Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Thomas Ott
‹Cinema Panopticum›

Cinema Panopticum
EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCinema Panopticum
Tytuł oryginalnyCinema Panopticum
Scenariusz
Data wydaniawrzesień 2006
RysunkiThomas Ott
Wydawca Kultura Gniewu
Cena36,90
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Koszmarny kinematograf
[Thomas Ott „Cinema Panopticum” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nakładem Kultury Gniewu wyszedł w Polsce drugi już album autorstwa Thomasa Otta. „Cinema Panopticum” nie zawiedzie czytelnika rozmiłowanego w mrocznych klimatach – jest równie niesamowicie jak w przypadku „Exit”, zarówno pod względem graficznym, jak i fabularnym.

Robert Wyrzykowski

Koszmarny kinematograf
[Thomas Ott „Cinema Panopticum” - recenzja]

Nakładem Kultury Gniewu wyszedł w Polsce drugi już album autorstwa Thomasa Otta. „Cinema Panopticum” nie zawiedzie czytelnika rozmiłowanego w mrocznych klimatach – jest równie niesamowicie jak w przypadku „Exit”, zarówno pod względem graficznym, jak i fabularnym.

Thomas Ott
‹Cinema Panopticum›

Cinema Panopticum
EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCinema Panopticum
Tytuł oryginalnyCinema Panopticum
Scenariusz
Data wydaniawrzesień 2006
RysunkiThomas Ott
Wydawca Kultura Gniewu
Cena36,90
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Thomas Ott to prawdziwy ewenement w świecie komiksowym. Swoją mozolną techniką wydrapywania obrazów nożem w czarnej farbie tworzy historie, których nie powstydziłby się sam Roland Topor. Dodać należy, że Ott nie używa w swoich historiach dialogów ani nie prowadzi narracji, co dodatkowo potęguje niepokojący nastrój jego dzieł. Po mocnym wejściu na polski rynek ze zbiorkiem „Exit” przyszedł czas na album „Cinema Panopticum”. Znów jest to zbiorek kilku mrocznych i nadrealnych historii bez słów, tym razem jednak połączonych wyraźną klamrą. Wszystkie one są bowiem w istocie filmami, które ogląda w obwoźnym kinematografie mała dziewczynka. Każdy z wcześniej napotkanych przez nią w lunaparku mężczyzn staje się po kolei bohaterem jednego złowieszczego obrazu…
Historie Otta czyta się za pierwszym razem w iście ekspresowym tempie, zwłaszcza jeżeli czytelnik koncentruje się tylko na samej treści komiksowych opowiadań. Ale potem chce się do tej pozycji wracać – i za każdym razem przy kontemplacji szczegółów odkrywa się co i rusz coś nowego. Na przykład to, że dwa na pozór takie same kadry nie są tak naprawdę identyczne – każdy z nich został pieczołowicie wydrapany od samego początku, nie ma mowy o żadnym oszczędzającym żmudną pracę kopiowaniu rysunku… To naprawdę robi duże wrażenie na spostrzegawczym czytelniku i wzbudza szacunek dla samozaparcia szwajcarskiego twórcy.
Podsumowując – komiksy Otta to lektura obowiązkowa, a „Cinema Panopticum” od tej zasady nie odbiega. Sam album jest nieco mniej psychodeliczny i sugestywny od mistrzowskiego „Exit”, wciąż jednak trzyma wysoki poziom. Komiksowa robota najwyższej klasy.
Plusy:
  • surrealistyczny klimat niesamowitych fabułek, który przywodzi na myśl takich twórców, jak Roland Topor, Max Andersson czy też Piotr Dumała
  • styl graficzny znakomicie korespondujący z mrocznym klimatem samych opowiastek
  • bardzo staranne wykonanie, technika scratch boardingu zapiera dech w piersiach
  • dobre wydanie edytorskie i całkiem atrakcyjna cena, jak na liczbę stron i jakość zawartości
  • bez wątpienia trzyma poziom „Exit”
Minusy:
  • historie bez słów + duże kadry = szybki czas lektury… zbyt szybki, niestety
koniec
18 grudnia 2006

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Ptaki w wiosce Smerfów
Maciej Jasiński

5 V 2024

Wydawnictwo Egmont utrzymuje stałe tempo wydawania serii ze Smerfami, przeplatając najstarsze albumy stworzone przez Peyo (we współpracy z różnymi scenarzystami), z tymi nowszymi od innych autorów. Tak się złożyło, że ostatnie tytuły mają jeden wspólny element – ptaki, które miały i mają nadal wielki wpływ na życie w wiosce Smerfów. Jedne destrukcyjny, drugie wnoszą sporo humoru, a inne wreszcie pomagają Smerfom i ratują ich przed zagrożeniami.

więcej »

Maska kryjąca twarz mroku
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

4 V 2024

Czy to Humphrey Bogart? Czy to Robert Mitchum? Nie, to Spider-Man. A konkretnie „Spider-Man Noir”.

więcej »

Różne oblicza Mrocznego Lorda
Maciej Jasiński

3 V 2024

Darth Vader to najciekawsza postać z uniwersum „Gwiezdnych Wojen”. Od pierwszego jego pojawienia się w „Nowej nadziei” było wiadomo, że Lucas stworzył bohatera, który na stałe wejdzie do światowej popkultury. Mroczny Lord od dekad inspiruje też kolejnych twórców. Efektem tego są właśnie „Mroczne wizje” – zbiór krótkich komiksów z Vaderem, do których scenariusze napisał Daniel Hallum.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Dwadzieścia lat koszmarów
— Konrad Wągrowski

Po tamtej stronie strefy mroku
— Konrad Wągrowski

Esensja czyta dymki: Maj-czerwiec 2009
— Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Wydrapywanie światła w mroku
— Przemek Pawełek

Tegoż autora

Jeszcze zrobimy razem niejedną rzecz
— Marcin Podolec, Robert Wyrzykowski

Dziennik flirtu
— Robert Wyrzykowski

Political fiction w obrazach
— Robert Wyrzykowski

Rysowane w międzyczasie
— Robert Wyrzykowski

Kolektyw pod lupą 2 – zemsta Shitów
— Robert Wyrzykowski

Zabawy konwencją
— Robert Wyrzykowski

Internetowość komiksu internetowego
— Robert Wyrzykowski

Life is brutal
— Robert Wyrzykowski

Wszyscy jesteśmy głupcami
— Robert Wyrzykowski

Trzy spojrzenia na tom trzeci
— Wojciech Gołąbowski, Agnieszka Szady, Robert Wyrzykowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.