Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Gustav Deutsch
‹Shirley: Wizje rzeczywistości›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułShirley: Wizje rzeczywistości
Tytuł oryginalnyShirley: Visions of Reality
Dystrybutor Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Data premiery21 marca 2014
ReżyseriaGustav Deutsch
ZdjęciaJerzy Palacz
Scenariusz
ObsadaStephanie Cumming, Christoph Bach, Florentín Groll, Elfriede Irrall, Tom Hanslmaier
MuzykaChristian Fennesz
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiAustria
Czas trwania92 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Żywa tajemnica
[Gustav Deutsch „Shirley: Wizje rzeczywistości” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Zapewne wszyscy bawiliśmy się kiedyś w ożywianie obrazków. Zdjęcia z gazet, reklamy i inne nieme kadry – wszystko nadaje się, by dopisać do tego chmurki z dialogiem. W „Shirley – wizjach rzeczywistości” zabawa ta nabiera powagi. Ożywiane są bowiem dzieła Edwarda Hoppera.

Gabriel Krawczyk

Żywa tajemnica
[Gustav Deutsch „Shirley: Wizje rzeczywistości” - recenzja]

Zapewne wszyscy bawiliśmy się kiedyś w ożywianie obrazków. Zdjęcia z gazet, reklamy i inne nieme kadry – wszystko nadaje się, by dopisać do tego chmurki z dialogiem. W „Shirley – wizjach rzeczywistości” zabawa ta nabiera powagi. Ożywiane są bowiem dzieła Edwarda Hoppera.

Gustav Deutsch
‹Shirley: Wizje rzeczywistości›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułShirley: Wizje rzeczywistości
Tytuł oryginalnyShirley: Visions of Reality
Dystrybutor Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Data premiery21 marca 2014
ReżyseriaGustav Deutsch
ZdjęciaJerzy Palacz
Scenariusz
ObsadaStephanie Cumming, Christoph Bach, Florentín Groll, Elfriede Irrall, Tom Hanslmaier
MuzykaChristian Fennesz
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiAustria
Czas trwania92 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Wprawdzie w filmie Gustava Deutscha nie czytamy komiksowych chmurek, to pomysł na opowieść w gruncie rzeczy polega na tym samym. Dopisywanie nieopisanych wcześniej treści mogłoby wywołać efekt przez swoją groteskowość przezabawny (czego przykładem popularne w Polsce Sztuczne Fiołki). Deutsch malarską ikonę traktuje jednak z szacunkiem, a „Wizje rzeczywistości” czyni kontemplacją wierną duchem twórczości nowojorskiego artysty. Zadanie ma o tyle wdzięczne, że dorobek „malarza tajemnicy” (jak mówi się o Hopperze) stale zmusza do relacji z odbiorcą. Statyczne, lakoniczne kadry zawsze uderzają ciszą, oszczędnością użytych środków. Wychodzi z nich jakiś narracyjny brak – zmuszający widza do dobudowywania własnej historii poza ramami i poza momentem uchwyconym na obrazie.
Narracji Deutscha daleko do pochwały niczym nieograniczanej imaginacji. Jego opowieść zamyka się na rozpoznawalnych kompozycjach, motywach i tematach Hoppera. Austriacki filmowiec inscenizuje chronologicznie trzynaście prac artysty, tworząc opowieść o jednej bohaterce – choć, jak się uważa, na płótnach wcielającej się w ciała o wielu twarzach, to będącej jedną i tą samą kobietą. Deutsch określa ją imieniem Shirley, w rzeczywistości była to Josephine Nivison, żona i sekretarka artysty. To postać depresyjna, zamknięta w sobie, niezdolna do otwarcia przed odbiorcą (i, jak się okazuje, przed sobą samą także). Wiecznie zapatrzona w przestrzeń, na obrazach pozostawała enigmą, której przedmiot zainteresowania nie był nam znany, lub też everymanem, w którym niektórzy z nas mogli widzieć siebie – zapatrzonych w przyszłość, lecz zaklętych w bezruchu, szaraczków niezdolnych realizować własne marzenia. Na ekranie, mimo że nadal milcząca, Shirley udziela głosu z offu. Słyszymy jej myśli, autoanalizy, istne strumienie świadomości. Z wewnętrznego monologu wysnuwamy jej troski i obawy.
Shirley zdaje się pryzmatem, przez który prześwitują stałe tematy Hoppera: pozbawiony charakteru nowojorski pejzaż, wielkomiejska samotność Amerykanów, niepokoje sekretarek, urzędników, dojrzałych kobiet w zimnych hotelach, klientów barów – czyli klasy średniej lat 30. XX wieku i kolejnych trzech dekad (w tych właśnie ramach czasowych zamyka się opowieść Deutscha). Oprócz monologu Shirley, słyszymy także autentyczne audycje radiowe z tamtych czasów. Głos spikera osadza indywidualne dylematy kobiety w tle zmieniających się epok: wielkiego kryzysu, II wojny światowej i realiów zimnowojennych. Ponieważ, ku zaskoczeniu widza, sama bohaterka nie starzeje się, wobec zmieniającej się przez trzy dekady rzeczywistości pozostaje jak gdyby nieruchomym punktem, stałym elementem już nie tylko twórczości Hoppera, ale figurą ówczesnego amerykańskiego pejzażu społecznego. Podobnie przestrzenie, w których rozgrywa się film: pozbawione znaków szczególnych klaustrofobiczne pomieszczenia, zerwane tynki, gołe okna stają się wiecznym towarzyszem i świadectwem nieustannej samotności Shirley. Użyte światło też jak gdyby potwierdza to, co zawarł na swoich płótnach Hopper: promienie słoneczne niemal rażą po oczach, lecz to, co oświetlają, nie jest już dostrzegalne. Daleki horyzont nie jest dostępny naszym oczom. A i bohaterka patrzy tęsknym wzrokiem, lecz, ospała, nie może się przecież ruszyć.
Deautsch nie odkrywa na nowo Hoppera. Składa mu hołd, przerabia na ekran i unaocznia to, co u artysty było niedopowiedziane. Można narzekać, że wykłada kawa na ławę. Można też skarżyć się na to, że lektura całego filmu na poziomie intelektualnym pozostawia wiele do życzenia – wszak wynurzenia przygnębionej kobiety nie muszą interesować każdego. Deutschowi udaje się jednak rzecz niebagatelna: mimo że pozornie wysławia niewysławiane, to próby zgłębienia na ekranie kadrów Hoppera wciąż pozostawiają pole do namysłu. Te dzieła wciąż zachowują swój sekret.
koniec
21 marca 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

13. T-Mobile Nowe Horyzonty: Relacja druga
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Sztuka? Gdzieś zaginęła. Ale szlak został przetarty
— Gabriel Krawczyk

W tęczowych kolorach
— Gabriel Krawczyk

Siedem „ale” przeciw „Trzynastu powodom”
— Gabriel Krawczyk

Duchowa biografia erotyczna
— Gabriel Krawczyk

Paterson lubi to!
— Gabriel Krawczyk

Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Kryminał milicyjny à rebours
— Gabriel Krawczyk

Biograficzne rzemiosło
— Gabriel Krawczyk

Nieszkodliwe kłamstwa i miarkowane sentymenty
— Gabriel Krawczyk

Bridget Jones i Tarantino
— Gabriel Krawczyk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.