Taniec duszy w KrakowieManggha Zhang Minjie Taniec duszy | wernisaż: 20.01.2017 g. 18:00 | czas trwania: 21.01.2017 – 21.05.2017
MangghaTaniec duszy w KrakowieZhang Minjie Taniec duszy | wernisaż: 20.01.2017 g. 18:00 | czas trwania: 21.01.2017 – 21.05.2017 Zhang Minjie urodził się w 1959 roku w Tangshan w Chinach. Miasto Tangshan, położone w północnej części prowincji Hebei, posiada długą i przejmującą historię. Istnieją dowody, że starożytne ludy pracowały na tej urodzajnej ziemi już 4000 lat temu. W dzieje regionu wplecionych jest wiele kultur, między innymi rolnicze, pochodzące z centralnej równiny i z obszarów otaczających morze. Miasto jest jednak bardziej znane z niszczycielskiego trzęsienia ziemi z 1976 roku, o sile 7,8 stopnia w skali Richtera . Katastrofa zniszczyła nie tylko całe stulecie postępu przemysłowego w mieście, lecz również pochłonęła życie około 270 000 osób. Ponadto 164 000 ludzi odniosło ciężkie obrażenia, co sklasyfikowało tę klęskę żywiołową jako największe trzęsienie ziemi XX wieku pod względem liczby ofiar śmiertelnych. Na rok przed tym zdarzeniem Zhang Minjie ukończył liceum i zamierzał rozpocząć studia artystyczne. Niestety, przywódcy Rewolucji Kulturalnej wysłali go na rok prac rolniczych, obejmujących wyplatanie koszy, drenowanie rzek i żniwa. Po zakończeniu pracy w 1976 roku, artysta wrócił do dystryktu Fengnan w mieście Tangshan, gdzie rozpoczął pracę jako scenograf i jednocześnie podjął studia w zakresie malarstwa. Nieoczekiwane trzęsienie ziemi ponownie zmieniło jego życie. Podczas katastrofy uwięziony został pod gruzami domu, a uratowany dopiero po wielu godzinach. Jego siostra zmarła, nie miała tyle szczęścia co reszta rodziny(…) Już w 1991 roku Zhang Minjie został absolwentem Centralnej Akademii Sztuki w Pekinie i odkrył swój charakterystyczny styl. Jest on rozpoznawalny na pierwszy rzut oka dzięki charakterystycznej atmosferze „ścisku”, osiągniętej poprzez obsesyjne powtarzanie elementów – ludzi, koni lub fragmentów ścian i murów. Swoisty horror vacui , w którym każdy centymetr kwadratowy powierzchni jest wypełniony szczegółami, przedstawia kompulsywną aktywność zarówno w przygotowaniu matrycy, jak i prowadzeniu narracji. Wiele z tych pierwszych prac graficznych Zhanga ukazywało żołnierzy i prostych ludzi, obrazując działania anonimowej fortecy lub miasta, które wygląda jak scena. W dziełach tych szczególną uwagę zwracającą identyczne kostiumy postaci i ich wymowne gesty. Zdradzają one przywiązanie artysty do szczegółu i udowadniają jego umiejętność obserwacji jako scenografa, są jednak dalekie od przedstawiania codziennego życia. Powtarzające się figury urozmaicają dwuwymiarowość grafiki indywidualnymi osobistymi rytmami opartymi na odpowiednich wzorach. Przejmujące kompozycje, doskonale zorganizowane i kontrolowane, odzwierciedlają wyrafinowany projekt artystyczny, czasami nasycony nutą surrealistyczną(…) Prace graficzne Zhanga Minjie są jak magiczny napój wykonany przy użyciu kilku komponentów, które po wymieszaniu wybuchną, tworząc coś wyraźnie współczesnego i równocześnie zakorzenionego w tradycji. Artysta jest przede wszystkim malarzem i grafikiem, ale także rzemieślnikiem z kunsztownym talentem technicznym i rysunkowym. Jego duże, panoramiczne kompozycje sugerują wizję świata świadomego swojego dziedzictwa technicznego i kulturowego. Skupiają w warstwie narracyjnej zarówno głębokie doświadczenia osobiste jak i historyczne wydarzenia kraju. W ten sposób – poprzez ponowne wykorzystanie tradycyjnej estetyki zachodniej i wschodniej – Zhang zajmuje się wiecznie ewoluującą teraźniejszością chińskiego społeczeństwa, polityki, gospodarki i kultury Tołstoj wypowiedział kiedyś słynne słowa, że gdy malujesz swą wieś, malujesz cały świat. Zhang Minjie, poprzez liczne obrazowania swojej „wsi”, przedstawia wnikliwą i uniwersalną wizję świata. Wizję o niekończących się dychotomiach wolności/ucisku, smutku/radości oraz życia lub śmierci, wyróżniającą jego niezwykły dorobek artystyczny przemawiający do nas z niezwykłą siłą. Alicia Candiani 27 stycznia 2017 |
Kaja Renkas – grafika / 20-lecie pracy twórczej
6 maja 2024, 18:00 – 24 maja 2024, 18:00
Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki
Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!
więcej »GSB – Etap 21: Stożek - Ustroń
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 20: Węgierska Górka – Stożek
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 19: Hala Miziowa – Węgierska Górka
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 18: Markowe Szczawiny – Hala Miziowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 17: Hala Krupowa – Markowe Szczawiny
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 16: Skawa – Hala Krupowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 15: Turbacz – Skawa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 14: Krościenko nad Dunajcem - Turbacz
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 13: Przehyba – Krościenko nad Dunajcem
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 12: Hala Łabowska - Przehyba
— Marcin Grabiński
Manggha
— Modernizm udomowiony w Krakowie
Manggha
— Japońska układanka w Krakowie
Manggha
— Przejrzystość w Krakowie
Manggha
— Sploty ducha, wzory codzienności w Krakowie
Manggha
— Kaligrafia japońska w Krakowie
Manggha
— Turboprorok w Krakowie
Manggha
— Obrazy patrzące w Krakowie
Manggha
— Szkoda wyrzucić w Krakowie
Manggha
— Kachō – ga w Krakowie
Manggha
— Wprost 1966–1986 w Krakowie