Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Michael Radford
‹Kupiec wenecki›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKupiec wenecki
Tytuł oryginalnyThe Merchant of Venice
Dystrybutor SPI
Data premiery2 czerwca 2006
ReżyseriaMichael Radford
ZdjęciaBenoît Delhomme
Scenariusz
ObsadaAl Pacino, Jeremy Irons, Joseph Fiennes, Zuleikha Robinson, Lynn Collins
MuzykaJocelyn Pook
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiLuksemburg, USA, Wielka Brytania, Włochy
Czas trwania138 min
ParametryDźwięk:DD 5.1; Format 16:9; 2.35:1
WWW
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Rzecz o mamonie i amorach z zabiegiem chirurgicznym w tle
[Michael Radford „Kupiec wenecki” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Michael Radford jest kolejnym twórcą, który sięgnął po sztukę Szekspira. Tym razem padło na kontrowersyjnego „Kupca weneckiego”. Jak w dzisiejszych czasach można pokazać postać żydowskiego lichwiarza, nie narażając się na zarzut o antysemityzm?

Karina Graj

Rzecz o mamonie i amorach z zabiegiem chirurgicznym w tle
[Michael Radford „Kupiec wenecki” - recenzja]

Michael Radford jest kolejnym twórcą, który sięgnął po sztukę Szekspira. Tym razem padło na kontrowersyjnego „Kupca weneckiego”. Jak w dzisiejszych czasach można pokazać postać żydowskiego lichwiarza, nie narażając się na zarzut o antysemityzm?

Michael Radford
‹Kupiec wenecki›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKupiec wenecki
Tytuł oryginalnyThe Merchant of Venice
Dystrybutor SPI
Data premiery2 czerwca 2006
ReżyseriaMichael Radford
ZdjęciaBenoît Delhomme
Scenariusz
ObsadaAl Pacino, Jeremy Irons, Joseph Fiennes, Zuleikha Robinson, Lynn Collins
MuzykaJocelyn Pook
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiLuksemburg, USA, Wielka Brytania, Włochy
Czas trwania138 min
ParametryDźwięk:DD 5.1; Format 16:9; 2.35:1
WWW
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Choć sama komedia nie należy do najbardziej znanych dramatów Szekspira, to postać Shylocka – jako symbolu skąpstwa i zawiści – nie jest obca ani angielskiej, ani polskiej metaforyce.
Ekranizację „Kupca weneckiego” rozpoczynają napisy, wyjaśniające sytuację Żydów w Wenecji XVI wieku. Zamknięci w getcie i pozbawieni praw do posiadania ziemi zajmowali się lichwą, co potępiane było przez chrześcijan. Dalej fabuła wiernie trzyma się szekspirowskiego dramatu. Szlachetny kupiec Antonio (Irons) zadłuża się u Żyda Shylocka (Pacino), by wspomóc finansowo młodego i przystojnego przyjaciela (Fiennes) udającego się w konkury.
Główną osią komedii jest przyjaźń. Jednak reżyser odważył się pogłębić nieco uczucie łączące Antonia i Bassania. Skoro – gdy idzie o szczęście przyjaciela – Antonio jest skłonny zaryzykować własne życie (w razie nieoddania długu w terminie Żyd ma prawo wyciąć mu funt ciała z miejsca „blisko serca”), musi mieć jakąś przekonywującą motywację. Reżyser rozwija ten wątek, przenosząc akcję rozmowy do sypialni czy pokazując przyjacielski pocałunek. Wykorzystuje też słowa samego Szekspira (Bassanio gorąco zapewnia przyjaciela, że dla niego poświęciłby żonę i dzieci).
W ogóle mężczyźni tutaj zajmują się głównie amorami, a kobiety wykazują się rozumem i przystępują do działania. Ba, żona Bassania nie tylko uratuje skórę Antoniowi, ale też za jednym zamachem weźmie męża pod pantofel.
Film oscyluje pomiędzy różnymi nastrojami. Z założenia jest to komedia, mamy więc cały arsenał szekspirowskich trików: liczne intrygi, przebieranki i zabawne postaci drugoplanowe (fanów „Skrzyni umarlaka” ucieszy postać Lancelota, którego gra aktor znany z roli religijnego pirata-analfabety bez oka). Niepokojący klimat wprowadza mroczna i duszna Wenecja rodem z filmu grozy, pełna masek i półnagich kurtyzan. Na takim tle rozgrywa się najważniejszy wątek, który opowiedziany jest już zupełnie serio. Radford umiejętnie naświetla jednowymiarowe w założeniu sceny, pokazując racje obu stron. Żyd faktycznie może wydawać się bezwzględny, ale nie lepszy jest przecież Antonio „Chodząca Szlachetność”, który publicznie opluwa i poniża Shylocka.
Tak rozłożone akcenty sprawiają, że nie wiadomo, kto jest „tym dobrym” i po czyjej stronie należy stanąć. Końcowy triumf „prawych chrześcijan” nie cieszy zbyt długo. Dużo bardziej przejmująca jest nie do końca zasłużona klęska „złego Żyda” – opuszczonego przez córkę, pozbawionego majątku i zmuszonego do zmiany wiary.
Materiały dodatkowe (10%)
Tylko zwiastun.
koniec
3 listopada 2006

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niedożywiony szkielet
Jarosław Loretz

27 V 2023

Sądząc ze „Zjadacza kości”, twórcy z początku XXI wieku uważali, że sensowne pomysły na horrory już się wyczerpały i trzeba kleić fabułę z wiórków kokosowych i szklanych paciorków.

więcej »

Młodzi w łodzi (gwiezdnej)
Jarosław Loretz

28 II 2023

A gdyby tak przenieść młodzieżową dystopię w kosmos…? Tak oto powstał film „Voyagers”.

więcej »

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Garnitury i superbohaterskie koszulki
— Karina Graj

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.