Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Zatracić się w bezgłosie w Toruniu

CSW „Znaki Czasu”
Od 19 kwietnia do 19 maja w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu odbędzie się wystawa pt. „Zatracić się w bezgłosie”.

CSW „Znaki Czasu”

Zatracić się w bezgłosie w Toruniu

Od 19 kwietnia do 19 maja w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu odbędzie się wystawa pt. „Zatracić się w bezgłosie”.
W ramach programu globalnej promocji wielkich włoskich artystów, których dzieła wchodzą w skład prestiżowej Kolekcji Farnesina, Dział Promocji Kultury Włoskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych organizuje w Toruniu, Budapeszcie i Atenach wystawę jednej z głównych postaci włoskiej sztuki współczesnej – Carli Accardi.
Pierwsza odsłona objazdowej wystawy, przygotowana we współpracy z Włoskim Instytutem Kultury w Warszawie, Fundacją Malvina Menegaz per le Arti e le Culture oraz l’Associazione per l’Arte Contemporanea ZERYNTHIA, zaprezentowana zostanie w toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej. Wystawa obejmuje prace z ekspozycji prywatnej – płótna z lat 1999-2012, w większości nieprezentowane wcześniej – zatytułowanej Carla Accardi. Zatracić się w bezgłosie i zorganizowanej w siedzibie Fondazione Menegaz; zawiera także kilka starszych prac wykonanych między 1969 a 1972 rokiem takich jak sicofoil’e: Rosa, Giallo, Segni Grigi, Rosanero, Verdenero (Różowy, Żółty, Szare Znaki, Różowoczarny, Zielonoczarny), kilka dzieł trójwymiarowych, na przykład: Ombrellini (Parasolki) z 1999 roku i Onda (Fala) z przełomu 2008/2009 roku, oraz dwa płótna należące do Kolekcji Farnesina.
Jak pisze jedna z kuratorek wystawy, Laura Cherubini, celem prezentacji jest ukazanie najnowszych dzieł tej wielkiej włoskiej artystki, zdolnej do odradzania się jak niewielu innych twórców. Przedstawiona seria obrazów charakteryzuje się wielką świeżością i innowacyjnością, dialogując z niektórymi dziełami – także trójwymiarowymi – inspirowanymi tematem przeźroczystości. Z kolei Maria Rosa Sossai podkreśla, że w osobowości Accardi zadziwia odrzucenie jakiejkolwiek retoryki aktu twórczego i pragnienie przypisania kwestii natury formalnej konkretnemu codziennemu trudowi artysty.
Carla Accardi (ur. w Trapani w 1924 r.) to jedyna kobieta wchodząca w skład grupy Forma1 i jedna z najważniejszych przedstawicielek abstrakcjonizmu włoskiego. Swoim poszukiwaniom nadaje nowy wymiar, a jednocześnie pozostaje wierna własnemu niepowtarzalnemu stylowi. Jej sześćdziesięcioletnią drogę twórczą charakteryzuje radykalna, a jednocześnie radosna wolność wyrazu; prowadząc nieprzerwany dialog z materią, Accardi eksploruje zarówno dwuwymiarowość malarstwa, jak i trójwymiarowość rzeźby i architektury. Od 1946 roku mieszka w Rzymie, gdzie przykuwa uwagę krytyków i środowiska kultury nieformalnej obrazami, na których przeważają białe znaki na czarnym tle. W latach 60. przezwycięża płaską powierzchnię i wymyśla formy przestrzenne utworzone z sicofoil’u, na których kreśli układy przeźroczystych kolorów. W latach 70. stosunek do przestrzeni przekłada się na serię Tende (Namioty), struktur możliwych do zamieszkania i przejścia. W kolejnej dekadzie układy chromatyczne pokrywają surowe płótna, a w latach 90. w jej twórczości dominuje znak płynny i oplatający.
Obecnie Carla Accardi mieszka i pracuje w Rzymie. Od początku wyróżnia się na tle krajobrazu artystycznego i w 1964 roku – przedstawiona przez Carlę Lonzi – pojawia się z własną salą ekspozycyjną na Biennale w Wenecji; powraca tam także w 1976, 1978 i w 1988 roku. Ponadto w tych latach uczestniczy w wystawach retrospektywnych grupy Forma1 oraz awangardy włoskiej lat pięćdziesiątych. W 1996 roku zostaje członkiem Accademia di Brera, a w 1997 roku wchodzi w skład – jako doradca – Komisji Biennale w Wenecji. Ostatnia dekada to czas ważnych wystaw własnych i zbiorowych zorganizowanych przy P.S.1 Contemporary Art Center w Nowym Jorku (2001, pod kuratelą Carolin Christiv-Bakargiev), Musée d’Art Moderne de la Ville w Paryżu (2002, pod kuratelą Laurence’a Bossego i Hansa Ulricha Obrista), na Biennale w Wenecji (2003, własna sala ekspozycyjna), przy Martha Herford Museum pod kuratelą Jana Hoeta (2007, wraz z pracami Lucio Fontany).
koniec
20 kwietnia 2013
Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”
87-100 Toruń, Wały gen. Sikorskiego 13
tel. +56 657 62 00
fax +56 621 07 24

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2013-04-19 18:00
Do: 2013-05-19
CSW „Znaki Czasu”, Toruń, Wały gen. Sikorskiego 13

Najnowsze

Anna z Bronowic w Krakowie
Muzeum Krakowa: Rydlówka

26 VI 2024

„Anna z Bronowic”
Wystawa czasowa w Rydlówce
25.06.2024-15.09.2024

więcej »

Promocja: Naturalne metody pielęgnacji cery. Sekrety piękna z całego świata

25 VI 2024

Każda kultura ma swoje unikalne podejście do pielęgnacji skóry, oparte na tradycji, lokalnych zasobach i wiedzy przekazywanej z pokolenia na pokolenie. Obecnie możemy czerpać z mądrości różnych narodów, aby lepiej zadbać o swoją skórę. W tym artykule przedstawiamy kilka naturalnych metod pielęgnacji cery, które sprawdziły się w różnych zakątkach świata.

więcej »

Nic nie robię nic we Wrocławiu
Galeria Entropia

21 VI 2024

Nic nie robię nic – Tomasz Opania
Z cyklu SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
18.06–9.07.2024
kurator: Marcin Mierzicki

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

CSW „Znaki Czasu”
— Moda i design w Toruniu

CSW „Znaki Czasu”
— David Lynch. Silence And Dynamism w Toruniu

CSW „Znaki Czasu”
— Sum ergo sum ‌w Toruniu

CSW „Znaki Czasu”
— Tu jesteśmy w Toruniu

CSW „Znaki Czasu”
— Evolution w Toruniu

CSW „Znaki Czasu”
— Czyste Wody w Toruniu

CSW „Znaki Czasu”
— Obnażeni i okaleczeni Bryana Adamsa w Toruniu

CSW „Znaki Czasu”
— Gdy rozum śni/Skarby kolekcji Sandretto Re Rebaudengo w Toruniu

CSW „Znaki Czasu”
— Take 5 w Toruniu

CSW „Znaki Czasu”
— Państwo wojny w Toruniu

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.