Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Punxdefektuozoz we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
Laureana Toledo i Dr Lakra: PUNXDEFEKTUOZOZ. Work in progress | 9.10.15–23.11.15 | Wystawa | Wernisaż: 9.10.15 (piątek), godz. 18.00, wstęp wolny

Muzeum Współczesne Wrocław

Punxdefektuozoz we Wrocławiu

Laureana Toledo i Dr Lakra: PUNXDEFEKTUOZOZ. Work in progress | 9.10.15–23.11.15 | Wystawa | Wernisaż: 9.10.15 (piątek), godz. 18.00, wstęp wolny
Dr Lakra i Laureana Toledo są artystami wizualnymi z Meksyku. W 2014 roku postanowili nakręcić film o początkach kultury punk w mieście Meksyk. Odwiedzili swoich przyjaciół i archiwa w celu skonstruowania narracji, która przedstawiłaby to złożone zjawisko w szerszym, społeczno-ekonomicznym kontekście. Wystawa w Muzeum Współczesnym Wrocław prezentuje fragmenty powstającego dokumentu, fotografie oraz ulotki, fanziny i winyle, które niegdyś wypełniały alejki targu El Tianguis del Chopo ‒ głównego punktu wymiany nagrań muzycznych oraz miejsca debaty dotyczącej zmian zachodzących w konsekwencji zniszczeń wywołanych w mieście przez trzęsienia ziemi 19 i 20 września 1985. Oddolna solidarność i niezgoda na zastany porządek, tak charakterystyczne dla postawy punk, stały się kluczowym warunkiem przetrwania w mieście, w którym katastrofa naturalna odsłoniła nadużycia władzy, oszustwa budowlane, korupcję i brak szacunku dla ludzkiego życia.
Mauricio Acevedo “Ardilla”, Bez tytułu (Foco), odbitka kolorowa, 1991
Mauricio Acevedo “Ardilla”, Bez tytułu (Foco), odbitka kolorowa, 1991
Wystawa ukazuje także ambiwalencję punka, który, jako moda, w oczach artystów uosabia kulturową kolonizację nadchodzącą z Zachodu, niemniej jednak jako postawa jest fundamentem sprzeciwu wobec podziału na centrum i peryferie. Tytuł „Punxdefektuozoz” odnosi się także do niedoskonałej jakości prezentowanych materiałów, jak np. nieostrość fotografii. Skupienie się na wadach pozwala na podkreślenie odrębności doświadczenia punka meksykańskiego od punka brytyjskiego, który został profesjonalnie i skrupulatnie zarejestrowany przez telewizję, przemysł muzyczny i prasę popularną. Zawartość wystawy ma szansę wybrzmieć znacząco we Wrocławiu, który również przeżył wstrząs polityczny i społeczny w momencie wprowadzenia stanu wojennego w grudniu 1981 i w odpowiedzi na niego miasto stało się kluczowym miejscem kultury undergroundowej i punk.
Nieznany fotograf, Bez tytułu (Illy Bleeding i Arianne Pellicer z grupy Size), odbitka czarno-biała, ok. 1987
Nieznany fotograf, Bez tytułu (Illy Bleeding i Arianne Pellicer z grupy Size), odbitka czarno-biała, ok. 1987
Laureana Toledo (ur. 1970, Ixtepec, Oaxaca, Meksyk) mieszka i pracuje w Londynie i Meksyku. Artystka zwraca się ku różnym mediom, np. tekst, książka, fotografie, obrazy, aby systematycznie i regularnie analizować istniejące narracje i dynamikę między kulturą popularną a jej odbiorcami. W podobny sposób Laureana Toledo podchodzi do historii muzyki rockowej, chociażby w takich działaniach, jak powołanie do życia zespołu The Limit specjalizującego się w coverach czy współpraca z Johnem Taylorem, basistą Duran Duran, przy okazji projektu Correspondencia. Jej ostatni projekt, zatytułowany Order and Progress, to wielopoziomowe studium kolonializmu na przykładzie regionu Isthmus w Meksyku i wpływu, jaki miała na to miejsce budowa linii kolejowej. Toledo od 1996 roku pracowała jako redaktorka, nauczycielka, pisarka i niezależna kuratorka w Meksyku i za granicą. Jest współzałożycielką SOMA, przestrzeni artystycznej w mieście Meksyk i członkinią Sistema Nacional de Creadores Grant, także w Meksyku. Toledo była rezydentką ISCP w Nowym Jorku w 2004 roku i Gasworks w Londynie w 2009 oraz laureatką nagrody The Cisneros Fontanals Art Foundation za swój dotychczasowy dorobek. W 2014 została zaproszona do zrealizowania rzeźby-fontanny w Muzeum Sztuk Współczesnych w Meksyku.
