Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Ariel Zeitoun
‹Yamakasi›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułYamakasi
Tytuł oryginalnyYamakasi - Les samouraï des temps modernes
Dystrybutor Monolith
Data premiery22 lutego 2002
ReżyseriaAriel Zeitoun
ZdjęciaPhilippe Piffeteau
Scenariusz
ObsadaChâu Belle Dinh, Williams Belle, Malik Diouf, Yann Hnautra, Guylain Nguba-Boyeke, Charles Perrière, Laurent Piemontesi, Maher Kamoun, Bruno Flender, Amel Djemel
MuzykaDJ Spank, Joey Starr
Rok produkcji2001
Kraj produkcjiFrancja, Hiszpania
Czas trwania90 min
WWW
Gatunekakcja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Legenda z blokowiska
[Ariel Zeitoun „Yamakasi” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Opowieść o grupie młodych ludzi, którzy wypełniają swe życie wspinając się na wysokie budynki nie sprawia prawdopodobnie na pierwszy rzut oka dobrego wrażenia, niemniej film ogląda się przyjemnie. Owszem roi się tu od szablonowych postaci, antycypowalnych posunięć, ale nie w tym tkwi urok tej familijnej opowieści, trzeba tu użyć właściwej miary, aby obiektywnie film ocenić i zdołać się na nim dobrze bawić.

Artur Długosz

Legenda z blokowiska
[Ariel Zeitoun „Yamakasi” - recenzja]

Opowieść o grupie młodych ludzi, którzy wypełniają swe życie wspinając się na wysokie budynki nie sprawia prawdopodobnie na pierwszy rzut oka dobrego wrażenia, niemniej film ogląda się przyjemnie. Owszem roi się tu od szablonowych postaci, antycypowalnych posunięć, ale nie w tym tkwi urok tej familijnej opowieści, trzeba tu użyć właściwej miary, aby obiektywnie film ocenić i zdołać się na nim dobrze bawić.

Ariel Zeitoun
‹Yamakasi›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułYamakasi
Tytuł oryginalnyYamakasi - Les samouraï des temps modernes
Dystrybutor Monolith
Data premiery22 lutego 2002
ReżyseriaAriel Zeitoun
ZdjęciaPhilippe Piffeteau
Scenariusz
ObsadaChâu Belle Dinh, Williams Belle, Malik Diouf, Yann Hnautra, Guylain Nguba-Boyeke, Charles Perrière, Laurent Piemontesi, Maher Kamoun, Bruno Flender, Amel Djemel
MuzykaDJ Spank, Joey Starr
Rok produkcji2001
Kraj produkcjiFrancja, Hiszpania
Czas trwania90 min
WWW
Gatunekakcja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Wbrew pozorom nie jest to film głupi, czy słaby. Firmowany nazwiskiem Luca Bessona, może rozczarować, choć z drugiej strony znamienne dla tego reżysera, scenarzysty i wreszcie producenta jest to, że poszukuje on tematów oryginalnych. Opowieść o grupie młodych ludzi, którzy wypełniają swe życie wspinając się na wysokie budynki nie sprawia prawdopodobnie na pierwszy rzut oka takiego wrażenia, niemniej film ogląda się przyjemnie. Owszem roi się tu od szablonowych postaci, antycypowalnych posunięć, ale nie w tym tkwi urok tej familijnej opowieści, trzeba tu użyć właściwej miary, aby obiektywnie film ocenić i zdołać się na nim dobrze bawić.
Tytułowi yamakasi to siedmiu nastolatków, którzy witają nowy dzień z dachu wysokiego budynku, na który właśnie wspięli się po ścianach nie korzystając z żadnych zabezpieczeń. Balansując na krawędzi śmierci skaczą po dachach Paryża, zaliczają kolejne wieżowce, stając się idolami dzieciarni jednego z paryskich przedmieści, zamieszkanego, jak się wydaje, głównie przez imigrantów z Afryki, Azji, czy krajów arabskich. Znamienny zresztą jest skład yamakasi, tylko jeden Europejczyk na trzech Afrykanów, dwóch Azjatów i Araba. Yamakasi w gruncie rzeczy nie robią nic złego, nie czynią nikomu krzywdy, może poza wprawianiem w irytację mieszkańców właśnie zaliczanego budynku, którzy natychmiast wzywają policję. Lecz zwinni nastolatkowie zawsze umykają z nawet najgęściej zarzuconej policyjnej sieci. I tak oto bogu ducha winni młodzieńcy stają się utrapieniem miejscowych policjantów, ich prawdziwym wyzwaniem. Przy odrobinie dobrej woli można ten fakt potraktować symbolicznie, jako apel do francuskiej społeczności o szanse, jakie państwo to może ofiarować imigrantom. Czy musi być tak, że ci ludzie od początku skazani są znalezienie się na radarze policji, bez względu na to, jak niewinne będzie to, co robią?
Beztroskie kaskaderskie wyczyny yamakasi zostają raptownie zakwestionowane. Oto Djamel, jeden z małych chłopców, spada z drzewa. Chciał być jak yamakasi, i choć nie pozwalało mu na to jego chore serce, to jednak dziecięca ciekawość i namowy rówieśników zrobiły swoje. Chłopiec w ciężkim stanie ląduje w szpitalu, gdzie okazuje się, że konieczna jest transplantacja serca w ciągu 24 godzin. Skorumpowany lekarz znajduje dawcę, serce i ofiarowuje je za 400 tys. franków, których oczywiście rodzina dziecka nie ma. Ale yamakasi czują się odpowiedzialni za tragedię i postanawiają pieniądze zdobyć... Dramat opowieści nie należy może do tych najbardziej wyszukanych, ale jest to przecież kino familijne.
Przy prostej fabule głównym atutem filmu zostaje jego wizualna część. Iście brawurowa, jak akrobatyczne popisy głównych bohaterów, niekiedy baletowa choreografia zachwyca, jak choćby scena ratowania matki Djamela. Hiphopowa muzyka, której słuchają nastolatki dobrze wkomponowuje się w scenerię i akcję podkreślając subkulturę blokowiska. A szlachetni i sprawni yamakasi nie raz zaskakują aktorskimi umiejętnościami, obcymi większości polskich gwiazd filmu
koniec
1 kwietnia 2002

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Krótko o filmach: Kwiecień 2002
— Michał Chaciński, Artur Długosz, Dominik Herman, Eryk Remiezowicz

Tegoż autora

Zasłużyć na pamięć
— Artur Długosz

Tylko we dwoje
— Artur Długosz

Dokąd jedzie ten tramwaj?
— Artur Długosz

A na imię ma Josephine
— Artur Długosz

Cicho sza
— Artur Długosz

Dekoltem i szpadą
— Artur Długosz

Co łączy entropię i plamkę ślepą
— Artur Długosz

Gra Roku 2004
— Artur Długosz

Zabić Hitlera!
— Artur Długosz

Conan, nie Conan?
— Artur Długosz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.