Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Marieke Nijkamp, Manuel Preitano
‹Kod Oracle_›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKod Oracle_
Scenariusz
Data wydania19 maja 2021
RysunkiManuel Preitano
PrzekładAlicja Laskowska
Wydawca Egmont
ISBN9788328160316
Format184s. 150x230 mm
Cena34,99
Gatuneksuperhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

O znikaniu i trochę innej żałobie
[Marieke Nijkamp, Manuel Preitano „Kod Oracle_” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Są takie bohaterki i bohaterowie, o których chciałoby się czytać więcej – jak o nastoletniej Barbarze „Babs” Gordon, o której opowiada kolejny komiks z serii „Powieści Graficzne DC 13+”, „Kod Oracle_”, napisany przez Marieke Nijkamp i narysowany przez Manuela Preitano.

Agata Włodarczyk

O znikaniu i trochę innej żałobie
[Marieke Nijkamp, Manuel Preitano „Kod Oracle_” - recenzja]

Są takie bohaterki i bohaterowie, o których chciałoby się czytać więcej – jak o nastoletniej Barbarze „Babs” Gordon, o której opowiada kolejny komiks z serii „Powieści Graficzne DC 13+”, „Kod Oracle_”, napisany przez Marieke Nijkamp i narysowany przez Manuela Preitano.

Marieke Nijkamp, Manuel Preitano
‹Kod Oracle_›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKod Oracle_
Scenariusz
Data wydania19 maja 2021
RysunkiManuel Preitano
PrzekładAlicja Laskowska
Wydawca Egmont
ISBN9788328160316
Format184s. 150x230 mm
Cena34,99
Gatuneksuperhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Zaczęło się prawie niewinnie: na dachu gdzieś w Gotham dwoje młodych ludzi spędzało czas, hakując. Barbara i Benjamin kochają rozwiązywać zagadki – a nie ma lepszych niż kody zabezpieczające systemy informatyczne. Zauważają, że ojciec dziewczyny – komisarz Gordon – przyjechał niedaleko na interwencję. Barbara postanawia to sprawdzić i… ma pecha. Zostaje postrzelona i w efekcie sparaliżowana. Babs nie pogodziła się z tym, że jest osobą z niepełnosprawnością, musi jednak zostać w Arkham, gdzie poznaje inne nastolatki, w tym Jenę. Pewnego dnia jednak nowa koleżanka znika bez słowa, a prowadzący lekarz utrzymuje, że po prostu przeniosła się do innego ośrodka.
„Kod Oracle_” to przyjemna lektura – napisana ciekawie i, pomimo tematyki, naprawdę lekko. Nijkamp nie tylko w interesujący sposób wprowadza główną zagadkę swojej opowieści (powód zniknięcia Jeny), ale również przykłada dużą wagę do sportretowania przeżyć protagonistki. Barbara jest świeżo po wypadku, właściwie pozostaje w żałobie za swoją utraconą w tragicznych okolicznościach sprawnością fizyczną. Jest poirytowana, izoluje się, przelewa złość na wszystkich wokół. Scenarzystka świetnie oddaje te emocje, wykorzystując je przy okazji jako motor do kolejnych wydarzeń. To w końcu koszmary sprawiają, że Barbara spotyka Jenę, a złość i frustracja wyostrzają to, co podpowiada jej instynkt o Arkham. Pod tym względem mamy do czynienia z naprawdę nieźle opracowaną historią – na dodatek wcale nieprzeładowaną akcją czy wydarzeniami, a jednak wciąż dynamiczną.
Komiks zwraca również uwagę na istotne w naszym świecie kwestie, związane z codziennym funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnościami ruchowymi. To, że ktoś porusza się na wózku czy o kulach, nie oznacza, że nie może uprawiać sportu – po prostu gdy takie osoby grają w koszykówkę, robią to trochę inaczej, ale równie zaciekle. Dla Barbary to odkrycie było zaskoczeniem, ale również swego rodzaju wyzwoleniem od strachu przed jej nowym życiem. Poza tym Nijkamp poświęciła sporo miejsca na naukę poruszania się na wózku, której głównym celem było omijanie architektonicznych przeszkód na drogach: nierówności, krawężników, wzniesień. Tego wszystkiego, na co osoba pełnosprawna zwykle nawet nie patrzy. Babs też ich nie dostrzegała, a teraz, wraz z nią, my również musimy zacząć inaczej patrzeć na otoczenie.
Od strony graficznej „Kod Oracle_” jest ciekawy, ale bez fajerwerków. Postacie łatwo od siebie odróżnić, mają bogatą mimikę twarzy, na dodatek każda z postaci wygląda inaczej – ma różny wzrost, kolor skóry, włosy, budowę ciała. Pacjentom CRA bliżej do naszego świata niż stereotypowego wyidealizowania superhero. Preitano świetnie oddał również wnętrza starej posiadłości, w jakiej mieści się CRA. Uwagę dużo bardziej zwracają kolory, przy których rysownikowi pomagał Jordie Ballaire. Obaj postawili na żywe, intensywne barwy przyciągające wzrok. Aby podbić jeszcze nasze skupienie uwagi na bohaterach, często postaci oraz przedmioty znajdujące się w tle są w szarościach, odsuwając je poza pole naszego zainteresowania. Dało to naprawdę ciekawy efekt.
„Kod Oracle_” to dobrze napisany, ciekawie zilustrowany, przyjemny komiks z zagadką kryminalną i ciekawą protagonistką. Barbary nie da się nie lubić nawet wtedy, gdy gnana przez własne demony zachowuje się opryskliwie – głównie dlatego, że dość szybko wpada na to, że zrobiła coś wyjątkowo nieprzyjemnego i próbuje to naprawić. Babs jest sprawcza, odważna i inteligentna. Potrzebujemy więcej takich bohaterek.
Komiks do recenzji udostępniło wydawnictwo Egmont.
Zalety
  • interesująco napisana główna bohaterka
  • ciekawie poprowadzona intryga, która po prostu wciąga
  • pokazanie procesu żałoby za utraconą sprawnością
  • zwrócenie uwagi na wyzwania towarzyszące osobom z niepełnosprawnościami ruchowymi
  • świetna praca kolorami
Wady
  • nawiązania do komiksów DC – równie dobrze mogłoby ich nie być, ponieważ niewiele wnoszą
koniec
4 kwietnia 2024

