Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Gary Frank, Phil Jimenez, Geoff Johns, Ivan Reis, Ethan Van Sciver
‹Uniwersum DC: Odrodzenie›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUniwersum DC: Odrodzenie
Scenariusz
Data wydaniasierpień 2017
RysunkiGary Frank, Phil Jimenez, Ivan Reis, Ethan Van Sciver
Wydawca Egmont
ISBN978-83-281-2705-0
Format96s. 180x275 mm
Cena69,99
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Zainteresować zainteresowanych
[Gary Frank, Phil Jimenez, Geoff Johns, Ivan Reis, Ethan Van Sciver „Uniwersum DC: Odrodzenie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Egmont szykuje gorącą jesień dla fanów komiksów o superbohaterach. Zwłaszcza tych z DC. Rozbijajcie świnki skarbonki. A tymczasem otrzymujemy przedsmak tego wszystkiego w postaci bardzo ładnie wydanego wprowadzenia w postaci „Uniwersum DC: Odrodzenie”.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zainteresować zainteresowanych
[Gary Frank, Phil Jimenez, Geoff Johns, Ivan Reis, Ethan Van Sciver „Uniwersum DC: Odrodzenie” - recenzja]

Egmont szykuje gorącą jesień dla fanów komiksów o superbohaterach. Zwłaszcza tych z DC. Rozbijajcie świnki skarbonki. A tymczasem otrzymujemy przedsmak tego wszystkiego w postaci bardzo ładnie wydanego wprowadzenia w postaci „Uniwersum DC: Odrodzenie”.

Gary Frank, Phil Jimenez, Geoff Johns, Ivan Reis, Ethan Van Sciver
‹Uniwersum DC: Odrodzenie›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUniwersum DC: Odrodzenie
Scenariusz
Data wydaniasierpień 2017
RysunkiGary Frank, Phil Jimenez, Ivan Reis, Ethan Van Sciver
Wydawca Egmont
ISBN978-83-281-2705-0
Format96s. 180x275 mm
Cena69,99
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W 2011 roku szefostwo DC zdecydowało się na bardzo radykalny krok, a mianowicie dokonało restartu swoich najpopularniejszych serii na czele z Supermanem, Batmanem i Wonder Woman. Działanie to miało zachęcić nowych czytelników do sięgnięcia po wiekowe marki bez bagażu, jakim obrosły na przestrzeni dziesięcioleci. Mogliśmy więc od początku śledzić pierwsze kroki w walce ze złem ulubionych superbohaterów. Całość ochrzczono wspólną nazwą „The New 52” (u nas przemianowaną na „Nowe DC Comics”, pod którą Egmont sumiennie prezentował najważniejsze pozycje, jakie weszły w skład przedsięwzięcia).
Choć od strony komercyjnej był to całkiem niezły pomysł, ponieważ zainteresowanie pozycjami serwowanymi przez DC zdecydowanie się zwiększyło, to osobiście nie byłem co do niego przekonany. Kiedyś Marvel próbował zrobić to samo, ale niezbyt mu się udało. Tu jest o wiele lepiej, ale chyba wolę, kiedy opowiadanie na nowo starych historii jest serwowane w nowym tytule, niezależnie od klasycznych serii. Zwłaszcza, że zaledwie po pięciu latach znów się je restartuje.
„Odrodzenie” kończy bowiem „The New 52” i jest kierowane do kolejnego pokolenia czytelników. Tych jednak chyba będzie ciężej znaleźć, ponieważ wbrew zapowiedziom, aby ogarnąć fabułę, a zwłaszcza cieszyć się omawianą tu pozycją, należy całkiem nieźle orientować się nie tylko w ostatnich wydarzeniach, ale także pamiętać co stało się w 2011 roku i genezę „Nowego DC Comics”.
Okazuje się bowiem, że nie wszyscy bohaterowie nie pamiętają, że w innej rzeczywistości od lat walczyli ze zbrodnią. Na pograniczu czasu został jeszcze Wally West – niegdyś znany jako Kid Flash, a potem po prostu Flash. Tylko on zdaje sobie sprawę z tego, że Batman, Superman i inni żyją w zakłamanym świecie. Niestety nikt nie pamięta o jego istnieniu, niemniej ze wszystkich sił stara się dotrzeć do osób, z którymi był niegdyś blisko i uświadomić im jaka jest prawda. Nie jest to proste, ponieważ strumień czasu dosłownie rozrywa jego ciało, a przebicie się do ukrytych wspomnień niemal niemożliwe.
Choć „Odrodzenie” jest pojedynczym (i do tego niezbyt obszernym) wydawnictwem, nie liczcie na to, że zawiera zamknięta całość. To wprowadzenie do całego świata „Rebirth” i na końcu pozostawia nas z o wiele większą ilością pytań niż odpowiedzi. Stąd też nie polecałbym tej pozycji tym, którzy nie zamierzają wgłębić się w zapowiadane przez Egmont na jesień liczne komiksy z tej serii.
Osobiście nieco się tego boję, ponieważ (to chyba nie jest już tajemnicą) postacie z głównego nurtu DC spotkają na swojej drodze bohaterów głośnych „Strażników” Alana Moore′a. Niepokoi mnie to grzebanie przy legendzie. Już opowieści wydane w ramach cyklu „Strażnicy: Początek” były dość ryzykownym manewrem. Ostatecznie wtedy udało się uniknąć katastrofy, ale tym razem może być znacznie gorzej. Zwłaszcza, że można wyłożyć się na wielu frontach (od Człowieka Nietoperza, przez Człowieka Ze Stali, Wonder Woman, Green Arrowa, Flasha, Aquamana, Nightwinga, Młodych Tytanów, po Suicide Squad i Harley Quinn – wszystko to ma się ukazać u nas jeszcze przed Nowym Rokiem).
Na koniec muszę się także odnieść do ceny i strony technicznej niniejszego tomu. Wiem, że „Odrodzenie” jest ważnym punktem zwrotnym w całym uniwersum, ale 70 zł za niecałe 100 stron to jednak trochę sporo. Nawet jeśli otrzymujemy twardą okładkę i trochę dodatków, które generalnie nie należą do specjalnie pasjonujących. Poza przewodnikiem po opowieści, który przyda się nie tylko tym mniej obeznanym w świecie DC, bo na prawdę ciężko jest samemu wyłapać wszystkie ukryte detale (jak choćby niektóre kadry będące bliźniaczo podobne do tych ze „Strażników”).
W sumie dobrze więc, że Egmont nie kończy regularnie wydawać pozycji z kręgu DC wraz z zamknięciem „The New 52” i wciąż możemy śledzić praktycznie na bieżąco to co dzieje się na Zachodzie, a bez znajomości „Odrodzenia” byłoby to ciężkie. Niemniej wydaje mi się, że sam komiks nie spełnia pokładanych w nim założeń – zainteresuje głównie już zainteresowanych i niekoniecznie przykuje uwagę nowych odbiorców.
koniec
26 sierpnia 2017

