Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Alberto Breccia
‹Mity Cthulhu›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMity Cthulhu
Scenariusz
Data wydania25 września 2019
RysunkiAlberto Breccia
PrzekładIwona Michałowska-Gabrych
Wydawca Non Stop Comics
ISBN978-83-8110-923-9
Format124s. 194 x 280 mm
Cena55,00
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Komiks z innego wszechświata
[Alberto Breccia „Mity Cthulhu” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Mity Cthulhu” to prawdziwa uczta dla fanów twórczości Howarda Phillipsa Lovecrafta i miłośników talentu Alberto Breccii. Nie jest to pierwsza komiksowa adaptacja twórczości samotnika z Providence, ale na pewno zupełnie inna niż dwie poprzednie.

Paweł Ciołkiewicz

Komiks z innego wszechświata
[Alberto Breccia „Mity Cthulhu” - recenzja]

„Mity Cthulhu” to prawdziwa uczta dla fanów twórczości Howarda Phillipsa Lovecrafta i miłośników talentu Alberto Breccii. Nie jest to pierwsza komiksowa adaptacja twórczości samotnika z Providence, ale na pewno zupełnie inna niż dwie poprzednie.

Alberto Breccia
‹Mity Cthulhu›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMity Cthulhu
Scenariusz
Data wydania25 września 2019
RysunkiAlberto Breccia
PrzekładIwona Michałowska-Gabrych
Wydawca Non Stop Comics
ISBN978-83-8110-923-9
Format124s. 194 x 280 mm
Cena55,00
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Na rynku w ostatnim czasie ukazują się już dwie Lovecraftowskie serie. Tanabe Gou przedstawia mangowe interpretacje opowiadań mistrza grozy, natomiast Alan Moore tworzy intrygującą opowieść utkaną zarówno z literackich motywów, jak i faktów z życia autora „Widma nad Innsmouth”. Dzieło Breccii jest najstarsze z tych komiksów – powstało bowiem w połowie lat siedemdziesiątych XX wieku. Poza tym, najbardziej wierne Lovecraftowi w warstwie narracyjnej. Twórca scenariusza – Norberto Buscaglia – wykorzystuje bowiem duże fragmenty tekstu, a Breccia je ilustruje. I robi to w sposób niezwykły.
W albumie znalazło się dziewięć opowiadań Lovecrafta. Tom otwiera „Zgroza w Dunnwich”, opowieść o rodzinie Whateleyów, która weszła w konszachty z przedwiecznymi. „Zew Cthulhu” to zapis śledztwa prowadzonego w sprawie tajemniczego i bluźnierczego kultu. W „Święcie” obserwujemy natomiast niepokojącą wizytę młodego mężczyzny w upiornym miasteczku. „Kolor z innego wszechświata” to studium dramatycznych następstw wynikających z lądowania tajemniczego meteorytu na farmie Nahuma Gardnera. „Coś na progu” oferuje czytelnikowi wstrząsającą relację mężczyzny, który już na wstępie przyznaje, że wpakował swojemu przyjacielowi sześć kul w czaszkę, ale zaprzecza, jakoby był mordercą. „Widmo nad Innsmouth” to kronika wizyty młodego człowieka z upiornym mieście zamieszkiwanym przez dziwnych ludzi. Wizyty, która całkowicie zmieniła jego życie. W „Szepczącym w ciemności” mamy natomiast do czynienia z refleksją na temat bliskich spotkań z odległymi, pozaziemskimi cywilizacjami. „Nawiedziciel mroku” to wstrząsające studium pogrążaniu się w szaleństwie wynikającym z obecności Zła w najczystszej postaci. Album kończy „Bezimienne miasto”, czyli zapis wyprawy w poszukiwaniu prastarych cywilizacji.
Groza Lovecrafta zyskuje w tych opowiadaniach fascynujące wizualnie oblicze. Breccia, wraz z każdym kolejnym opowiadaniem Lovecrafta zamieszczonym w tomie, pogrąża się w szaleństwie. Jego prace stają się coraz bardziej abstrakcyjne i pojawia się w nich mnóstwo nowych elementów. Wycinki z gazet, zdjęcia, teksty, wydarte kartki to tylko niektóre elementy, z których tworzy on niesamowite kolaże. Przy okazji wyczarowuje niepowtarzalny klimat i pozwala poczuć atmosferę niewysłowionej grozy kreowaną przez Lovecrafta. Linie i plamy tuszu mieszają się ze sobą, tworząc wzory mające ilustrować jakąś plugawą istotę z innego wymiaru lub potwory stąpające po ziemi. Czasami artysta tak zatraca się w tym szaleństwie, że nie wiadomo co przedstawia dany kadr. Często jednak jedno słowo z opisu wystarcza, by bezładny zestaw czarnych plam nagle, w cudowny sposób, nabrał określonych kształtów. I wówczas oczom czytelnika ukazują się cyklopowe miasta albo gigantyczne schody zastępując nieokreślone, pozornie chaotyczne kształty. Na tych szalonych tłach widzimy zazwyczaj hiperrealistyczne sylwetki i twarze bohaterów, na których odmalowuje się cała paleta uczuć. Zazwyczaj jest to oczywiście strach.
Wspólnym mianownikiem wszystkich opowieści jest oczywiście upiorna groza, wymykająca się ludzkiej percepcji oraz będąca poza możliwościami jej nazwania. Lovecraft pisał o nienazywalnych okropieństwach, a Breccia stara się je pokazać. I trzeba przyznać, że robi to w bardzo efektowny sposób. Komiks wymaga jednak pewnej koncentracji. Trzeba powoli wchodzić w tę atmosferę, uważnie studiując poszczególne kadry i wyławiając z nich wszystkie artystyczne eksperymenty. Wydaje się, że w sposób szczególny docenią je wszyscy, którzy sami zajmują się tworzeniem. „Mity Cthulhu” bez wątpienia warto postawić na półce obok innych komiksowych adaptacji Lovecrafta. Każda z nich jest inna, co tylko dowodzi możliwości, jakie drzemią w prozie samotnika z Providence. Tanabe Gou, Alan Moore wspólnie z Jacenem Burrowsem oraz Alberto Breccia wspomagany przez Norberto Buscaglię tworzą własne, skrajnie różne wizje Lovecraftowskich światów. Każda nich zasługuje na uwagę i każda dostarcza niesamowitych wrażeń.
koniec
25 listopada 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Kropki i kreski
— Aleksander Krukowski

Tegoż twórcy

Horror…
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Dżuma i cholera, czyli Wielki Test Czytelniczy
— Marcin Knyszyński

Z prochu powstałeś…
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Dyskretny urok showbiznesu
— Paweł Ciołkiewicz

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.