Krupowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 15: Turbacz – Skawa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 14: Krościenko nad Dunajcem - Turbacz
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 13: Przehyba – Krościenko nad Dunajcem
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 12: Hala Łabowska - Przehyba
— Marcin Grabiński
CSW „Znaki Czasu”
— Moda i design w Toruniu
CSW „Znaki Czasu”
— David Lynch. Silence And Dynamism w Toruniu
CSW „Znaki Czasu”
— Sum ergo sum w Toruniu
CSW „Znaki Czasu”
— Tu jesteśmy w Toruniu
CSW „Znaki Czasu”
— Evolution w Toruniu
CSW „Znaki Czasu”
— Czyste Wody w Toruniu
CSW „Znaki Czasu”
— Obnażeni i okaleczeni Bryana Adamsa w Toruniu
CSW „Znaki Czasu”
— Gdy rozum śni/Skarby kolekcji Sandretto Re Rebaudengo w Toruniu
CSW „Znaki Czasu”
— Take 5 w Toruniu
CSW „Znaki Czasu”
— Państwo wojny w Toruniu