Komentarze

26 VIII 2017   10:13:56

Z genezą "Odrodzenia" to nie do końca tak, że to nowy start serii przeznaczony dla nowych czytelników. To próba zachowania twarzy i jednoczesny powrót tak bardzo jak to możliwe do czasów sprzed New 52. Bo New 52 okazało się totalną porażką. Nowe wersje postaci wkurzały, czytelnicy protestowali, sprzedaż spadała. I to właśnie dla nich głównie jest "Odrodzenie", dla tych, którzy znają DC sprzed N52, więc nie jest dziwne, że "Odrodzenie" wymaga wiedzy z tamtego czasu - bo to tak naprawdę forma kontynuacji tamtego uniwersum. To nie próba pozyskania nowych czytelników, chociaż Ci też na pewno się pojawią, tylko bardziej próba odzyskania tych co odeszli po premierze N52.

26 VIII 2017   21:11:21

Też miałem takie wrażenie, ale bazuję na wstępie napisanym przez Diane Nelson - prezes DC Entertainment, która uważa New 52 za pełen sukces.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Oto koniec znanego nam świata
— Marcin Knyszyński

Uczta ekstremalna
— Marcin Knyszyński

Tort i świeczki dla Batmana
— Maciej Jasiński

Nawiedzony Londyn
— Andrzej Goryl

A po nocy przychodzi dzień
— Marcin Knyszyński

Zepsuty zegar
— Andrzej Goryl

Gdy zalewa nas żółć
— Marcin Knyszyński

Raz na wodzie, raz pod wodą
— Marcin Knyszyński

Londyn magiczny (zły)
— Marcin Knyszyński

Uczynimy świat lepszym… bo możemy!
— Marcin Knyszyński

Tegoż autora

Idź do krateru wulkanu Snæfellsjökull…
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz być Kubą Rozpruwaczem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

My i Oni
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wielki mały finał
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Piołun w sercu a w słowach brak miodu, czyli 10 utworów do tekstów Ernesta Brylla
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Kim był Józef J.?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ilu scenarzystów potrzea by wkręcić steampunkową żarówkę?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Baldwin Trędowaty na tropie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nie należy mylić zagubienia się w masie z tkwieniem w gównie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Diabeł rozbiera się u Prady
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.