Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Tom Harper
‹Anioł Śmierci›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAnioł Śmierci
Tytuł oryginalnyThe Woman in Black 2: Angel of Death
Dystrybutor Best Film
Data premiery20 lutego 2015
ReżyseriaTom Harper
ZdjęciaGeorge Steel
Scenariusz
ObsadaHelen McCrory, Jeremy Irvine, Phoebe Fox, Leanne Best, Oaklee Pendergast, Ned Dennehy, Leilah de Meza, Adrian Rawlins
MuzykaMarco Beltrami, Brandon Roberts
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiWielka Brytania
CyklKobieta w czerni
Czas trwania98 min
Gatunekdramat, groza / horror, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Zło nie umiera (znowu)
[Tom Harper „Anioł Śmierci” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Jeśli sądziłeś, że dźwięki nawiedzonego domostwa to dla horroru relikt przeszłości, po seansie „Anioła śmierci” zrozumiesz, w jak srogim byłeś błędzie. Załoga powstałej z martwych w 2008 roku legendarnej wytwórni Hammer Films po raz kolejny przekona cię, że byle chrobotanie nadal potrafi wywoływać dreszcz przerażenia.

Gabriel Krawczyk

Zło nie umiera (znowu)
[Tom Harper „Anioł Śmierci” - recenzja]

Jeśli sądziłeś, że dźwięki nawiedzonego domostwa to dla horroru relikt przeszłości, po seansie „Anioła śmierci” zrozumiesz, w jak srogim byłeś błędzie. Załoga powstałej z martwych w 2008 roku legendarnej wytwórni Hammer Films po raz kolejny przekona cię, że byle chrobotanie nadal potrafi wywoływać dreszcz przerażenia.

Tom Harper
‹Anioł Śmierci›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAnioł Śmierci
Tytuł oryginalnyThe Woman in Black 2: Angel of Death
Dystrybutor Best Film
Data premiery20 lutego 2015
ReżyseriaTom Harper
ZdjęciaGeorge Steel
Scenariusz
ObsadaHelen McCrory, Jeremy Irvine, Phoebe Fox, Leanne Best, Oaklee Pendergast, Ned Dennehy, Leilah de Meza, Adrian Rawlins
MuzykaMarco Beltrami, Brandon Roberts
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiWielka Brytania
CyklKobieta w czerni
Czas trwania98 min
Gatunekdramat, groza / horror, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Jeśli sądziłeś, że dźwięki nawiedzonego domostwa to dla horroru relikt przeszłości, po seansie „Anioła śmierci” zrozumiesz, w jak srogim byłeś błędzie. Załoga powstałej z martwych w 2008 roku legendarnej wytwórni Hammer Films po raz kolejny przekona cię, że byle chrobotanie nadal potrafi wywoływać dreszcz przerażenia. Co prawda doskonale znasz te chwyty: wiesz, że skrzypiące drzwi muszą się samoistnie zatrzasnąć, zakurzona pozytywka za chwilę wydać fałszywą melodię, zaś okno przy asyście zawieruchy gwałtownie rozchylić swoje skrzydła. Pamiętasz, że niektóre cienie nie mają swojego materialnego odpowiednika, tuż za rogiem musi czaić się zło, a skradająca się zjawa zaraz pogłaszcze kogoś po ramieniu…
Przewidujesz, że przedstawiona w prologu ucieczka nauczycielki i jej młodych podopiecznych z bombardowanego przez Niemców Londynu AD 1941 wcale nie popłaci. Szczególnie, jeśli eskapada znajduje metę w opuszczonej rezydencji nad (wyjętymi z powieści grozy z 1983 roku autorstwa Susan Hill) osnutymi wieczną mgłą moczarami. Szczególnie, jeśli bohaterów otoczą odrapane tynki i dziurawe sufity wielkiego domostwa, zza których bacznie przyglądać się im będzie para oczu nie z tego świata. Przypominasz sobie, że to dzieci odczuwają więcej, więc to one ujrzą zło, na które dorośli pozostaną obojętni. Traumy starszych bohaterów także będą musiały dojść do głosu, a tytułowy demon stworzy udany pretekst do przepracowania żalów z przeszłości.
Z tego wszystkiego doskonale zdajesz sobie sprawę, a jednak niejednokrotnie wpadasz w pułapki zastawiane przez rzemieślników ekranowego straszenia. W pewnym momencie, z sercem podjeżdżającym do gardła stwierdzasz, że wolałbyś raczej makabrę, drobny rozlew krwi chociaż, niż powodującą nieporównywalnie większy niepokój atmosferę wyczekiwania. Ponieważ tak myślisz, wiesz, że cel został spełniony – wpadłeś w sidła spragnionego twojego krzyku reżysera.
Podobnie jak (dziejąca się w tym samym, lecz o 40 lat starszym uniwersum) „Kobieta w czerni” z Danielem Radcliffem w roli głównej, „Anioł śmierci” stanowi swoisty hołd złożony klasycznej opowieści z dreszczykiem. Tu nie jawne okrucieństwo, właściwe hitom ostatnich ostatnich lat czy bardziej niszowym reprezentantom gore i torture porn – lecz to, czego nie widać, nadaje fabule dramaturgiczny rytm. Ekranowe strachy znajdują ilustrację w mocarnej muzyce Marca Baltramiego i intensywnych kolorach zdjęć George’a Steela.
To opowieść zrodzona z nostalgii – niegrzesząca oryginalnością, lecz stylowa jak na horror około-gotycki przystało. W odróżnieniu od szokujących w momencie premiery, śmiałych obyczajowo, nierzadko ociekających seksem i przemocą klasyków Hammer Films, dzieło 35-letniego Toma Harpera przypomina filmowy odpowiednik zdolnego, lecz nie wychodzącego przed szereg kornego ucznia. Bańka zacieśniającej się wokół widza aż do samego finału grozy pęka tutaj wraz z pojawieniem się napisów końcowych. Porządek świata nie zostaje naruszony, widzowie mogą bezpiecznie wrócić do domu. Mogą też zapomnieć o samym filmie. Najpewniej tak się właśnie stanie. Bolączką „Anioła śmierci” jest bowiem wtórność, dostrzegalna szczególnie w świetle wspomnianego filmu z Radcliffem. Dla „Kobiety w czerni” premierowy obraz stanowi bardziej nawet niż sequel, po prostu przeniesiony w inne realia czasowe rip-off, z innymi bohaterami, lecz tą samą scenerią, fabułą i tytułowym straszydłem. Horror o zemście zza grobu nie ma w sobie mocy „Pozwól mi wejść”, innego filmu wytwórni, którym odświeżono, wydawałoby się całkiem zużyte, wampiryczne motywy. Ci jednak, którzy wiedzą, czego chcą, oczekują półtoragodzinnej rozrywki z logiem Hammer Films jako zapowiedzią i gwarancją dobrze znanego stylu opowiadania, powinni wyjść z kina zadowoleni.
koniec
20 lutego 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Sztuka? Gdzieś zaginęła. Ale szlak został przetarty
— Gabriel Krawczyk

W tęczowych kolorach
— Gabriel Krawczyk

Siedem „ale” przeciw „Trzynastu powodom”
— Gabriel Krawczyk

Duchowa biografia erotyczna
— Gabriel Krawczyk

Paterson lubi to!
— Gabriel Krawczyk

Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Kryminał milicyjny à rebours
— Gabriel Krawczyk

Biograficzne rzemiosło
— Gabriel Krawczyk

Nieszkodliwe kłamstwa i miarkowane sentymenty
— Gabriel Krawczyk

Bridget Jones i Tarantino
— Gabriel Krawczyk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.