Dr Lakra (Jerónimo López Ramírez, ur. 1972, Meksyk) jest uznanym artystą tatuażystą mieszkającym w Oaxaca w Meksyku. Praktykuje w dziedzinie wielu mediów: rysunku, malarstwa, tatuażu, murali i asamblażu. Działania Lakry są swobodne i często obrazoburcze. Artysta eksploruje przenikanie się życia i śmierci, a także tak zwanej kultury wysokiej i niskiej, powołując tym samym do życia przedstawienia, które jednocześnie przyciągają i odpychają. Zainteresowanie Lakry przenoszeniem motywów popularnych i wernakularnych do wyabstrahowanego świata sztuki wysokiej prowokuje zakwestionowanie idei smaku i kultury, dobra i zła, cywilizacji i barbarzyństwa. Mimo że artysta odwołuje się do ciała i pożądania w bardzo dosłowny sposób, jak w przypadku portretów dawno nieżyjących modelek, charakteryzujących się prowokacyjną i czasami agresywną seksualnością, jego praca wykracza poza dosłowną rzeczywistość ciała, krwi i seksu w stronę metafory.
Carlos Somonte, Bez tytułu (Punks), odbitka czarno-biała, 1987
Carlos Somonte, Bez tytułu (Punks), odbitka czarno-biała, 1987
Ana Punk ‒ członkini grupy CHAPS. Była członkinią punkowej grupy Virginidad Sacudida (Shaked Virginity) i aktywnie współpracowała z Ruchem Zapatystów w Chiapas. W 1991 roku na podstawie historii swojego życia napisała scenariusz i wystąpiła w filmie „Alma Punk” (reż. Sarah Minter). Jest założycielką takich zinów, jak „Cambio Radical”, „Fuerza Positiva” i „Amor y Rabia”.
Thrasher ‒ muzyk, członek najbardziej rozpoznawalnych zespołów punkowych w Meksyku – Masacre 68 i Atoxxxico, oraz wielu innych. Założyciel wytwórni Puro Pinche ruido (Just Fucking Noise) oraz miejsca wymiany kaset i winyli w Mexico City – Bazar del Vinil, Cassette y Camiseta arrumbada. Brał udział w projekcie Anarquist Library oraz wydawał takie fanziny, jak „Cambio Radical”, „Fuerza Positiva„ i „PPR”. Obecnie gra z grupami Cthulhu, Cacofonia i AK 47.
koniec
9 października 2015
Muzeum Współczesne Wrocław
53-681 Wrocław, Plac Strzegomski 2a
tel. 71 356 42 50
Czynne: Po 10–18; Wt zamknięte; Śr–Ni 12–20
Wstęp: normalny: 10 zł, ulgowy: 5 zł, rodzinny: 15 zł, grupowy: 7 zł (min. 15 osób); dzieci do lat 6 wstęp wolny; w czwartki wstęp bezpłatny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2015-10-09 18:00
Do: 2015-11-23
Muzeum Współczesne Wrocław, Wrocław, Plac Strzegomski 2a

Najnowsze

Renkas w Chorzowie
Galeria MM

29 IV 2024

Kaja Renkas – grafika / 20-lecie pracy twórczej
6 maja 2024, 18:00 – 24 maja 2024, 18:00

więcej »

Sytuacja jest doskonała we Wrocławiu
Galeria Entropia

28 IV 2024

Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki

więcej »

Promocja: Dostawca wody do firm - transport Gratis na terenie Polski

27 IV 2024

Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Współczesne Wrocław
— North America we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Zenity we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Borderline we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— The Crowd Man we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Ołtarze we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Malarz polski we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Obrazośnienie we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Superpozycje we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Topiel we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Czas – okruchy, fragmenty, znaki we Wrocławiu

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.