Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Oskar Santos
‹Inny›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułInny
Tytuł oryginalnyEl mal ajeno
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery2 września 2011
ReżyseriaOskar Santos
ZdjęciaJosu Inchaustegui
Scenariusz
ObsadaEduardo Noriega, Angie Cepeda, Belén Rueda
MuzykaFernando Velázquez
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiHiszpania
Czas trwania107 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Przysięga Hipokratesa
[Oskar Santos „Inny” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Boom na hiszpańskie kino grozy sprawił, że polscy dystrybutorzy coraz częściej sięgają po hiszpańskojęzyczne filmy. Wbrew reklamom nie każdy z nich jest horrorem lub thrillerem, tak jak na przykład „Inny” Oskara Santosa Gómeza, dramat paranormalny z medycznym środowiskiem w tle. Nie wzbudzi przestrachu, ale zaciekawienie – owszem. Niezależnie nawet od przeciętnego rozwinięcia dobrego pomysłu.

Ewa Drab

Przysięga Hipokratesa
[Oskar Santos „Inny” - recenzja]

Boom na hiszpańskie kino grozy sprawił, że polscy dystrybutorzy coraz częściej sięgają po hiszpańskojęzyczne filmy. Wbrew reklamom nie każdy z nich jest horrorem lub thrillerem, tak jak na przykład „Inny” Oskara Santosa Gómeza, dramat paranormalny z medycznym środowiskiem w tle. Nie wzbudzi przestrachu, ale zaciekawienie – owszem. Niezależnie nawet od przeciętnego rozwinięcia dobrego pomysłu.

Oskar Santos
‹Inny›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułInny
Tytuł oryginalnyEl mal ajeno
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery2 września 2011
ReżyseriaOskar Santos
ZdjęciaJosu Inchaustegui
Scenariusz
ObsadaEduardo Noriega, Angie Cepeda, Belén Rueda
MuzykaFernando Velázquez
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiHiszpania
Czas trwania107 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Warunkiem koniecznym do bezproblemowego przyswojenia filmu Gómeza jest tolerancja dla wątków nadprzyrodzonych, niewytłumaczalnego mistycyzmu zderzonego z twardą rzeczywistością. Bez akceptacji umownej roli, jaką pełni nierealny motyw przewodni, „Inny” może sprawić wrażenie kina nieprzekonującego i infantylnego. Natomiast przy pogodzeniu się z wizją reżysera film okazuje się mieć sporo do zaoferowania – świetny klimat, dobre aktorstwo, pytania o etykę lekarza i altruizm. Chociaż po zakończonym seansie pozostaje poczucie niedosytu i niewystarczającego zagłębienia się w intrygujący temat, „Inny” to film atrakcyjny pod wieloma względami, także wizualnym, za sprawą zimnej kolorystyki i zdjęć eksponujących bohaterów.
Diego pracuje jako lekarz w jednym z hiszpańskich szpitali. Specjalizuje się w walce z bólem. Ze względu na codzienną bliskość ludzkiego cierpienia i śmierci wykształcił ochronną skorupę, która umożliwia mu emocjonalnie odizolować się od nieszczęść. To świadomie wypracowana obojętność doprowadzi do zmian w jego życiu. Partner jednej z umierających pacjentek zagrozi Diegowi pistoletem, a potem sam popełni samobójstwo. Jak w ogóle możliwe, że – mimo postrzału – Diego przeżyje? Dlaczego to właśnie jego wybrał samobójca? Intryga zaczyna się zacieśniać w momencie, kiedy lekarz odkrywa, że być może potrafi leczyć pacjentów dotykiem. Jeden, dwa przypadki to jeszcze cud medycyny; trzy – dar uzdrawiania. Ale Diego nie pasuje na uzdrowiciela, ponieważ zbytnio zagubił się w relacjach z innymi ludźmi, zwłaszcza z żoną i córką.
Gómez proponuje dramat o obowiązku niesienia pomocy w konfrontacji z interesem prywatnym. Wyraźnie zaznacza, że altruizm to mit, ponieważ większość ludzkich uczynków, nawet tych skrajnie dobrych i pozornie bezinteresownych, podlega pobudkom egoistycznym, chociażby poczuciu spełnienia i satysfakcji osobistej z pomagania innym. Człowiek z natury jest istotą egoistyczną, która w sytuacji ekstremalnej uczyni priorytetem siebie i swoich najbliższych, nawet jeżeli z zewnątrz postawa danej jednostki będzie wyglądać heroicznie. Tak właśnie postępuje Diego – lekarz, w którym budzą się uśpione emocje, a także potrzeba chronienia innych. Nieczułość na krzywdę pacjentów wydaje się w tym kontekście bolesnym paradoksem. Przecież to właśnie lekarz powinien nie pozostawać obojętnym na ludzkie cierpienia. Człowiek pozbawiony emocji to człowiek niezaangażowany. Według Gómeza lepsze zaangażowanie z egoistycznych pobudek niż zupełna obojętność. I to nie tylko w pracę, ale w życie w ogóle. Emocjonalne przygaszenie Diega prowadzi do niezrozumienia z rodziną i przygnębienia. Próba chronienia się powoduje, że od bohatera odbijają się nie tylko negatywne odczucia, lecz także te pozytywne, życiodajne.
Głównym problemem „Innego” nie jest więc chaos myślowy albo pozbawienie filmu tematu przewodniego. Gómez stawia tezę i konsekwentnie domyka wszystkie wątki w zgrabnym zakończeniu. Z tym że nie jest w swoim postępowaniu do końca przekonujący, tak jakby sam nie był do końca przekonany do wybranej konwencji filmu. Podstawowa wada jego historii opiera się na niewiarygodnej reakcji bohaterów na dar uzdrawiania, który stał się udziałem Diega. Sam bohater nie wydaje się szczególnie zaskoczony paranormalnymi umiejętnościami; dar nie jest niespodzianką także dla innych postaci zaangażowanych w tę niesamowitą historię. Charakter nadprzyrodzony filmu gryzie się przez to z przyziemnością dramatu szpitalnego. Można odnieść wrażenie, że bohaterowie wiedzą więcej od publiczności, a widz czuje się w tym całym przedstawieniu wyalienowany. Przejęcie funkcji obserwatora nie pomaga w przeżywaniu dylematów bohaterów. A emocjonalne otępienie to przecież wada, którą tępi sam reżyser filmu.
koniec
20 września 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.