Pożegnania 2022 (1/4)Jarosław LoretzPożegnania 2022 (1/4)W marcu: 2. – Alan Ladd Jr., amerykański producent filmowy, dzięki któremu powstały m.in. „Akademia policyjna”, „Vice versa” z 1988, „Braveheart – Waleczne Serce” (Oscar), „Człowiek w żelaznej masce” czy „Niedokończone życie”. 2. – Tony Walton, brytyjski scenograf i projektant kostiumów, pracujący m.in. przy „Mary Poppins” Stevensona (nominacja do Oscara), „451 stopniach Fahrenheita” Truffauta, „Morderstwie w Orient Expressie” Lumeta (nominacja do Oscara), „Jeźdźcu”, „Czarnoksiężniku z krainy Oz” Lumeta (nominacja do Oscara), „Całym tym zgiełku” (Oscar) i „Śmierci komiwojażera” Schlöndorffa (nagroda Emmy). 12. – Peter Mooney, bardziej znany jako Pete St John. Irlandzki piosenkarz folkowy i autor piosenek, z których jedna – „The Fields of Athenry” – stała się z czasem nieoficjalnym hymnem irlandzkich fanów piłki nożnej. Piosenka jest na tyle popularna, że doczekała się nawet wersji punkowej oraz reggae, a wśród dziesiątków wykonawców znalazł się m.in. Michael Jackson. 13. – William Hurt, amerykański aktor święcący triumfy głównie w latach 80., począwszy od debiutanckich „Odmiennych stanów świadomości” (nominacja do Złotego Globu), przez „Żar ciała”, „Park Gorkiego”, „Pocałunek kobiety pająka” (Oscar, BAFTA, nagrody główne w Cannes oraz Wenecji), aż po „Dzieci gorszego Boga”, „Telepasję” (w obu przypadkach nominacje do Oscara i Złotego Globu) oraz „Alicję” Woody’ego Allena. |
Czy „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya, powieść, której tytuł wykorzystałem dla stworzenia nazwy niniejszego cyklu, oraz ikoniczna „1984” George’a Orwella bazują po części na pomysłach z „After 12.000 Years”, jednej z pierwszych amerykańskich antyutopii?
więcej »Kontynuując omawianie książek SF roku 2021, przedstawiam tym razem thriller wyróżniony najważniejszą nagrodą niemieckojęzycznego fandomu. Dla kontrastu przeciwstawiam mu wydawnictwo jednego z mniej doświadczonych autorów, którego pierwsza powieść pojawiła się na rynku przed zaledwie dwu laty.
więcej »Science fiction bliskiego zasięgu to popularna odmiana gatunku, łącząca zazwyczaj fantastykę z elementami powieści sensacyjnej lub kryminalnej. W poniższych przykładach chodzi o walkę ze skutkami zmian klimatycznych oraz o demontaż demokracji poprzez manipulacje opinią publiczną – w Niemczech to ostatnio gorąco dyskutowane tematy.
więcej »Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner
Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner
Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner
Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner
Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner
Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner
Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner
Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner
Pożegnania 2022 (4/4)
— Jarosław Loretz
Pożegnania 2022 (3/4)
— Jarosław Loretz
Pożegnania 2022 (2/4)
— Jarosław Loretz
Pożegnania 2021 (4/4)
— Jarosław Loretz
Pożegnania 2021 (3/4)
— Jarosław Loretz
Pożegnania 2021 (2/4)
— Jarosław Loretz
Pożegnania 2021 (1/4)
— Jarosław Loretz
Pożegnania 2020 (4/4)
— Jarosław Loretz
Pożegnania 2020 (3/4)
— Jarosław Loretz
Pożegnania 2020 (2/4)
— Jarosław Loretz
Z filmu wyjęte: Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Z filmu wyjęte: Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Z filmu wyjęte: Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Z filmu wyjęte: Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Z filmu wyjęte: Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Z filmu wyjęte: Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Z filmu wyjęte: Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Z filmu wyjęte: Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Z filmu wyjęte: Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Z filmu wyjęte: Zemsty szpon
— Jarosław Loretz