Odbite
w oku ważki
góry.
Przejrzystość w KrakowieManggha Przejrzystość. Rysunki inspirowane Miłoszem | Monika Wanyura-Kurosad | Czas trwania: 8.07.2017–3.09.2017
MangghaPrzejrzystość w KrakowiePrzejrzystość. Rysunki inspirowane Miłoszem | Monika Wanyura-Kurosad | Czas trwania: 8.07.2017–3.09.2017 Monika Wanyura-Kurosad o wystawie: Odbite Issa [tłumaczenie: Czesław Miłosz] Rzeczy wielkie mieszczą się wewnątrz myśli. Świat i życie, przetworzone i wykrystalizowane, zamknięte są w małej formie. Przejrzystość, będąc stanem umysłu, przepływa poprzez czas i obejmuje różne wymiary życia. Towarzyszy jej zrozumienie wartości i piękna chwili, zatrzymanie się w biegu codzienności. Japońskie haiku jest notacją myśli przeszywającej umysł, refleksją, w której zastyga fragment życia. Sięgając po wiersz dotykam pamięci i przeszłości, ludzkich historii i uczuć. Przenikanie wskroś czasu i przestrzeni przekładam na cykl rysunków oraz instalację. Szukam światła. Jego przebicie, założone na samym początku, jest jednym z najważniejszych elementów strukturalnych rysunku. Zadrażnia lub rozpręża napięcia w kompozycji, rozbiega się niczym nerw. Tryptyki, otwarte na przepływające światło, układają się w narracyjne opowieści. Odrywają się one od jakiegokolwiek obrazowania realistycznego w stronę impresji i interpretacji. Wyrażają myśl odłożoną do archiwum pamięci. Instalacja skomponowana została z rysunków wykonanych tuszem oraz z malarskich abstrakcji na papierze ryżowym. Małe rysunki istnieją w przestrzeni czystego koloru. Czerwień jest dominantą, falą energii, pulsacją. Arkusze unoszą się w przestrzeni, w której ruch powietrza powoduje zawirowania i wibracje. Prace tworzą oddychającą, drżącą płaszczyznę obrazu. W nim scala się i rozpada świat. Pojedyncze wrażenia, historie, obrazy są już zatarte. Powleczone mgiełką niepamięci, prześwietlone blaskiem. Tworzą złożony, wielopłaszczyznowy obraz. Niczym w oku ważki. MONIKA WANYURA-KUROSAD – grafik, scenograf. Absolwentka Wydziału Grafiki w Katowicach, Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Druku Wklęsłego oraz w Pracowni Malarstwa w 1996 roku. Doktorat w specjalności scenografia w 2010 roku. Pracuje w Katedrze Scenografii ASP w Krakowie. Zajmuje się grafiką, rysunkiem, sztuką książki, wzięła udział w ponad 80 wystawach w Polsce i za granicą. Laureatka nagród i wyróżnień w dziedzinie grafiki i malarstwa, w tym:
Wystawa towarzysząca Krakowskim Spotkaniom Artystycznym 2017 – KONFIGURACJE. Malarstwo Rzeźba Rysunek. Organizator: Związek Polskich Artystów Plastyków Okręg Krakowski 8 lipca 2017 |
Kaja Renkas – grafika / 20-lecie pracy twórczej
6 maja 2024, 18:00 – 24 maja 2024, 18:00
Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki
Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!
więcej »GSB – Etap 21: Stożek - Ustroń
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 20: Węgierska Górka – Stożek
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 19: Hala Miziowa – Węgierska Górka
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 18: Markowe Szczawiny – Hala Miziowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 17: Hala Krupowa – Markowe Szczawiny
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 16: Skawa – Hala Krupowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 15: Turbacz – Skawa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 14: Krościenko nad Dunajcem - Turbacz
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 13: Przehyba – Krościenko nad Dunajcem
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 12: Hala Łabowska - Przehyba
— Marcin Grabiński
Manggha
— Modernizm udomowiony w Krakowie
Manggha
— Japońska układanka w Krakowie
Manggha
— Sploty ducha, wzory codzienności w Krakowie
Manggha
— Kaligrafia japońska w Krakowie
Manggha
— Turboprorok w Krakowie
Manggha
— Taniec duszy w Krakowie
Manggha
— Obrazy patrzące w Krakowie
Manggha
— Szkoda wyrzucić w Krakowie
Manggha
— Kachō – ga w Krakowie
Manggha
— Wprost 1966–1986 w Krakowie