Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Mathieu Kassovitz
‹Babylon A.D.›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBabylon A.D.
Dystrybutor Vision
Data premiery19 września 2008
ReżyseriaMathieu Kassovitz
ZdjęciaThierry Arbogast
Scenariusz
ObsadaVin Diesel, Mélanie Thierry, Michelle Yeoh, Lambert Wilson, Mark Strong, Jérôme Le Banner, Charlotte Rampling, Gérard Depardieu, David Belle, Jan Unger
MuzykaAtli Örvarsson
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiFrancja, USA
Czas trwania101 min
WWW
Gatunekakcja, przygodowy, SF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Skolka? Niewiele
[Mathieu Kassovitz „Babylon A.D.” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Babylon A.D.” to film słaby – co do tego chyba nikt nie miał złudzeń. Ale, wbrew pozorom, nie taki zły, jaki mógłby być. Albo inaczej: miał zadatki na coś o klasę lepszego.

Jakub Gałka

Skolka? Niewiele
[Mathieu Kassovitz „Babylon A.D.” - recenzja]

„Babylon A.D.” to film słaby – co do tego chyba nikt nie miał złudzeń. Ale, wbrew pozorom, nie taki zły, jaki mógłby być. Albo inaczej: miał zadatki na coś o klasę lepszego.

Mathieu Kassovitz
‹Babylon A.D.›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBabylon A.D.
Dystrybutor Vision
Data premiery19 września 2008
ReżyseriaMathieu Kassovitz
ZdjęciaThierry Arbogast
Scenariusz
ObsadaVin Diesel, Mélanie Thierry, Michelle Yeoh, Lambert Wilson, Mark Strong, Jérôme Le Banner, Charlotte Rampling, Gérard Depardieu, David Belle, Jan Unger
MuzykaAtli Örvarsson
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiFrancja, USA
Czas trwania101 min
WWW
Gatunekakcja, przygodowy, SF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Wystarczyło jedynie zmienić scenarzystę i reżysera (tutaj akurat dwie funkcje w osobie Mathieu Kassovitza). To wcale nie tak dużo, bo cała reszta – pomysł, scenografia, efekty, aktorstwo - jest na wystarczającym poziomie. Tym samym sytuacja jest podobna jak w przypadku „Maxa Payne’a” – niezła orientacja w gatunku, poprawne wykorzystanie schematów i ładnie zbudowany świat, ale kompletnie niewciągająca i źle poprowadzona historia.
Punkt wyjścia nie jest zły i przypomina trochę „Ludzkie dzieci”. Oto twardziel Thoorop, żyjący obecnie na wygnaniu w Rosji, ma dostarczyć do Nowego Jorku żywą przesyłkę. Nagrodą będzie wymazanie przewin z rejestrów kryminalnych, a tym samym możliwość powrotu do rodzimej Ameryki. Problem tylko w tym, że mieszkająca dotąd w klasztorze na odludziu Aurora jest „przesyłką” co najmniej dziwną. Ma ataki histerii, niesamowity poziom empatii, mówi nieznanymi dotąd językami, chwilami zdaje się też przepowiadać przyszłość. Oczywiście znajdą się osoby dybiące na życie dziewczyny, a mocodawcy Thooropa też nie odkrywają wszystkich kart.
Fabuła i scenografia zbudowane są z klisz i stereotypów, ale to nie przeszkadza. Całość tworzy bowiem schematyczną, ale jednak poprawną wizję cyberpunkowego świata. Jest więc brud, głód i dzika zwierzęca przemoc (to w Rosji), ale i fajne gadżety, wszechobecne reklamy, zabiegi odmładzające oraz wirtualne podróże w głąb umysłu (to w USA). Do tego wszechmocne korporacje i sekty, tajemniczy, obrzydliwie bogaci mocodawcy i ogólny upadek zasad moralnych. Było? Było (i to nie raz), ale zawsze miło popatrzeć na cyfrową mapę, opancerzone pociągi, skażone tereny i wielkie leje po katastrofach czy wykorzystywanie poradzieckiej łodzi podwodnej jako środka transportu.
Gdyby na tej podstawie zbudować trzymającą w napięciu fabułę i jakieś sensowne rozwiązanie całej historii, „Babylon” mógłby bez problemu konkurować z filmami ze średniej półki w rodzaju „Johnny’ego Mnemonica” - zwłaszcza że w tym gatunku panuje zaskakująca posucha. Co jednak robi Mathieu Kassovitz? Dobrą pierwszą połowę filmu rozwleka, spowalnia i zamyka idiotycznym zakończeniem. Do tego niepotrzebnie „zmiękcza” bohatera, próbując mu nadać bardziej ludzką twarz. Z tym związana jest pośrednio liczba scen akcji, które można policzyć na palcach jednej ręki – Vin Diesel, zamiast strzelać i kopać, snuje się smętnie po ekranie niczym Rambo na emeryturze. „Babylon A.D.” nie jest więc kiepskim SF, ale słabym kinem akcji i to właśnie zabiło film. I nawet fajny, rosyjski akcent Diesla (co prawda w jednym tylko zdaniu) go nie uratuje.
koniec
4 listopada 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Na ekranach: Marzec 2004
— Tomasz Kujawski, Jacek Łaszcz, Eryk Remiezowicz, Konrad Wągrowski

Wystarczą fotosy
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nieprawdziwi detektywi
— Jakub Gałka

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Wszyscy za jednego
— Jakub Gałka

Pacjent zmarł, po czym wstał jako zombie
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Jakub Gałka, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jarosław Robak, Beatrycze Nowicka, Łukasz Bodurka

Przygody drugoplanowe
— Jakub Gałka

Ranking, który spadł na Ziemię
— Sebastian Chosiński, Artur Chruściel, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Ludzie jak krewetki
— Jakub Gałka

Katana zamiast pazurów
— Jakub Gałka

Trzy siostry Thorgala
— Jakub Gałka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.