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kraina bez gwiazd
Marcin Osuch

29 IV 2024

Wydana nakładem oficyny Lost in Time „Arka” to udany miks twardego SF z elementami horroru i socjologicznego thrillera. Początek jest bardzo dobry i na szczęście nie najgorsze jest zakończenie.

więcej »

Zupełnie jak nie trykoty
Dagmara Trembicka-Brzozowska

28 IV 2024

Ten album to taka „przejściówka” – rozpoczyna się sceną z „Wojen nieskończoności”, a akcja znajduje się najwyraźniej gdzieś przed albumem „King In Black”, w Polsce jak na razie nie wydanym, oraz późniejszymi komiksami m.in. z cyklu „Wojna światów” czy z Thorem w roli głównej. I jakkolwiek fabuła jest dość przeciętna, to jednak jest w „Czarnym” parę rzeczy wartych zobaczenia.

więcej »

Palec z artretyzmem na cynglu
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

27 IV 2024

„Torpedo 1972” to powrót po latach Luca Torelliego, niegdyś twardziela i zabijaki, a dziś… w sumie też zabijaki, ale o wiele bardziej zramolałego.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Najjaśniejsza gwiazda na naukowym niebie starożytności
— Agata Włodarczyk

Ucieczka z klatki
— Agata Włodarczyk

Nowe drogi sióstr
— Agata Włodarczyk

Niezły wstęp do wiedzy o seksualności człowieka
— Agata Włodarczyk

Czy to koniec Spider-mana?
— Agata Włodarczyk

Brzydkie kaczątko piłki nożnej?
— Agata Włodarczyk

Harmonia natury, harmonia siły
— Agata Włodarczyk

Wynalazki z przyszłości
— Agata Włodarczyk

Trochę inna kraina czarów
— Agata Włodarczyk

Niezwykłe przygody zwykłej dziewczynki
— Agata Włodarczyk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.