Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Joe Carnahan
‹Przetrwanie›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPrzetrwanie
Tytuł oryginalnyThe Grey
Dystrybutor Monolith
Data premiery23 marca 2012
ReżyseriaJoe Carnahan
ZdjęciaMasanobu Takayanagi
Scenariusz
ObsadaLiam Neeson, Dermot Mulroney, Frank Grillo, James Badge Dale, Joe Anderson, Nonso Anozie, Larissa Stadnichuk, Dallas Roberts, Ben Bray
MuzykaMarc Streitenfeld
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Gatunekakcja, dramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Patrząc wilkiem na wilka
[Joe Carnahan „Przetrwanie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Sądząc po ostatnich ekranowych wyczynach Liama Neesona można by się spodziewać, że „Przetrwanie” to trzymający w napięciu thriller, w którym bohaterski spec od survivalu rozprawia się gołymi rękoma z watahą wilków, ratując z opresji swoich kamratów. No cóż, na ekranie oglądamy coś w tym stylu… ale nie do końca.

Jakub Gałka

Patrząc wilkiem na wilka
[Joe Carnahan „Przetrwanie” - recenzja]

Sądząc po ostatnich ekranowych wyczynach Liama Neesona można by się spodziewać, że „Przetrwanie” to trzymający w napięciu thriller, w którym bohaterski spec od survivalu rozprawia się gołymi rękoma z watahą wilków, ratując z opresji swoich kamratów. No cóż, na ekranie oglądamy coś w tym stylu… ale nie do końca.

Joe Carnahan
‹Przetrwanie›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPrzetrwanie
Tytuł oryginalnyThe Grey
Dystrybutor Monolith
Data premiery23 marca 2012
ReżyseriaJoe Carnahan
ZdjęciaMasanobu Takayanagi
Scenariusz
ObsadaLiam Neeson, Dermot Mulroney, Frank Grillo, James Badge Dale, Joe Anderson, Nonso Anozie, Larissa Stadnichuk, Dallas Roberts, Ben Bray
MuzykaMarc Streitenfeld
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Gatunekakcja, dramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Oczywiście część wymienionych wyżej założeń wywodzi się wprost ze scenariusza i są jak najbardziej prawdziwe. Rzeczywiście jest grupa mężczyzn, którzy po katastrofie samolotu muszą przetrwać w nieprzyjaznej, zimowej głuszy atakowani przez wygłodniałe wilki. Jest też bohater stawiający się w pozycji lidera i rzeczywiście – zgodnie ze swoim aktualnym emploi – Liam Neeson nie odmówił sobie próby uczynienia z tej postaci głęboko humanistycznego i wrażliwego super-twardziela. Ale cała ta historia ma w sobie tyleż z survivalowego thrillera, co z egzystencjonalnego dramatu o chęci życia, śmierci i Bogu.
John Carnahan, reżyser, scenarzysta i producent w jednym, zdecydował się bowiem (być może zachowując w tym podejściu wierność opowiadaniu, na którym oparto scenariusz) zrobić swoistą mieszanką gatunków. Całe „Przetrwanie” jest bowiem takie, jak jego główny bohater (czy raczej jak ekranowe alter-ego Liama Neesona, które jest dość podobne ostatnio w wielu filmach): brutalne, ale i liryczne, twarde, ale i romantyczne, proste, ale i filozoficzne. Niestety nie jest to komplement, bo filmowi naprawdę wyszłoby na dobre zdecydowanie twórców jaki gatunek uprawiamy, a nie próba łapania za ogon kilku srok naraz.
Zwłaszcza, że reżyser w żadnej formule nie ma wystarczającego wyczucia. Wątek romantyczno-dramatyczny załatwiony jest głównie banalnymi komentarzami z offu i przesłodzonymi retrospekcjami, a przywiązania widza do bohaterów zbudować nie udaje się właściwie aż do końca, głównie dlatego, że drugi plan to raczej kartonowe obrysy niż pełnokrwiste postacie. Z kolei gdy do głosu dochodzą aspiracje filmu rozrywkowego – a te dwie konwencje przeplatają się z bezduszną, zegarmistrzowską precyzją – mamy do czynienia z głupotkami logicznymi (np.: nazbyt krwiożerczy charakter zwykłych wilków 1), bezbolesne skoki z dużej wysokości, chodzenie w mokrym ubraniu po mrozie, sam pomysł by wybierać się w dziką tundrę etc.) lub banalnymi shockerami w rodzaju wilków wyskakujących z ciemności.
Nie oznacza to jednak, że „Przetrwanie” jest całkowicie skopaną banalną głupotką. Docenić wypada przede wszystkim samą koncepcję filmu, czyli pomysł by pierwotne zagrożenie (nieprzyjazny teren, pogoda, zwierzęta – ich działanie przedstawione jest w sposób dość dosłowny i drastyczny, co jest tutaj zaletą) testowało ludzką chęć życia i wolę przetrwania. I to u ludzi różnego sortu – zarówno zamkniętych w sobie depresyjnych intelektualistów, jak i pełnych wigoru prostaków na co dzień trzęsących towarzystwem. Jednak te pomysły nie zostały w pełni wygrane: galeria postaci choć potencjalnie prezentująca interesujące zróżnicowanie pozostaje w cieniu głównego bohatera, mętne przesłanie godne jest co najwyżej domorosłych filozofów, a całość dobija brak inwencji reżysera. Szkoda, bo – abstrahując od próby sprzedania filmu jako produkcji rozrywkowej – była szansa na naprawdę mocne, pesymistyczne kino, takie co to wstrząśnie widzem i uświadomi kruchość życia, a jednocześnie jego piękno. „Przetrwanie” pozostawia raczej zmieszanym.
koniec
23 marca 2012
1) Zresztą odbiło się to dość szerokim echem, przeciwko takiemu przedstawieniu protestowała m.in. PETA. Kolejne kontrowersje wzbudziła informacja o zakupie przez ekipę martwych wilków (do użytku zdjęciowego ale i ponoć… do zjedzenia przez ekipę, żeby wprawić aktorów w odpowiedni nastrój) – i to niedługo po tym, gdy również w atmosferze kontrowersji wilka zaczęto wykreślać z listy zagrożonych gatunków w kolejnych stanach USA.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Sierpień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Sierpień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (17)
— Jakub Gałka

Tegoż autora

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nieprawdziwi detektywi
— Jakub Gałka

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Wszyscy za jednego
— Jakub Gałka

Pacjent zmarł, po czym wstał jako zombie
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Jakub Gałka, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jarosław Robak, Beatrycze Nowicka, Łukasz Bodurka

Przygody drugoplanowe
— Jakub Gałka

Ranking, który spadł na Ziemię
— Sebastian Chosiński, Artur Chruściel, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Ludzie jak krewetki
— Jakub Gałka

Katana zamiast pazurów
— Jakub Gałka

Trzy siostry Thorgala
— Jakub Gałka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.