Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Scandar Copti, Yaron Shani
‹Ajami›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAjami
Dystrybutor Against Gravity
Data premiery21 stycznia 2011
ReżyseriaScandar Copti, Yaron Shani
ZdjęciaBoaz Yehonatan Yaacov
Scenariusz
ObsadaFouad Habash, Nisrine Rihan, Elias Saba, Scandar Copti, Shahir Kabaha, Ranin Karim
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiIzrael, Niemcy
Czas trwania120 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Muzułmanina, żyda, chrześcijanina żywot wspólny?
[Scandar Copti, Yaron Shani „Ajami” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Czy we współczesnym świecie możliwa jest koegzystencja w jednym miejscu wyznawców judaizmu, islamu i chrześcijaństwa? Próbują na to trudne pytanie odpowiedzieć autorzy filmu „Ajami”. To co proponują Yaron Shani i Scandar Copti to ciekawa, nakręcona w formie paradokumentu historia, ilustrująca zawiłą codzienność Izraela, z aktorami – amatorami w rolach głównych.

Alicja Siwik

Muzułmanina, żyda, chrześcijanina żywot wspólny?
[Scandar Copti, Yaron Shani „Ajami” - recenzja]

Czy we współczesnym świecie możliwa jest koegzystencja w jednym miejscu wyznawców judaizmu, islamu i chrześcijaństwa? Próbują na to trudne pytanie odpowiedzieć autorzy filmu „Ajami”. To co proponują Yaron Shani i Scandar Copti to ciekawa, nakręcona w formie paradokumentu historia, ilustrująca zawiłą codzienność Izraela, z aktorami – amatorami w rolach głównych.

Scandar Copti, Yaron Shani
‹Ajami›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAjami
Dystrybutor Against Gravity
Data premiery21 stycznia 2011
ReżyseriaScandar Copti, Yaron Shani
ZdjęciaBoaz Yehonatan Yaacov
Scenariusz
ObsadaFouad Habash, Nisrine Rihan, Elias Saba, Scandar Copti, Shahir Kabaha, Ranin Karim
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiIzrael, Niemcy
Czas trwania120 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Ajami” to kolejna produkcja izraelska (tym razem zrealizowana we współpracy z Niemcami), która doczekała się szerokiej dystrybucji oraz uznania na kilku światowych festiwalach, o nominacji do Oscara nie wspominając. Ostatnimi czasy izraelskie filmy cieszą się dużym uznaniem nie tylko wśród krytyków, ale też kinomanów, by przytoczyć sukces takich obrazów jak „Walc z Baszirem” czy „Liban”.
Yaron Shani i Scandar Copti, reżyserzy i równocześnie scenarzyści filmu, umieścili akcję swego dzieła w dzielnicy Ajami, tyglu kulturowym Jaffy. Bohaterowie to mężczyźni w różnym wieku, uwikłani (często mimo woli) w świat przestępczy. Fabuła „Ajami” podzielona została na pięć rozdziałów, z których pierwsze cztery opowiadają kolejno o losach każdego z nich, a rozdział piąty łączy wszystkie wątki i domyka opowieść. Historie często nachodzą na siebie, niektóre sceny możemy oglądać z perspektywy różnych bohaterów.
Bohaterem pierwszej części jest muzułmanin Omar, który w trosce o bezpieczeństwo swojej rodziny decyduje się zejść na ścieżkę przestępczą. Jego bliscy wskutek nieprzemyślanych działań wujka, muszą zdobyć pieniądze by zapewnić sobie spokój. Do tego dochodzi jeszcze nieszczęśliwa miłość Omara do chrześcijanki, której ojciec zapewnia jemu i jego rodzinie ochronę. Gdy dowiaduje się on o miłości tych dwojga, podejmuje tragiczną dla muzułmanina decyzję. Dalej widzimy Maleka, ukrywającego się nielegalnego imigranta, który pracując „na czarno” próbuje zarobić na operację swej chorej matki. Trzecim z bohaterów jest Dando – policjant Żyd, poszukujący swojego zaginionego brata, równocześnie wraz z innymi stróżami prawa próbujący zaprowadzić porządek w Ajami. Ostatni z bohaterów to Binj, chcący wraz ze swoją dziewczyną chce zmienić swoje życie, czego początkiem ma być wyprowadzka, jednak jego plany zostaną pokrzyżowane. Losy wszystkich w miarę czasu zacieśniają się coraz bardziej, by doprowadzić do dramatycznego finału, ukazującego prawdziwe, pełne wzajemnych uprzedzeń oblicze bohaterów.
„Ajami” to próba opisu skomplikowanej rzeczywistości Bliskiego Wschodu podjęta tym razem przez dwóch reżyserów – Żyda i Palestyńczyka. Trzeba też od razu zaznaczyć, że to próba udana. Autorzy zdają sobie sprawę z całej zawiłości historii, którą przedstawiają (i nie chodzi tu o samą fabułę, a raczej o jej podłoże, będące odbiciem izraelskiej rzeczywistości), mimo to nie ułatwiają widzowi odbioru. Rozbijają chronologię, gubią wątki, a do tego pokazując dość pogmatwany obraz koegzystencji wyznawców różnych religii, wprowadzają widza w świat zażyłości międzyludzkich (rodzinnych, przyjacielskich) innych od tych, jakie możemy obserwować choćby w Europie. Żydzi, muzułmanie, chrześcijanie żyją obok siebie, będąc jednak na zawsze są naznaczonymi poprzez wspólną historię, która nie pozwala zapomnieć o wzajemnych urazach i różnicach.
Można „Ajami” oglądać jak zwykły kryminał, o podłożu dramatycznym bez jakichkolwiek inklinacji historycznych, kulturowych czy religijnych, lecz taki odbiór filmu zawęzi jego znaczenie. Należy patrzeć na ten obraz jak na całość skomplikowanej historii tego regionu, narodów, religii i kultur.
koniec
21 stycznia 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Transatlantyk 2014: Dzień 1
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Długi marsz do prawdy
— Alicja Siwik

„Młyn i Krzyż”, czyli polski „Avatar”
— Alicja Siwik

Miłość i inne choroby
— Alicja Siwik

Złote myśli Erica Cantony
— Alicja Siwik

Wstawaj, Dżerzi!
— Alicja Siwik

Zrób(my) sobie raj
— Alicja Siwik

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.